Allroundspöt - en 10-kamp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allroundspöt - en 10-kamp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Allroundspöt - en 10-kamp

    Efter att ha läst nästan allt jag kunnat hitta på FS om haspelspön för abborre trodde jag att jag skulle ha ett extremt snabbt och toppigt spö... men när jag kände på ett sånt i en affär kändes det inte alls rätt. Hmmm... det kanske beror på att jag lika ofta slänger på en wobbler eller mepps på 3-5g som en jigg. Hemska tanke. Det gick upp för mig att mitt favoritabborrspö sedan 15år tillbaka är ett sånt där "svampigt" eller "sladdrigt" spö som man lämpligen säljer som felköp på FS innan det ens varit med vid vattnet (RT Cobra 5-18g 7' 118g. Modell som troligen bara såldes på Vargöns järn men som liknade RT Monterra). Jag insåg att jag aldrig kommer att gilla ett modernt XXXF jiggspö utan att jag helt enkelt önskade hitta ett ganska tråkigt allroundspö med go känsla i. Eller måste allround egentligen vara = tråkigt?

    För mig är allround ett spö 2-delat och mellan 7 och 8fot långt. Det ska kunna kasta 5g wobbler och spinnare, havsöringsdrag på 10-18g, atom 20g och hjälpligt hantera jiggar på 3-4" med 7g skalle. Man ska kunna fiska abborre, småhavsöring och somnargäddor upp till 3kg med det. Varför inte kortare än 7 fot. Jo för att jag inte tycker att jag får varken kastlängden eller precisionen i kasten lika bra med ett på 6'3". Varför inte längre än 8 fot? Jo för då går det inte in på tvären i bagaget på min bil.

    Egentligen hade jag siktat in mig på ett StCroix på ca 5-18g och 7'6" långt, men så snubblade jag över två andra spön som verkade intressanta:

    Sportex Air spin 8' 12-29g 148g (SAS)
    Team Daiwa 7'3" 7-28g 121g (TD)

    Eftersom allroundspöt snarare kan liknas med friidrottens 10-kampare än en 100-meterslöpare tänkte jag helt enkelt jämföra spöna genom att låta dem mötas i just en 10-kamp. Jag är fullt medveten om att vissa grenar är mycket en fråga om personlig tycke och smak.

    Gren 1 - torrviftning utan rulle

    TD är lättare och klassat lite lättare än SAS. Båda spöna känns mycket fina i kvallité och aktion. Redan vid torrviftning känns det att spöna inte är några stela pinnar. Samtidigt känns spöna vid torrviftning lite mindre levande än mitt gamla "sladdriga" abborrspö, men då är detta också lägre klassat och förmodligen designat för att vara bäst i världen på just att kännas bra när betet väger exakt 0g och rullen ligger vid sidan av.

    Grenen slutar 7-7 om gamla abborrspöt är en 10:a.

    Ställning efter en gren:

    Team Daiwa vs Air spin 0,5 - 0,5


    Om någon tycker att torrviftning utan rulle är en ganska meningslös gren i ett spötest, så kan jag bara hålla med. Detta förändrar dock inte det faktum att många av oss oftast inte testar spön mer än så innan vi köper dem. En del av oss har kanske t.o.m. köpt spön utan att känna på dem precis som jag gjort med spöna i denna 10-kamp.
    Senast ändrad av Kulfisk; 2018-03-28, 23:21.

  • #2
    Gren 2 - torrviftning med rulle

    Då TD är något lättare än SAS satte jag på en 200g-rulle på TD och en 225g-rulle på SAS. Båda rullarna var i storlek 2500.

    TD: Spöt kändes en aning framtungt med den lätta rullen. Balansen blev bättre med tre fingrar framför rullfoten istf två. Jag funderade på var balanspunkten låg så jag la spöt över pekfingret och jämviktspunkten hamnade mycket riktigt precis framför spolen. Jag vevade sakta på rullen och det kändes då som om balansen påverkades ganska mycket av enkelvevens och linförarens position. Inbillning eller sant? När jag satte på 225g-rullen ist blev balansen i spöt bättre. Den lilla förändringen gjorde att jag spontant ville ha två fingrar framför rullfoten som vanligt.

    SAS: Spöt måste ha sin vikt på rätt ställe! Med 225g-rullen på kändes spöt perfekt balanserat, mer välbalanserat än TD. Det kändes som att hålla i ett rullfäste på ett viktlöst spö. Kan det vara det "Air" i namnet står för. Faktum är att det kändes som ett lättare kit än TD med samma rulle trots att spöt väger 27g mer. Kan det ligga något i det som ibland sägs - att balansen i ett kit är viktigare än vad vågen visar?

    Grenen slutar 10 - 8 till SAS

    Ställningen efter två grenar:

    Team Daiwa vs Air Spin 0,5 - 1,5


    Även gren 2 har kanske ringa betydelse för en sportfiskare, men detta kanske är den sista grenen som normalt kan genomgås innan ett spö köps.
    Senast ändrad av Kulfisk; 2018-03-28, 23:21.

    Kommentera


    • #3
      Jag har ett Berkley Titanium SSGS 8’ ML 4-24g som är för mjukt i min smak vilket ökar oddsen att den hjälpligt klarar en 5g wobbler, känn på ett sånt om det kan vara något. Ett spö som ska ladda med 5g bör ha en mjuk topp.

      Jag vill minnas att jag läst ngt om Air Spinn, ska visst ha en superklinga men att det är överklassat och hellre klarar mer, inte mindre än angivet och inte rätt om 5-20g är prio men jag kan minnas fel... 7-28g låter lite fel det med. Mitt Prorex XR 8’ 5-25g är klart snabbare och styvare än Titanium men enligt mig ett allroundspö, inte ett styvt jiggspö. Laddar inte så väl med 5g, funkar ok med 25g - kolla in ”lillebror” till mitt Prorexspö?

      Finns nån som sålde ett Air Spinn på FS nyligen, hör med honom hur spöt är...
      Många premiumspön idag följer trenden snabbt, toppigt och styvt... kolla här om du är efter ngt mjukare, kanske ett Tiboron eller hellre det långsammare, paraboliska Curve Spin? https://www.sportex.de/upload/rod-ac...inningrods.pdf
      Senast ändrad av anteman; 2018-03-29, 00:18.

      Kommentera


      • #4
        oj Vargöns järn! nu är vi långt bak i tiden

        Kommentera


        • #5
          Jag har ett gammalt Berkley Lightning Rod 8 fot 10-30gr.
          Jag tycker det stämmer väl överens med specen du anger.

          Riktigt skönt att fiska med och klarar betesintervallet du pratar om.

          Kommentera


          • #6
            Härlig tråd!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Jag har ett Berkley Titanium SSGS 8’ ML 4-24g som är för mjukt i min smak vilket ökar oddsen att den hjälpligt klarar en 5g wobbler, känn på ett sånt om det kan vara något. Ett spö som ska ladda med 5g bör ha en mjuk topp.

              Jag vill minnas att jag läst ngt om Air Spinn, ska visst ha en superklinga men att det är överklassat och hellre klarar mer, inte mindre än angivet och inte rätt om 5-20g är prio men jag kan minnas fel... 7-28g låter lite fel det med. Mitt Prorex XR 8’ 5-25g är klart snabbare och styvare än Titanium men enligt mig ett allroundspö, inte ett styvt jiggspö. Laddar inte så väl med 5g, funkar ok med 25g - kolla in ”lillebror” till mitt Prorexspö?

              Finns nån som sålde ett Air Spinn på FS nyligen, hör med honom hur spöt är...
              Många premiumspön idag följer trenden snabbt, toppigt och styvt... kolla här om du är efter ngt mjukare, kanske ett Tiboron eller hellre det långsammare, paraboliska Curve Spin? https://www.sportex.de/upload/rod-ac...inningrods.pdf
              Vad lustigt att du nämner just Titanium 8 fot 4-24. För snart ca 15 år sedan bestämde jag mig för att köpa ett spö för havsöring och lättare gäddfiske eftersom mitt RT Cobra var lite för vekt för det fisket. Det blev då just ett Titanium av exakt den modellen du nämner. Otroligt skönt spö. Har egentligen bara fiskat med de två spöna sista 15 åren.

              Dum som jag är ville jag nu 15 år senare testa hur ett modernt spö fungerade i tron att utvecklingen på spösidan tagit sjumilakliv framåt. Ville testa ett lite nyare och rappare spö. Jag köpte då Air spinnet som låg här på FS + TD-spöt. Så jag har redan skaffat båda spöna och testar vilket jag ska behålla och vilket jag ska sälja (eller låta sönerna använda). Förmodligen är inte gräset grönare på andra sidan utan skulle jag kasta in mitt Titanium i 10-kampen skulle det förmodligen kunna vinna. Jag har bara aldrig riktigt tänkt på det som ett abborrspö eftersom jag köpte det för havsöring och lättare gäddfiske. Samtidigt fiskar jag lite mera jigg för varje år så kanske är de nya spöna inte bara pengar i sjön. Jag tror att de båda två är roligare att jigga med än båda de spön jag redan har.

              Det verkar alltså som att jag redan hade det allroundspö jag letade efter, men kanske får ett lite rappare spö att jigga med att ha som komplement.

              Kanske fortsätter jag ändå 10-kampen för att jag ändå ska utvärdera vilket spö jag gillar bäst.

              Air spin är trots allt det finaste/häftigaste spöt jag någonsin hållt i.

              Kommentera


              • #8
                Ha, ha lustigt att du nämner Titanium till havsöring - så valde även jag till båtfisket för ca 15 år sedan!

                Inte kan du ge sonen ett Air Spin redan nu inte! Sånt får man när man fyller jämnt, säg 40! Han kommer att bli otroligt kräsen och det kan bli dyrt för dig framöver om han är i "fel" ålder! Tänk dig för och mycket nöje!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ha, ha lustigt att du nämner Titanium till havsöring - så valde även jag till båtfisket för ca 15 år sedan!

                  Inte kan du ge sonen ett Air Spin redan nu inte! Sånt får man när man fyller jämnt, säg 40! Han kommer att bli otroligt kräsen och det kan bli dyrt för dig framöver om han är i "fel" ålder! Tänk dig för och mycket nöje!
                  Han är 7 år och förhoppningsvis nöjd med sitt Beastmaster nåt år till. 10 år är ju rätt jämnt annars. Jag gissar att han får ta TD 7'3" ist för Air spin eftersom han är Daiwafantast. Det viktigaste är i dagsläget att de grejer han och hans lillebror har inte krånglar (så man hinner fiska lite själv också).

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har ett Shimano Forcemaster 8 fot 7-21 gram (kostade mig 560 kr inkl. frakt). Trevligt 3-delat allroundspö till abborre. Lagom svampigt men med fin ryggrad så det borde klara lite bättre gös också.

                    Torrviftning ger en hum om ett spös aktion men det är under belastning (från bete och drill av fisk) som ett spö bekänner färg. Styvare spön kan mycket väl ha klenare ”ryggrad” än spön med svampigare toppdel. Om det styvare spöet har helaktion kan det ju böjas ända in i handtaget vid drill medan det toppigare har mycket kvar för att böja sig så pass mycket.

                    Är inte Draugen ett rätt svampigt allroundspö?
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-03-29, 13:36.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 970 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 460 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X