Ambassadeur TGC 5001 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur TGC 5001

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur TGC 5001

Hej på er!

Var ett tag sen nu men semestern närmar sig. Är det någon här inne som har koll på denna rulle? Hittade den hos Regal (Premium Dealer-rulle) och funderar på om den kan funka som vanlig ambis till standard gädd- och abborfiske samt lite regnbåge o.s.v. lika bra som till jerk?

Den finns ju också som set.

/gringo

Ambassadeur 5601 Jerk

Denna rulle är naturligtvis också intressant!
    Speciellt med det paketpriset Lundgrens kan presentera!

/gringo

Kommentera

Fortfarande ingen som har någon erfarenhet av rullen?

Kommentera

Jo jag har amb TGC 5001c Och den är jävligt skön, vet inte direkt va du menar med rgnbågsfiske och hur tunga drag du ska kasta men för jerk är den kanon. Mycket skön och stryktålig. Jag har 0.36 pp laddat på rullen samt ett buster stiff och jag kanske kastar 15-20m med en lillöringen 12g.
        Köp den om du ska ha en grymm jerkrulle för en normal summa pengar.

Skitfiske!

Kommentera

Vanliga JB:n 5601 är en jäkligt bra rulle för jerkbait eftersom att rullen är byggd för att tåla tunga beten. Jag har kört slut på flera kastbromsar (på vanliga ambassaduerer) pga av förstor påfrästning vid jerkning så jag tycker du ska köpa en JB 5601 om du vill ha en rulle som håller även för tyngre beten...

Kommentera

TGC 5001c är lillebrorsan till JB:n, och har en liknande konstruktion, vilket bör göra den stryktålig.

Rullen rekommenderas starkt, men till lättare fiske skulle jag nog komplettera med en Daiwa Cygnus och ett lättare spö typ BFT Piglet eller liknande.

Inte kul att fighta fiskar under 2 kg på TGC 5001c.
            www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
              TGC 5001c är lillebrorsan till JB:n, och har en liknande konstruktion, vilket bör göra den stryktålig.

Rullen rekommenderas starkt, men till lättare fiske skulle jag nog komplettera med en Daiwa Cygnus och ett lättare spö typ BFT Piglet eller liknande.

Inte kul att fighta fiskar under 2 kg på TGC 5001c.

Nja, JBn är ju snäppet kraftigare byggd, med t.ex. stativ av kromad mässing istället för aluminium. Annars är TGC en bra rulle rill bra pris.
              Senast ändrad av ob; 2006-07-21, 22:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av ob
                Nja, JBn är ju snäppet kraftigare byggd, med t.ex. stativ av kromad mässing istället för aluminium. Annars är TGC en bra rulle rill bra pris.
                Jo, men den har liksom JB dubbel backspärr, och är byggd med tanke på Jerkbaitfiske. JB:n är ju egentligen bara en upphottad 5500 ambassadeur.TGC 5001c skulle jag tippa är något sämre i saltvatten, men annars verkar den tåla stryk. Iaf jämfört med en C3:a. Själva idén med dessa rullar är ju att de ska tåla en högre belastning.
                www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
                  Jo, men den har liksom JB dubbel backspärr, och är byggd med tanke på Jerkbaitfiske. JB:n är ju egentligen bara en upphottad 5500 ambassadeur.TGC 5001c skulle jag tippa är något sämre i saltvatten, men annars verkar den tåla stryk. Iaf jämfört med en C3:a. Själva idén med dessa rullar är ju att de ska tåla en högre belastning.
                  Upphottad och upphottad...
                  Det enda TGC har som är en förstärkning är den dubbla backspärren. Dessutom är det en förstärkning som enbart kommer till nytta när frinavet (IAR) börjar ge med sig (innan dess kommer den konventionella backspärrhaken aldrig att gripa in).
                  TGC gjordes ursprungligen för USA-marknaden och kom ut redan 2000 och var då en rulle uppbyggd med enklaste delar. Sedan dess har det tillkommit IAR men inget mer. Snacket t.ex. i Napp Nytt om att den är starkare än en C3 mm är bara säljarsnack (=skitsnack).
                  Den har inte 2 glidlager i spolen som JB'n utan bara ett och det är dessutom placerat på fel ställe för att rullen ska klara av tunga jerkbaits för de som drar åt den mekaniska kastbromsen. Den har liksom C3'or m.fl. ett kullager som får ta upp belastningarna från den mekaniska bromsen.

JB'n är än så länge den Ambassadeur som är överlägset bäst till jerkfiske. Den rullen designades för just jerkbaitfiske vilket inte är fallet med TGC.
                  Spollager, kuggväxel, stativ, bromsgavel och sidogavlar är starkare på JB'n.

Däremot är TGC en prisvärd rulle men jag rekommenderar de som använder den till tungt jerkfiske att byta plats på spolens kullager och glidlager så är problemet med den mekaniska kastbromsen ur världen.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                    Upphottad och upphottad...
                    Det enda TGC har som är en förstärkning är den dubbla backspärren. Dessutom är det en förstärkning som enbart kommer till nytta när frinavet (IAR) börjar ge med sig (innan dess kommer den konventionella backspärrhaken aldrig att gripa in).
                    TGC gjordes ursprungligen för USA-marknaden och kom ut redan 2000 och var då en rulle uppbyggd med enklaste delar. Sedan dess har det tillkommit IAR men inget mer. Snacket t.ex. i Napp Nytt om att den är starkare än en C3 mm är bara säljarsnack (=skitsnack).
                    Den har inte 2 glidlager i spolen som JB'n utan bara ett och det är dessutom placerat på fel ställe för att rullen ska klara av tunga jerkbaits för de som drar åt den mekaniska kastbromsen. Den har liksom C3'or m.fl. ett kullager som får ta upp belastningarna från den mekaniska bromsen.

JB'n är än så länge den Ambassadeur som är överlägset bäst till jerkfiske. Den rullen designades för just jerkbaitfiske vilket inte är fallet med TGC.
                    Spollager, kuggväxel, stativ, bromsgavel och sidogavlar är starkare på JB'n.

Däremot är TGC en prisvärd rulle men jag rekommenderar de som använder den till tungt jerkfiske att byta plats på spolens kullager och glidlager så är problemet med den mekaniska kastbromsen ur världen.

Äh, TGC rullen är billig och pallar det mesta som JBn gör. De som jag känner som kör med TGC är supernöjda och den funkar till allt som JBn gör, även efter ett års aktivt och slitsamt jerkande.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04