Spö till jerkbaitfiske Abborre? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö till jerkbaitfiske Abborre?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• holden
    replied
    Fiskar du från land eller båt, står man nära vattnet vill man ha ett kort spö så man inte slår i typ 6’6, själv kör jag ett allround Poison Adrena 1610M från båt vilket funkar utmärkt till jerk, jigg och andra hårdbeten utan att vara superoptimerat till någon specifik teknik.

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Geronimo Visa inlägg
    Kom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
    Shimano Biomaster 6'6" , handtagsdelat, ML
    inte spettigt, fin känsla, låter jerkbaits få fint spelrum sida-sida även med flätlina ger det betena rätt skjuts utan att hämma.

Lämna en kommentar:

• Xerup
    replied
    Kom igen nu, en del av er måste väl ha renodlade jerkpinnar till abborrefisket? Ni kan väl tipsa om något spö ni använt och gillat eller bara lite kort om vad man ska titta efter? Jag jiggar en hel del efter borre och med ganska lyckat resultat men har inget spö som passar till jerkandet. Tänkte antagligen köra med en Metanium 101 DC eller en Calcutta 51DC så ett spinnspö vore att föredra.
    Vilken vikt på beten hade du tänkt dig? Jag har jerkbeten till abborre som väger nära 30 gram... men även beten som bara väger 10 gram...

Lämna en kommentar:

• Geronimo
    replied

Lämna en kommentar:

• Sundström76
    replied
    Lyfter den här gamla tråden. Skulle uppskatta tips på vad ni kör med för spön då jag tänkte skaffa ett spö mer renodlat till att köra jerkbait efter abborre med.
    Så vad använder ni egentligen?
    +1 på den har en för lång påk själv så även vettig gäddjerkare är intressant

Lämna en kommentar:

• Geronimo
    replied
    Lyfter den här gamla tråden. Skulle uppskatta tips på vad ni kör med för spön då jag tänkte skaffa ett spö mer renodlat till att köra jerkbait efter abborre med.
    Så vad använder ni egentligen?

Lämna en kommentar:

• söderberg85
    replied
    Någon som kan rekommendera nått bra spö till jerkbait. Några nyheter som kommer?? Har idag ett SZ 7.5 ml men är sugen på ett nytt.

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    Du behöver inte ha en krallig pinne för att fiska små jerkbaits bättre att ha ett spö som laddar när du kastar de lättare betena. Vill du gå upp i storlek och vikt kan ett lite rejälare spö vara bra.
    /Apa

Lämna en kommentar:

• Mollet83
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Låter kraftigt för jerkbaits (twitchbaits) runt 10-13g... alltså typ Rapala shadow rap mm. Fast kör man mest tyngre så. Själv funderar jag på ett 5-15g spö för att kunna ladda spöt ordentligt runt 10-12g men då har jag redan ett 6-21g och 14-35g spö...

6-21g spöt (SZ 7,5 fot) gör jobbet helt ok men lite för långt i fram och bak för dedikerat twitchfiske.
    Kanske hade räckt med 7-28 g. Börjat samla på mig Westin swim 9g och tiny busters, ute efter spö för multi. Annars var tanken att 10-40g hade varit lagom styvt att jerka med

Lämna en kommentar:

• Utter
    replied
    Villain 5-20g? Du vill ju ha den!

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar