Allroundspö- abborre och gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allroundspö- abborre och gädda

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Allroundspö- abborre och gädda

Hej!
    Jag har en fundering kring det "perfekta" allroundspöet för abborre och gädda.

Jag söker ett 2 delat haspelspö runt 7 fot med en kastvikt upp till ca 30 gr. Det bör vara tillräckligt styvt för att funka att jigga med.
    Tanken är att använda det som komplement till mitt abborrspö med kastvikt till 15gr men även då det ska fiskas lite allt möjligt. Avslappnat semesterfiske efter abborre och smågädda eller från land i småsjöar när man inte vet vad som finns i vattnet.

Har ni förslag på nått spö som kan passa? Gärna ett billigt spö då det kanske inte kommer användas så mycket.

Kom gärna med egna tankar kring, längd, kastvikt och egenskaper som ni tycker allroundspöet ska ha.

Mvh Robertn

Jag kommer att använda ett sånt här

till den sortens fiske, men smaken är olika. Av de spön jag köpt utan att känna på först har nog bara 20-25% varit klockrena. Har du möjligheten att känna på spön i en affär så hade jag satsat på det.

Kommentera

Pridklass?

I det billigare segmentet gillar jag Abu vendetta 8 ft 10-30. Lätt för ett så billigt spö, bra känsla, tillräckligt styvt att jigga med men funkar till det mesta. Jag kör vendettan då jag inte vet vad jag känner för och mysfiskar med någon spinnare, ett par jiggar, någon wobbler, någon sked och kanske lite bottenmete /flötmete (min "mysfiskeväska är smått skitsofren och numera mycket mindre än det låter)
      Fpkgear draugen d4 är ett annat alternativ, dock bara 26 g kastvikt...

Kommentera

Säger bara, Draguen D4 7fot 8-26gram.
        Man kan ha lite högre vikt om man så vill, funkar bra med 30g med. lätt det bästa spöt jag köpt till borre och lätt gäddfiske, haft mitt i 5 år nu och det funkar riktigt bra, bra känsla och tål mycket. Sjukt mycket spö för pengarna

Kommentera

Tack för tipsen! Ska kolla hos lokala handlaren om vendetta eller draugen finns att klämma på. Prisbilden är oklar men ju billigare destå bättre då spöet inte kommer användas så mycket.

Kommentera

Shimano Catana eller som ovan, Draugen D4.

Kommentera

Westin TC 7,1’ 7-21 gram är väldigt allround, inte alls som namnet antyder finessigt. Klippte en 107 cm gädda på det i helgen och det var inga problem att sätta press, lite oväntat på en 9 cm shad teez var det dock.

Kommentera

Hur stämmer kastvikten på Westin TC 7,1’ 7-21 gram? För jag vill nog kunna kasta 30 gram eller iallafall nära.

Kommentera

Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                  Hur stämmer kastvikten på Westin TC 7,1’ 7-21 gram? För jag vill nog kunna kasta 30 gram eller iallafall nära.
                  30 gram funkar nog, inga problem att dra iväg diverse jiggar med 20 grams huvuden i alla fall. Sweet spot ligger dock lägre vilket är helt i sin ordning för den typen av spö och klassning. Jag skulle välja det spöt om jag bara fick ett enda att fiska med, och då fiskar jag främst abborre och gös och får därmed en massa gäddor från yngel till 9 kg på köpet.

Kommentera

Intressant! Det är jättesvårt att veta vilket spö som är rätt utifrån klassning.

Men kanske Westinspöet ligger ganska rätt. Jag ska ta och fundera igenom hur tungt jag ska kasta och vart sweet spoten borde ligga. Nu fick jag lite att fundera på! Tack!a!😊

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 498 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13