Drar sönder ståltafsar, behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drar sönder ståltafsar, behöver tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av .art Visa inlägg
    Gör en tafs av nylon eller flourcarbon lina och knyt ihop noga med FG-knuten, gör man FG-knuten ordentligt och noggrant så går den aldrig upp.

Dom är mycket bättre än ståltafsar, för fisken ser ståltafsen mycket lättare än nylon eller FC linan och du kommer att märka att huggen ökar i antal.
    Ståltafs stör gången på betet mycket mer också.

Jag använder aldrig ståltafsar längre.
    Så kan man också göra o anv. 0,60-0,70 mm nylon.
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Men om det sitter något så in i h-e, varför inte tillverka en dragräddare för mindre än 50kr. 2-3mm polyesterlina och o änden har man tagit tio st 20cm stumpar av tunn rostfri kätting på en karbinhake. Vid bottennapp så backar man tillbaka båten rakt ovanför och hakar fast karbinhaken på fiskelinan och låter det åka ner till wobblern, skakar runt med det några gånger så kättingen trasslar in sig i krokarna. Sen är det bara o dra i polyesterlinan till krokarna rätar ut sig eller båten sjunker.

Kommentera

Det där lät ju faktiskt som en bra ide, aldrig sett något sånt förut men ska undersökas!

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
          Förlåt, tyckte det lät kul bara. Har inget problem med det vid gäddfiske iaf.
          Kör berkley plastöverdragen vire 90 pound och virelås. Inget beteslås som kan gå upp.
          Kör lekande och fjäderring på tafsen och ingen fjäderring på betena.

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
            Det går att göra egna tafsar av ståwire som håller för allt i svenska o i många utländska vatten.
            Wire, wirelås o en tång som trycker till precis på wirehylsan så att den sitter. Glöm inte lekare med o utan hake.
            [ATTACH=CONFIG]100890[/ATTACH]
            Finns att köpa i många välsoterade butiker. Typ EL-GE.

24:34 Tillverka dina egna gäddtafsar.

Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Leif Engström

Kommentera

Knyt egna Billigt & bra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skurk Visa inlägg
                Det där lät ju faktiskt som en bra ide, aldrig sett något sånt förut men ska undersökas!
                Click image for larger version

Name:	6EC268B8-31B2-48AD-9C1C-22F095830D50.jpeg
Views:	1
Size:	34,3 KB
ID:	1787332

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskarpöjken Visa inlägg
                  Knyt egna Billigt & bra.
                  Ja, se inlägget ovan ditt

Kommentera

Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
                    Men om det sitter något så in i h-e, varför inte tillverka en dragräddare för mindre än 50kr.
                    Kollat runt lite, men vart hittar du materialet som behövs för under 50kr? För mig hamnar det närmare 200 vilket inte är så farligt med tanke på vad man gör, men om jag kan få det för 50 vill man ju självklart spara pengarna.

Jag har också tittat på nylon vs flouro, och insett att en rulle på 100m kan ligga mellan 60 och 600kr. Är det så stor skillnad mellan dom? Och är wirelås bättre än knutar när det kommer till styrka?

Kommentera

Ursprungligen postat av Skurk Visa inlägg
                      Kollat runt lite, men vart hittar du materialet som behövs för under 50kr? För mig hamnar det närmare 200 vilket inte är så farligt med tanke på vad man gör, men om jag kan få det för 50 vill man ju självklart spara pengarna.

Jag har också tittat på nylon vs flouro, och insett att en rulle på 100m kan ligga mellan 60 och 600kr. Är det så stor skillnad mellan dom? Och är wirelås bättre än knutar när det kommer till styrka?
                      Om du tror att du kan köpa wire, wirelås, tång lekanden o lekanden med hake till tafsarna så har du fel.
                      Inte ens med kinajunk hade lyckats hamna runt 50 kr om jag har fattat dig rätt.
                      Du klarar inte av att knyta en wire.
                      Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 464 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist