Ambassadeur TGC 5001 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur TGC 5001

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av FRB
    Upphottad och upphottad...
    Det enda TGC har som är en förstärkning är den dubbla backspärren. Dessutom är det en förstärkning som enbart kommer till nytta när frinavet (IAR) börjar ge med sig (innan dess kommer den konventionella backspärrhaken aldrig att gripa in).
    TGC gjordes ursprungligen för USA-marknaden och kom ut redan 2000 och var då en rulle uppbyggd med enklaste delar. Sedan dess har det tillkommit IAR men inget mer. Snacket t.ex. i Napp Nytt om att den är starkare än en C3 mm är bara säljarsnack (=skitsnack).
    Den har inte 2 glidlager i spolen som JB'n utan bara ett och det är dessutom placerat på fel ställe för att rullen ska klara av tunga jerkbaits för de som drar åt den mekaniska kastbromsen. Den har liksom C3'or m.fl. ett kullager som får ta upp belastningarna från den mekaniska bromsen.

JB'n är än så länge den Ambassadeur som är överlägset bäst till jerkfiske. Den rullen designades för just jerkbaitfiske vilket inte är fallet med TGC.
    Spollager, kuggväxel, stativ, bromsgavel och sidogavlar är starkare på JB'n.

Däremot är TGC en prisvärd rulle men jag rekommenderar de som använder den till tungt jerkfiske att byta plats på spolens kullager och glidlager så är problemet med den mekaniska kastbromsen ur världen.
    Det stämmer nog det du skriver. Anledningen till att köpa TGC är väl att den är något billigare än JB. Men man får väl räkna med att byta lager efter en-två säsonger, vilket är ok för mig. Finns det några lager som står pall längre? I så fall blir man ju lite sugen på att byta till sådana.
    www.hellfish.se

Kommentera

Ursprungligen postat av ten_foot_pole
      Det stämmer nog det du skriver. Anledningen till att köpa TGC är väl att den är något billigare än JB. Men man får väl räkna med att byta lager efter en-två säsonger, vilket är ok för mig. Finns det några lager som står pall längre? I så fall blir man ju lite sugen på att byta till sådana.
      Du kan ju byta ut kullagret i spolen mot ett till glidlager av sintrat brons, så du har två glidlager. Det säljs hos Lundgrens för ett par tior, eller från ABU, men då får du betala relativt dyr postförskott.

Kommentera

Jo, jag hänger med men eftersom jag inte tänkt inrikta mig enbart på jerkfisket utan vill gärna kunna spänna över vanligt gäddfiske, regnbåge o.s.v. så undrar jag om det är ett okej val? Vill ha bredd i fisket liksom.

/gringo

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
        6 svar
        1 834 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Benjamin S