Revo Toro Nacl problem efter service?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Toro Nacl problem efter service??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Har du personligen spolat på båda rullarna med lina?
    Japp.

Kommentera

Om spolen står still när lina dras ut är det ju inte slirbromsen det är fel på.
      Senast ändrad av JontaK; 2018-04-17, 20:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Om spolen står still när lina dras åt är det ju inte slirbromsen det är fel på.

Och då antar jag att det är att nylonen glider, eller flätlinan på nylonen? Ni får ursäkta, men jag har noll intresse av det tekniska. Jag vill bara piska vassar. Jag är sjukt oteknisk.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
          Och då antar jag att det är att nylonen glider, eller flätlinan på nylonen? Ni får ursäkta, men jag har noll intresse av det tekniska. Jag vill bara piska vassar. Jag är sjukt oteknisk.
          Står spolen still står slirbromsen still. Det ska därmed inte skyllas på ABU.

Rulla av linan på rullarna, packa några varv nylon riktigt hårt så bör det bli bättre.
          Har aldrig varit med om rejält pårullad nylon som glidit på spolen vid normala förutsättningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Står spolen still står slirbromsen still. Det ska därmed inte skyllas på ABU.

Rulla av linan på rullarna, packa några varv nylon riktigt hårt så bör det bli bättre.
            Har aldrig varit med om rejält pårullad nylon som glidit på spolen vid normala förutsättningar.
            Vad menar du med står slirbromsen still? Jag drar åt stjärnhjulet så hårt det bara går. Och spolarna står still när jag drar ut lina. Jag tror hellre jag går till en fiskebutik och får det påspolat där sånna falll. Och om problemet då fortsätter så är det nog nåt ABU får ta tag i. Brukar i alla fall bli bra när det är påspolat i butik.

Kommentera

Då ska ja försöka förklara detta så enkelt ja bara kan. Är det så att spolen linan sitter på står still NÄR du kan dra ut lina så är det pga linan glider på spolen. Hade det vart att spolen snurrat med när du hade kunnat dragit ut lina hade det vart fel på bromsen. Mitt råd är som följer: Ta med rullarna till en fiskebutik och förklara att du tror att linan glider på spolen och om dom kan kontrollera detta "kommer ta 10 sek för dom"

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                Då ska ja försöka förklara detta så enkelt ja bara kan. Är det så att spolen linan sitter på står still NÄR du kan dra ut lina så är det pga linan glider på spolen. Hade det vart att spolen snurrat med när du hade kunnat dragit ut lina hade det vart fel på bromsen. Mitt råd är som följer: Ta med rullarna till en fiskebutik och förklara att du tror att linan glider på spolen och om dom kan kontrollera detta "kommer ta 10 sek för dom"
                Okej. Det är jag som suger på att spola på lina. Tur att jag startade denna tråd, så jag inte ringde till ABU och gormade först. ja, spolarna står helt still. Får ta och gå till en fiskebutik och spola av och spola på. Det borde ju hjälpa då? Tack för all hjälp.

Kommentera

Okej. Det är jag som suger på att spola på lina. Tur att jag startade denna tråd, så jag inte ringde till ABU och gormade först. ja, spolarna står helt still. Får ta och gå till en fiskebutik och spola av och spola på. Det borde ju hjälpa då? Tack för all hjälp.
                  Japp efter det så kommer det bli fint, alla gör vi våra misstag i livet. Bättre att man suger på att spola på lina än att dra ur för sent........................................ D:

Kommentera

Vill inte vara neggo men min erfarenhet av att få lina påspolad i butik är inte så imponerande... Har haft mer problem då än när jag själv lagt på linan.
                    Det är svinlätt att lägga på lina.
                    1. Bottna med nylonlina. Håll linan lagom sträckt när du spolar på den.
                    2. Knyt flätlinan till nylonlinan och spola på den. Håll den lagom sträckt.

För att hålla lagom sträckning i linan tar jag oftast spolen med lina och sätter en penna genom navet. Antingen kan någon hålla i spolen (i pennan då) och bromsa försiktigt med händerna mot spolns gavlar eller, om man som jag är närmre släkt med primaterna, så lägger man spolen på en matta på golvet, fortfarande med en penna genom navet, sätter sig på en stol, håller försiktigt med fötterna i pennan och bromsar genom att pressa spolen lagom mot mattan.

Ja eller så kan man bara låta spolen dansa runt på golvet och knipa med tummen och pekfingret om linan när man vevar.

Kommentera

Ett enkelt sätt att avgöra om det är linpaketet eller spolen som snurrar om man inte kan avgöra det med att kolla på spolen, är att kolla på linspridaren.

På en Revo Toro Nacl är linspridaren synkad, alltså den går fram och tillbaka vid kast samt "rusning" från fisk.
                      Drar du i linan och linspridaren rör på sig = dåliga bromslameller, dåliga fjäderbrickor, fel monterad m.m
                      Drar du i linan och linspridaren rör INTE på sig = linpaketet snurrar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 272 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13