Jag har inte jämfört med min andra rulle än. Om felet finns att finnas i den andra så ska jag besöka en butik och be om att få klämma på en "äkta" Stradic. Hoppas att jag inte lurats. Om det är en kopia så är man extremt duktiga på att plagiera allt i minsta detalj.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano Stradic glappar
Collapse
X
-
Det verkar som jag har samma problem. Jag borde kanske försöka kontakta Nordmark och höra om jag kan lämna in den för granskning.Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggMärkligt att läsa om två strulande rullar från Shimano på lika många dagar...
Här har vi ett liknande problem:
https://www.fiskesnack.com/forum/sho...=Veven+glappar
Kommentera
-
Stradic och Nasci har inte samma infästning av veven in mot huvuddrevet. Nascis lösning som den delar med många lite billigare rullar glappar lite mer.
Min Ci4 2500 FA (? ca 2011) har litet glapp i veven, nån millimeter eller så, lite svårt att avgöra om det delvis sitter i vevkoppen, vevarmen eller i den axel som går in i rullen/huvuddrevet.
Eftersom den axeln skruvas in på bl a Stradic Ci4 så kan knappast glappet finnas där utan antingen "utanför" (veven/knoppen) eller "innanför" mellan huvuddrevet och pinjongdrevet (heter det så, drevet som överför kraften från huvuddrevet vidare in i rullen?) eller ännu längre "in" i drivningen eller både ock.
Glappet är dock inget jag märker av när jag fiskar koncentrerat i vart fall...
Min 12 år gamla Cormoran Magnesia med samma/liknande vevinfästning som Stradic glappar nog en aning mindre...
Åk å kläm på en "svensk" Ci4 först, glappar dina mer hör efter med Normark men fråga innan vad det kan kosta att felsöka/fixa...Senast ändrad av anteman; 2018-06-19, 17:48.
Kommentera
-
Om det är någonstans som haspelrullar glappar så är det just i vevens lagring i rullkroppen. Jag har tom varit med om att det glappar olika mycket beroende på vilken sidan man monterar veven på. Orsaken är oftast att lagren är olika utformade på resp sida. Har tom varit med om att det är en bussning på ena sidan och ett kullager på den andra. Eller att lagren är i olika storlek. Hur det är på Stradic C14 vet jag däremot inte. På min Stradic FK finns det ett ytterst litet glapp. Så litet att för att märka det måste man vara en rullnörd. Vilket jag dessvärre är."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Tack för infon och Glad Midsommar !Ursprungligen postat av Snöhäst Visa inläggVerkar vara en mycke unikrulle som inte ens kommit på marknaden än. Men om nu rullen är verklig så ska de inte vara glapp i veven, så länge du inte våldtagit den med en bil.
Leffe han snackar om vevarmen, inte slirbromsen.
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Leif EngströmSenast ändrad av Old Firehand; 2018-06-20, 16:55.
Kommentera
-
Jag har nu jämfört med min andra stradic som glappar även den, dock mindre. Jag ska åka till en butik och be om att få klämma på en fabriksny. Dåligt Shimano! Testa era produkter ordentligt och se till att allt fungerar till 100% innan ni gör mördande reklam.Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-20, 17:42.
Kommentera
-
Fast du gick ju ut med att du köpte den från ebay? Fanns väl en anledning till att du köpte den på ebay å ingen annan trovärdig svensksida? Ibland åker man på nitlott när man är snål å köper från andra länder...Ursprungligen postat av Darkduck Visa inläggDåligt Shimano! Testa era produkter ordentligt och se till att allt fungerar till 100% innan ni gör mördande reklam.
Kan också varit en reklamerad rulle... Av just samma anledning som du inte var nöjd med den...Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 281 visningar