Kortare recension av haibo steed 101cs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kortare recension av haibo steed 101cs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kortare recension av haibo steed 101cs

Tänkte jag skulle skriva några rader om en (av många...) rullar jag köpt på mig nu under vintern.
    Tänkt satsa lite på abborre i år och har därför skaffat ett par spinn utrustningar för ändamålet.

En uppsättning är av det dyrare slaget, rulle och spö kostar nära 4ggr än den andra. Testar för att se hur det billigare står sig.

Jag skall börja säga att jag av naturliga själ inte har hunnit testa i riktiga förhållanden, men däremot lagt flera timmar på laborerade i min trädgård med rullarna ihop med bägge spöna, olika beten och vikter.
    Jag är heller inget proffs, långt ifrån och är inte van att testa o jämföra olika rullar. Det jag inte är nöjd med från början brukar jag normalt sälja direkt o köpa annat. Någon annan har förmodligen helt andra erfarenheter eller tankar kring samma rulle, högst individuella tankar.

Rullen : Haibo Steed 101cs 6:5:1

Rullen ger ett plastigt första intryck. Känslan i handen är okej, ser lite billig ut med sina halvdassiga Kina tecken och bokstäver. Gavlarna är dock vad jag tror i någon typ av komposit och känns hållbart. Spolen är lätt, och snurrar lätt, väldigt lätt. Lite extra fett och olja behövdes då den i stort sett var torr invändigt.
    Den är lätt och ligger fint i handen, vevknopparna är trevliga att hålla och känslan när man börjat fingra på rullen är betydligt bättre än vad man kan tro vid första anblick.

Den känn alltså innna funktionstestet bra, inga glapp i vev eller reglage, fina klickljud o distinkta "knäpp" i broms.

Jag gör som Benjamin, betygsätter i toasts. Den får, innan provkast 3 av 5 toasts.

Har 0.13 orange sufix 832 påspolad på båda rullar bara för att det skall bli rättvist.

Helt utan inställningar ändrade på broms systemen kastar den helt okej. Ihop med mitt shimano basstera xt. En 3" jigg med 10g skalle kastar den långt, kanske är den mest tacksamma betestypen att kasta med, men även det som kommer fiskas mest med. Inga tendenser till PO, låter fint och sådär tyst man vill att en rulle ska göra.
    Jg snäpper ner totalt 4/6 centrifugalvikter har alltså 2 aktiverade, och magnetbromsen lika som innan och då kastar den med samma jigg upp,mot 7-8m längre.
    Vrider ner magnetbroms till ca 2/3 och testar igen, inga tendenser till PO och kastar stabilt.

Byter bete till en crank på 11g. Återställer bromssytemen till grundinställning och testar. Kastar okej, men inte så långt jag hoppats på. Ställer magnetbroms till 2/3, kommer längre, vrider ner den lite till, och den tenderar att få lite linresning utan någon aktivitet med min tumme, får agera llite med tummen i nästa kast. kastar tillräckligt långt. Avaktiverar återigen 4/6 vikter, då kommer man fullt tillräckligt. (Utan att mäta exakta avstånd på kasten)

Nästa bete en rapala balsa på 5g. Där är också begränsningen ihop med det spöt. En bit kommer man men inget att skryta med.

känslan är dock att rullen har god potential, och att den klarar av ner mot 5-6g, med rätt spö och inställning på bromsarna.

Kastegenskaper kontra pris måste jag ge den (minst) 3,5/5 toasts.

Återstår att se hur den är att fiska med, i jämförelse med en mycket dyrare rulle.
    Lite tankar o reflektioner från mig bara, och kanske att någon kommer ha nytta av det...

Mycket rulle för pengarna, det kan jag så här långt lova.
    Rullen kostar ca 500kr importerad....
    Click image for larger version

Name:	IMG_20180408_183655.jpg
Views:	1
Size:	983,8 KB
ID:	1855689Click image for larger version

Name:	IMG_20180408_183701.jpg
Size:	976,8 KB
ID:	1855690Click image for larger version

Name:	IMG_20180408_183708.jpg
Size:	978,3 KB
ID:	1855691

Härligt.
    Man har läst mycket gott om Haibo överlag. Tror det är bra rullar. Overlord kändes mycket bra tex.
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      Mycket rulle för pengarna, det kan jag så här långt lova.
      Rullen kostar ca 500kr importerad....
      Mycket intressant.
      Varifrån har du tagit hem den?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 355 svar
      273 463 visningar