tips på billig lina? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

tips på billig lina?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Men gå in på Söders Sportfiske och berätta vad du är ute efter och att det ska vara så billigt som möjligt.
    Allt de presenterar kommer vara bättre prylar än sånt från ÖoB, Rusta, Dollarstore osv..

Kommentera

Linan töjer sig ca 21% vilket är ca 40% mindre än andra nylonlinor.

Lite off topic, men satan vad alla andra linor måste töja sig då. Har aldrig fiskat nylon (jo, inkapslat)

Om topic. Är din budget 50kt för lina tycker jag du skall äta falukorv ett par dagar, och sedan när du skramla ihop femtio spänn till köpa en märkeslina, oavsett nylon eller superlina

Kommentera

Ursprungligen postat av tapzaa Visa inlägg
        Strömstararna rekommenderar minst 0,45 i nylonlina och minst 0,37 i flätlina vid fiske i stockholm ström

Fladen fishing vantage pro 0,45 nylon; https://www.xn--ob-eka.se/fritid/fis...ge-pro-1000596
        Har någon erfarenhet från Fladens fiskelinor? Är de nå bra?
        Ha, ja vilket surr det blir i en tråd utan premisser! Strömstararna?! Då handlar det om ju ett ovanligt specifikt fiske efter lax/havsöring i strömmande vatten, precis som det jag sa kopplat till Älvkarlebyfisket i Dalälven, där hade jag en utrustning som var unik för det fisket, användes inte till annat...

Men, inledningsvis skrev du att linan skulle skulle hålla för en gädda och jag har aldrig läst eller hört någon rekommendera 0,45-0,50 till haspelfisket efter gädda i vart fall inte de senaste 30 åren.

En 0,50 på haspelrulle kommer inte bli roligt... Rullen blir stor och tung, 0,50 ger sämre kastlängder och nylonlinan töjer sig och åldras mycket snabbare än en flätlina, så jag ser absolut inga fördelar med nylon utöver inköpspriset men på några års sikt kan den bli det dyrare valet...

Utrustningen, vad och var du ska fiska och vilka betesvikter du tänker dig är helt avgörande för linvalet men där har du inget sagt så... Då blir det alla möjliga svar...

Du förefaller nästan immun mot tips som är dyrare än det absolut billigaste och de flesta på FS har gått vidare s a s, men lycka till med linvalet!
        Senast ändrad av anteman; 2018-07-20, 02:01.

Kommentera

Hur pass sämre kastlängd blir det på en 0,45 lina i jämförelse mot typ 0,25? Alltså snackar vi att man bara kommer kunna kasta pyttekast?

Kommentera

Vad för rulle o spö har du?

Kommentera

Ursprungligen postat av tapzaa Visa inlägg
              Hur pass sämre kastlängd blir det på en 0,45 lina i jämförelse mot typ 0,25? Alltså snackar vi att man bara kommer kunna kasta pyttekast?
              Det beror ju så klart på betets vikt... Du bör alltså berätta det, och vad du har för utrustning.
              Annars kan ingen hjälpa dig, precis som anteman med flera redan sagt.

Eller är du ett s k. troll som bara vill jävlas? Man börjar undra..

Kommentera

När jag körde nylon för många år sedan så använde jag aldrig tjockare lina än 0.35 till gädda.
                Använde beten från 25 till ungefär 60 gram.
                Något behov av en tjockare lina kände jag aldrig.
                Favoritlinan va gul stren.

Kommentera

Okej!
                  Kör på ett 240cm- spö med kastvikt på 40-60gram. Brukar använda 25g-beten.
                  Spötoppen är rätt så följsam ändå, så bruka bli bra kast.

Kommentera

Beten på 25 gram och lina på 0,50 mm nylon... dålig kombination.

Är det verkligen i Strömmen du fiskar. I mitt tycke är spöet för kort.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-07-21, 22:45.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ja min uppfattning och rekommendation om nylon och flätlina är redan angiven och den står fast... Förstår inte din fixering vid nylon 0,50 givet det sagda men köp en stor rulle som rymmer din 0,50 om du vill.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 681 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13