Daiwa Tatula Bait spinnspö TAT6102MB-AS och TAT712MHB-AS - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula Bait spinnspö TAT6102MB-AS och TAT712MHB-AS

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Tatula Bait spinnspö TAT6102MB-AS och TAT712MHB-AS

Hej,

Lite nyfiken på något av dessa tvådelade spinnspön och undrar om någon har erfarenheter av något av dem? 3-28g och 7-28g på pappret låter väl generöst så vilka vikter trivs de bäst med på riktigt? Hur är aktionen?
    Tänkte ha det till främst twitch/jerkbaits 8-16 g men även till vanligt jiggande 10-20g (skalle+jigg)
    Är det 6102 jag bör känna på eller?

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Hej,

Lite nyfiken på något av dessa tvådelade spinnspön och undrar om någon har erfarenheter av något av dem? 3-28g och 7-28g på pappret låter väl generöst så vilka vikter trivs de bäst med på riktigt? Hur är aktionen?
    Tänkte ha det till främst twitch/jerkbaits 8-16 g men även till vanligt jiggande 10-20g (skalle+jigg)
    Är det 6102 jag bör känna på eller?
    Jag köpte hem 6102 men jag var inte kompis med det alls. Extremt toppigt (inte min smak) och väldigt mycket ryggrad. Vi snackar alltså typ 20cm av toppen böjde sig men inte resten av spöt. Vad jag förstått så är 712 lite mer balanserat, men har inte känt på det.

Kommentera

Blev kompis med mitt 610 rätt snabbt. Endelat då, lite äldre.
      Men ovan beskrivning stämmer bra. Glasfibertopp på det spöt om jag inte minns fel.

Sjukt trevligt spö, ett av mina favoriter.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Här har vi två helt olika svar på vad ni tycker om ”samma” spö! Nån har fel! Dock tror jag att de tvådelade saknar den extramjuka glastoppen eller vad säger du Aspir03?
        Nej skämt åsido, Tatula verkar styvt enligt er båda och även om det funkar bättre till vissa tekniker än andra så är ju tycke och smak en annan viktig aspekt... Visar hur svårt det är att rekommendera spön...

Kommentera

Här har vi två helt olika svar på vad ni tycker om ”samma” spö! Nån har fel! Dock tror jag att de tvådelade saknar den extramjuka glastoppen eller vad säger du Aspir03?
          Nej skämt åsido, Tatula verkar styvt enligt er båda och även om det funkar bättre till vissa tekniker än andra så är ju tycke och smak en annan viktig aspekt... Visar hur svårt det är att rekommendera spön...
          TROR det tvådelade är något "bättre" aktion på ja

Kommentera

Jag har 712an och har drillat massa kul med det spöt, lätt, känsligt, snabbt och bra kraft i klingan, tycker att spöt funkar bäst mellan 15-30gram men det går att kasta och jerka hem en Buster 2a med det oxå utan problem. Kul spö helt klart, jag gillar det och det skulle vara perfekt till abborre om man kunde drilla 2-3kilosfiskar varje dag, så kraftfullt tycker jag att det är, men så är det ju ett basspö oxå.

Kommentera

Två olika spön. 6.10 är med glasfibertopp ca 20cm 7.1 är ”vanligt” rörbyggt hela vägen. De nya är 2-delade men har samma aktion som de äldre heldragna

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Två olika spön. 6.10 är med glasfibertopp ca 20cm 7.1 är ”vanligt” rörbyggt hela vägen. De nya är 2-delade men har samma aktion som de äldre heldragna
                Tack för det klargörandet Buster, jag fick för mig något helt annat efter att ha läst bl a denna sida http://www.daiwa.com/scandinavia/con...ula/index.html
                6102 låter nästan som ett teknikspecifikt spö - vad är det gjort till för fiske ?
                Senast ändrad av anteman; 2018-06-17, 23:57.

Kommentera

Tack för det klargörandet Buster, jag fick för mig något helt annat efter att ha läst bl a denna sida http://www.daiwa.com/scandinavia/con...ula/index.html
                  6102 låter nästan som ett teknikspecifikt spö - vad är det gjort till för fiske ?
                  Skulle tippa på skipping, just för toppen och längden.

Kommentera

Tja eller är toppen rent av dropshotmjuk? Buster?

TAT6102MB verkar vara en europeisk (?) 2-delad variant på 6101MXB, ett Finesse Jig & Worm spö även kallat Drop Shot Finesse. Inte alls en lillebror till TAT712MHB-AS (vilket ju också Buster säger)

Med andra ord inget allroundspö utan ett nischat, teknikspecifikt spö... att 6102 har en homogen spagettiglastopp borde ju återförsäljare i Sverige åtminstone kunna nämna...

Får se om det finns en 702MRB om de inte kostar skjortan..
                    Senast ändrad av anteman; 2018-06-26, 23:12.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 502 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13