Favorit crank/wobbler till abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Favorit crank/wobbler till abborre?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Click image for larger version

Name:	IMG_20180510_203557.jpg
Views:	1
Size:	971,0 KB
ID:	1787123
    Hitta den här godingen i en gammal låda.
    Provkasta den nere vid älven en sväng.
    Kasta riktigt bra,värkar ha rasselkulor som (flyttar bak) vid kast.
    Ca 9cm lång.
    Gick fint att jerka å hade riktigt trevlig gång,flytande,med vagande gång upp vid spinnstopp.
    Har tyvärr ingen aning om märke lr modell,hoppas ni kan hjälpa mig och att den fortfarande går å få tag i.

    Kommentera


    • #22
      För 15+ år sedan köpte jag en liten mört-liknande 5-cm wobbler som vägde knappt nånting och som bara klarade låga farter, men jisses vad den fångat abborrar, dessutom många stora abborrar!

      Sen hade jag en liten Nils master big mouth som också var superduper bra. Men den satte jag i en sten.

      Men senaste favoriten är westins rawbite, som briljerade under dagens fisketur. Ska testa fler crankbaits denna säsongen!
      Senast ändrad av zaark; 2018-05-10, 21:51.

      Kommentera


      • #23
        Jaxon Tingo kan jag rekommendera för abborre.

        Kommentera


        • #24
          Fkp-gears viblure har funkat bra för mig, kastar långt och är relativt billig(79kr). Rapala shadow rap shad köpte jag förra veckan och har tagit flera aborrar hittills på den. Kastar dock lite kortare än viblure och är dyrare men föredrar den då jag tycker det är kul att jerkfiska och inte bara spinna in draget.

          Kommentera


          • #25
            Bomber Model A finns i lite olika storlekar, finns både grunt- och djupt gående.
            Riktigt fin rullande gång. Storlekarna 2A, 5A och 6A är riktigt trevliga.

            Kommentera


            • #26
              En Rapala som folk verkar ha missat är X-rap. 10cm versionen är lik Shadow rap i det mesta. Ungefär samma vikt, djup, svävande, snygga finnish etc. Skillnaden är att den har ett vikttransfersystem som fungerar riktigt bra. Om man behöver kasta längre eller inte är så van vid att kasta lätta vobbler med multi är den ett bra ställa att börja. Orimiligt dyr som det mesta från Rapala, men då och då säljs det ut vissa färger. Finns även en 14cm som givit ett par minnsvärda bonusborrar vid gäddfiske.

              Andra jag gillar är 6cm Hornet, lilla Cutter (9cm?) och en gammal Storm Thin fin.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Nörre_ Visa inlägg
                [ATTACH=CONFIG]100326[/ATTACH]
                Hitta den här godingen i en gammal låda.
                Provkasta den nere vid älven en sväng.
                Kasta riktigt bra,värkar ha rasselkulor som (flyttar bak) vid kast.
                Ca 9cm lång.
                Gick fint att jerka å hade riktigt trevlig gång,flytande,med vagande gång upp vid spinnstopp.
                Har tyvärr ingen aning om märke lr modell,hoppas ni kan hjälpa mig och att den fortfarande går å få tag i.
                Är det inte den gamla goa Biltema-wobblern?

                Kommentera


                • #28
                  Sensommar/höst 2018 har jag haft bäst borre-fiske med Strike Pro Cranky X-Deep och Bandit 200

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
                    En Rapala som folk verkar ha missat är X-rap. 10cm versionen är lik Shadow rap i det mesta. Ungefär samma vikt, djup, svävande, snygga finnish etc. Skillnaden är att den har ett vikttransfersystem som fungerar riktigt bra. Om man behöver kasta längre eller inte är så van vid att kasta lätta vobbler med multi är den ett bra ställa att börja. Orimiligt dyr som det mesta från Rapala, men då och då säljs det ut vissa färger. Finns även en 14cm som givit ett par minnsvärda bonusborrar vid gäddfiske.

                    Andra jag gillar är 6cm Hornet, lilla Cutter (9cm?) och en gammal Storm Thin fin.
                    Gillar också X-Rap skarpt. Även Clackin Minnow är trevlig.
                    Men nu ska jag tipsa om en något ovanlig wobbler: Fladen Warbird.
                    En nästan skamlös kopia på X-Rapen med integrerat viktfördelningssystem. Garanterat sämre krokar osv än originalet men till det priset, 29 ynkliga spänn, kan man ta det!

                    https://bojdaspon.se/produkt/warbird...11-cm-12-gram/

                    Annars har vi kört en del med Westins RawBite och BabyBite där speciellt BabyBiten med sitt grymma häng i vattnet har varit mest effektiv.
                    Strike Pro CrankyX Deep har varit bra när abborrarna velat ha en aggressiv gång på betet. Savage Gear Crucian Crank sätter också fart på dom.

                    Kommentera


                    • #30
                      Dollarstore säljer många olika rapala wobblers för 50kr st, brukar finnas rätt schyssta om man har tur, verkar alltid vara helt randoms, annars tycker jag baby och rawbite är prisvärda, men gillar shadowrap mera, men sjukt dyra då det händer att man snärtar av en då å då, samt har börjat köra med egentillverkade titanumtaffsar, inte värt med flourucarbon, funkar lika bra tycker jag men säkrare

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 819 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X