Hjälp att välja multirulle+spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp att välja multirulle+spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är insjööring som jag kommer fiska efter och regnbågen är också i mindre sjöar samt även kanaler.
    Då blir antagligen rullar i 200 storlek i största laget, dessa borde passa bättre.

Senast ändrad av jorgen.mansson; 2018-08-04, 21:56.

Kommentera

Ja Jörgens rulltips är det verkligen inget fel på men de kostar en slant å sen spö på det... Jag tror du får ett bra, dugligt kit med mitt senaste tips för 1795:-
      Senast ändrad av anteman; 2018-08-04, 22:43.

Kommentera

Jag kostar hellre på och får kvalité.

Vad tror ni om spöet jag länkade tidigare, https://www.dogger.se/rullar-och-spo...wa-td-bait-8-7

Eller är det budget, ni får gärna tipsa om fler just från Dogger då jag helst beställer allt från samma.

Kommentera

Det där är lämpligt set för mellantungt gäddfiske. Spöt är rejält felklassat. Jag har det själv (ett favoritspö för downsize gäddbeten)

Edit. Ber om ursäkt läste lite väl snabbt, har samma serie spö men kortare och klassat till drygt 55g men kastar utan att tveka 80. Därför antar jag att detta spö även det är lite konstigt klassat och kanske högsta vikt ligger på runt 55g..

När jag fiskar båge, öring, röding o harr så kör jag mina grejer för abborre. Havsöring är annorlunda.
          Jag skulle med tanke på att du inte behöver kasta särskilt långt kolla efter ett 7-8' spö, med kast vikter kring 5-30g och en rulle i 100strl.
          Senast ändrad av stahre87; 2018-08-05, 09:25.

Kommentera

Regnbågen är odlad så det är inte omöjligt att man kan få på en på 4kg eller mer.

Jag vill som sagt inte behöva ångra mig i efterhand att jag snålat och köpt dåliga grejer, men 4000 borde väl räcka till bra kvalité.

Kommentera

Ursprungligen postat av tussmuss Visa inlägg
              Jag kostar hellre på och får kvalité.

Vad tror ni om spöet jag länkade tidigare, https://www.dogger.se/rullar-och-spo...wa-td-bait-8-7

Eller är det budget, ni får gärna tipsa om fler just från Dogger då jag helst beställer allt från samma.
              Det där spöt blir perfekt och på det skulle nog den begagnade Shimano Chronarch c14 rullen här på köp och sälj sitta bra, trevlig och lätt liten Japan i 150storlek som oxå tål saltvattensfiske utan att grusa ihop.

Kommentera

Regnbågen är odlad så det är inte omöjligt att man kan få på en på 4kg eller mer.
                Alla prylar som nämnts ovan klarar en 4 kg dom klarar säkert en 10 kg regnbåge också om det skulle råka finnas sådana, det är mest en fråga om att prylarna ska va i lagom storlek i förhållande till betena du tänker köra med.
                Senast ändrad av jorgen.mansson; 2018-08-05, 13:32.

Kommentera

En daiwa med SV spole typ prorexen kanske vore något och jag tror inte att det spöt du kollade är dåligt team daiwa spöna är uppskattade här på fs.
                  /Apa

Kommentera

Man får inte dåliga grejer för under 4000...
                    En Shimano Casitas och ett SG 7'3" spö är knappast skräp, men vill du lägga 4000 så blir du knappast missnöjd med en Tatula/Prorex TWS SV eller en Curado 70/71.

Daiwa TD B spön är så vitt jag förstått helt ok spön (har ett liknande,TD 752 ) ganska styva och snabba men 8'7" är onödigt långt och bökigt vid mindre sjöar, åar och kanaler. Jag skulle valt ett relativt mjukt spö till spinnare, skeddrag och wobblers 7-30g och öring och 7-8 fot inte mer.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 387 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13