Hjälp att välja multirulle+spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att välja multirulle+spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp att välja multirulle+spö

Jag vill köpa multirulle + spö, ett baitcaster set. Kommer att kasta 30-60g drag och fiska regnbåge och öring mestadels.

Jag har ingen direkt budget men eftersom jag endast har fisket som hobby så behöver jag inga proffsgrejer men det ska vara kvalité och jag ska inte behöva bli missnöjd att jag inte köpte bättre.

Behöver verkligen hjälp då jag endast fiskat med haspel tidigare och kan inget om vilka rullar eller spön som passar vad.

Nu har ja inte fiskat så mycket öring och regnbåge så nån mer erfaren får gärna rätta mig så vi får fram rätt info!

MEN hade ja fiskat efter dessa två arter och velat haft multirulle hade ja köpt

ELLER

MEN ja hade nog köpt en 10-30 spö likt

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...itcasting.html i 10-30 versionen

Kommentera

Vilken längd föredrar du på spöt? 30-60g låter väldigt kraftfullt för regnbåge och öring, fiskar du strömmande vatten som kräver dessa vikter, öring och regnbåge är nog mer 5-30g för mig men det beror som sagt också på var du fiskar.

Fundera kring spölängd och kastvikter och sök lite här på FS, finns massor av trådar om vilket multirulllekit man bör välja.

Ekman lite före!

Kommentera

Mitt allmänna tips på ett hyfsat, prisvärt kit för dina fiskar:

Kommentera

Du tror inte att 10-30 blir för klent? Mindre tobys väger ju runt 30 bara dom.

Vad jag förstått borde man iallafall minst ha 2-2.20m längd.

Kommentera

Hej.
            Att köra med betesvikt upp mot 60gram är alldeles för tungt. Om du jagar öring så kommer du att större delen av året fiska på ganska grunt vatten . Dels är det slitsamt att fiska med så tunga grejer men framförallt så kommer du att parkera i botten - inte så kul. Vikter max 30-35 gram. Jag använder kastdobb 20g och drag 18- 20g. Spölängd tycke och smak 9- 11 fot som maxar runt 30g. Rulle jag kör haspel för att slippa påverkas av vinden som ställer till det för multirullen. Men jag är uppvuxen med ambassadeur som va enda märket när jag var ung. En rulle i 5000storlek el motsvarande funkar kanon , men som sagt det finns i dagsläget en uppsjö av märken
            Dra till ngn fysiska butik , Gbg närmast för dig där finns flera butiker med bra sortiment. Good luck Peter b

Kommentera

Ursprungligen postat av tussmuss Visa inlägg
              Du tror inte att 10-30 blir för klent? Mindre tobys väger ju runt 30 bara dom.

Vad jag förstått borde man iallafall minst ha 2-2.20m längd.
              30g Toby är knappast standard för allmänt öring- och regnbågsfiske, behöver du 30g för fisket eller råkar du ha dem?

Jag frågade om var du fiskar men fick inget svar?
              Som sagt, för att kunna ge vettiga tips behöver man, jag veta var du fiskar... Fjäll, sjö, å, älv eller kust ställer olika krav.

Havsöring från land på västkusten är väl ca 8-25g, på östkusten säg 15-40g, 8-11 fot och i havsöringsälvar 20-70g eller mer beroende på djup och vattenflöden.

Mina gamla Toby för kusten var mest 20g, så pass kompakta att de kräver lite fart i långgrunda kustvatten och inte mitt förstaval för öring/regnbåge i mindre sjöar, å och älvar, snarare 7-15g, en Toby på 30g var ju max innan magnum kom så inte är det en liten Toby inte...

Dina egna förslag är inte dåliga om du främst ska köra från kusten från land och behöver kastlängder, men lite dyrare än mitt paketförslag som är mer anpassat till sjö och mindre å och älvfiske eller från båt. Ett kit som funkar även till abborre och lättare gäddfiske.
              Senast ändrad av anteman; 2018-08-04, 21:34.

Kommentera

Det är insjööring som jag kommer fiska efter och regnbågen är också i mindre sjöar samt även kanaler. Så kastlängden behöver inte vara jätte lång, 30-40m kanske.

Har dålig koll på vikter på dragen jag brukar använda men om jag minns rätt så läste jag 28g på ett av dragen och det var väldigt lätt tyckte jag.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                277 215 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13