Lätt utrustning, vad kastar längst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lätt utrustning, vad kastar längst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lätt utrustning, vad kastar längst?

Jag kör ett bft microwave 7" -20g med en pflueger supreme haspel o fireline 0.14 för att slänga storlek 3/4 spinnare samt 20g jiggar så långt som möjligt. Är riktigt nöjd med detta.

Saken är att jag alltid älskat multirulle sen jag köpte min lilla calcutta och 10" spö för 17 år sedan.

Nu börjar det klia efter en multirulle igen, blev lite kär när jag klämde på en Daiwa prorex 100sv-l.

Spö däremot ör svårare, de flesta fina spöna ligger på 6-7 fot. Kastar man inte längre med längre spö?
    Det skönaste jag hittat under 2000kr är bft perception 7.6fot.

Frågan lyder. Kommer jag kasta samma bete kortare med en multiutrustning än min haspel?
    Senast ändrad av BernstGunnar; 2018-08-11, 17:53.

Till jiggfiske så föredrar jag haspel, jag vet inte vad dina spinnare väger så där skulle jag nog också satsa på haspel. Många fina jiggspön är 8' haspel av den enkla anledningen att det är en lagom längd och rulltyp för lättare jiggfiske.

Skulle jag bara vara ute efter kastlängd så skulle jag satsa på haspel och ett styvt spö på 10'-12'. Vill man kasta långt med multi så kräver det antingen en dyr rulle (eller en billigare rulle med en massa dyra delar) och en massa underhåll. En haspelrulle behöver bara en tunn flätlina och hyfsad linuppläggning.

Om du gillar 10' spö och en liten Calcutta så är det klart att du skall fiska med det. Ofta kastar man längre med längre spön, jag själv kastade tidigare 18gr med 13' surfcastingspö och Ambassadeur 1500C tredje längst i världen. Jag skulle absolut inte vilja fiska särskilt aktivt med detta 13' spö då det är tungt som satan, men till bottenmete är det ok.

Jag fiskar inte med multi för att kasta längre, jag fiskar med multi till tyngre beten för att rullen ligger bra i handen när jag vevar och jag behöver inte skära fingertopparna av mig när jag kastar tungt. Kastar man tungt med haspel så bör man ha handske.

Behöver du kasta längre än du gör idag? Då kanske du ska komplettera med ett längre spö.

Jag själv fiskar gädda med 8-9' spön från båt och 10-13' från land.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Överlag så kastar man längre med längre spö.
      Prorex SV är en grymt fin lite pjäs, kalas för lättare fiske. Och tyngre med dessutom.

Just nu kör jag min med ett 6.6ft Jig and Jerk från Tram Dragon. 25-100gr... Optimalt?
      Njae, men det var den rullen som pallade sitta på det spöt, kasta lätta saker i form av poppers och liknande ytbeten och ändå få skapliga kastlängder på ett kontrollerat sätt.

Kastar min abborrpopper sina 35-40m ungefär. Vilket räcker där.

Så den stora frågan är ju vad du ska kasta och hur långt du behöver kasta.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Anledningen att jag bytte till haspel var att vi köpte sommarstuga vid en sjö där fiskarna är små, det var inge kul att landa 1kg gäddor på 10" spöt. Fisket är halvdåligt överlag och man ville få en chans att få alla arter att nappa så det blev mindre och mindre beten.

Nu ska jag väl försöka komma iväg mer och testa andra sjöar, både från båt och land. Att kast långt är kul och kan liva upp en mulen dag ��.

Dogger har bra pris på ett team daiwa 8.7 3-28g. Detta kanske är min gyllene medelväg då.

Men frågan kvarstår : vilket kastar längst med likvärdig utrustning spnn respektive haspel.

Edit. Mitt haspelspö microwave var visst 7" och upp till 20g.

Kommentera

Rent generellt kastar haspel längre. Men skillnaderna är ganska små.
          Senast ändrad av gnutten; 2018-08-11, 18:20.

Kommentera

Man kan nog också säga att det generellt är lättare att kasta långt med haspel, det kräver mer av både kunnande, optimalt anpassad utrustning och kastteknik för att uppnå riktigt långa kast med multi.

Kommentera

Ursprungligen postat av gnutten Visa inlägg
              Rent generellt kastar haspel längre. Men skillnaderna är ganska små.
              Generellt kastar man längre med haspel om man inte har rätt sammansättning på sin multiutrustning eller använder fel teknik. Gör man rätt och har rätt prylar så är det ingen större skillnad.

Det där med att haspel kastar länge är en myt som tydligen tar lång tid att spräcka. Titta på alla castingrekord. Det är i princip lika mellan de båda teknikerna.

Generellt sätt så är det enklare men framför allt billigare att kasta långt med haspel. Dvs du kan klara dig med en enkel rulle då rullen princip endast är en förvaring av lina vid kast. Nästan. Linuppläggning och spolens utformning påverkar men inte alls i samma utsträckning som med multi. Med en enkel multirulle och lätta beten kommer du inte vinna några distanstävlingar. Samma sak med beten oavsett vikt och en rulle som inte är optimalt inställd eller fel valt spö. En multirulle för lätta beten kostar rätt mycket om du vill ha lite längd på kasten. Dessutom är det få rullar som i originalutförande är fullt optimerade för långa kast med lätta beten. Med tex en Mc Rubber på knappa 100 gr så klarar vilken multirulle som helst att matcha en haspel i kastlängder så länge som fiskaren vet hur rullen ska ställas in.

Men med rätt spö, rätt rulle, kunskap om hur den ska ställas in och med rätt kastteknik så är det som sagt ingen större skillnad. Oavsett betesvikter.

För min egen del så använder jag multi till allt förutom dropshot. Har inga som helst bekymmer att matcha kastlängderna jag får med en högkvalitativ haspelutrustning med mina trimmade multirullar på rätt spö. Tom med weedlessriggade 2-3” jiggar utan skalle eller 4 gr balsavobblers. Det är givetvis en smaksak/vanesak men jag kan verkligen inte sikta med haspel. Betena landar hela tiden på ställen där jag inte avsåg fiska på.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-11, 19:04.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Och jo. Teoretiskt så vinner alltid ett längre spö mot ett kortare i kastlängd. Det handlar helt enkelt om längden på hävarmen. Men det finns så många faktorer som påverkar så det är inte lika enkelt i praktiken. Aktionen på spöt, ryggradens styrka etc. Allt påverkar. Det går inte heller att stirra sig blind på vad som är skrivet på spöt. Jag har ett 6-22 gr spö som är mycket styvare än ett 10-35 gr. Det tyngre klassade spöt hanterar lätta beten MYCKET bättre.

Testa är det enda som fungerar. Lita inte heller för mycket på vad som skrivs bl.a. här på FS. Väldigt många märkesfanatiker med stora skygglappar.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                  Det där med att haspel kastar länge är en myt som tydligen tar lång tid att spräcka. Titta på alla castingrekord. Det är i princip lika mellan de båda teknikerna.
                  Vad och hur saker fungerar i Casting jämte fiske är helt olika världar. Dessutom så kastar man i Casting 3 kast i kvalet och eventuellt 3 i final, pga dessa fåtal kast så lyxar man till utrustningen för max prestanda och mindre bekvämlighet. En fiskedag kastar de flesta mer än 6 kast och jag är i alla fall ganska bekväm av mig.

Ska man kasta 18gr 110 meter med spinnutrustning så har man en Ambassadeur 15/2500CT med Availspole på ett 13 fots astungt spö vid namn Zziplex Profile Lure. Keramhybridlagrena är tvättade med aceton och osmorda, låter förjävligt. Vid 30 graders värme så är bromsstiftsnavet i plast så mjukt att det fjädrar ut mot bromsbanan vid kast, vilket kräver kortare stift, vilket resulterar i att bromsvikten inte kan sitta på stiftet vid invevning(den är bokstavligt talat 1mm tjock) utan att bli nedmalen till damm vilket kräver en tvätt av kullagret på den sidan.

Samma 18 grams kastvikt kan du kasta lika långt med ett 12-13 fots karpspö med större ringar och en ganska konventionell haspelrulle med bra linuppläggning.

När jag 2011 vann sm-guld, nm-guld, vm-brons och satte svenskt rekord i spinn längd tvåhands så var det inte för att jag var en atlet i världsklass. Nej, jag var däremot en av få som kunde trimma in en ul-multirulle så att den överhuvudtaget fungerade tre kast i rad i den tjeckiska hettan. Sen var jag såpass stor och stark att både få fart på, och därefter få stopp på detta massiva aset som kallas Zziplex Profile Lure.

Noteras bör att i Casting så använder man 0,25mm nylonlina med 0,35mm shockleader i tvåhands längdgrenarna. Enligt min erfarenhet så blir en multi mer svårkastad med flätlina medan en haspelrulle kastar bättre med en tunnare flätlina kontra nylon.

Jag kastar mest med multi men det har ingenting med kastlängder att göra, en multi ligger fint i handen under invevning och med en multi kan jag kasta tunga beten utan att vidta åtgärder för att bevara mina fingertoppar. Till lättare fiske använder jag mest haspel, undantaget är till lätta wobblers då en multi med lagom hård kastbroms håller linan sträckt så att wobblern inte hänger sig. Haspel kastar jag dock längre med, med med upphängda beten som följd.

Kort och gott så har jag ganska bra koll på hur man kastar långt och inte fångar fisk. Om någon vill kasta en långkastande haspelutrustning för 18 gram mot en långkastande spinnutrustning för 18 gram, mäta sina resultat och uppvisa data som motbevisar min hypotes så är ni välkomna.

Generellt sätt så är det enklare men framför allt billigare att kasta långt med haspel. Dvs du kan klara dig med en enkel rulle då rullen princip endast är en förvaring av lina vid kast. Nästan. Linuppläggning och spolens utformning påverkar men inte alls i samma utsträckning som med multi. Med en enkel multirulle och lätta beten kommer du inte vinna några distanstävlingar. Samma sak med beten oavsett vikt och en rulle som inte är optimalt inställd eller fel valt spö. En multirulle för lätta beten kostar rätt mycket om du vill ha lite längd på kasten. Dessutom är det få rullar som i originalutförande är fullt optimerade för långa kast med lätta beten. Med tex en Mc Rubber på knappa 100 gr så klarar vilken multirulle som helst att matcha en haspel i kastlängder så länge som fiskaren vet hur rullen ska ställas in.
                  Jag håller med dig.
                  Men med rätt spö, rätt rulle, kunskap om hur den ska ställas in och med rätt kastteknik så är det som sagt ingen större skillnad. Oavsett betesvikter.
                  Bara den skillnaden att med haspel kan man ändra kastriktning i förhållande till vinden och byta mellan beten med olika vikt och vindfång hur som helst utan någon justering av rullen. När jag fiskar så väljer jag att inte göra 10 övningskast där jag inte fiskar optimalt bara för att ställa in rullen.

För min egen del så använder jag multi till allt förutom dropshot. Har inga som helst bekymmer att matcha kastlängderna jag får med en högkvalitativ haspelutrustning med mina trimmade multirullar på rätt spö. Tom med weedlessriggade 2-3” jiggar utan skalle eller 4 gr balsavobblers. Det är givetvis en smaksak/vanesak men jag kan verkligen inte sikta med haspel. Betena landar hela tiden på ställen där jag inte avsåg fiska på.
                  Jag tvivlar inte en sekund på att du kastar bra med din eminenta spinnutrustning, men här verkade du med haspel mest ha problem med riktning och inte avstånd?
                  Senast ändrad av Låg_Profil; 2018-08-11, 21:36.
                  Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av BernstGunnar Visa inlägg
                    Jag kör ett bft microwave 7" -20g med en pflueger supreme haspel o fireline 0.14 för att slänga storlek 3/4 spinnare samt 20g jiggar så långt som möjligt. Är riktigt nöjd med detta.
                    Byter du till 0,10 mm (max 0,12 mm) Fireline blir du ännu mer nöjd.
                    Om du fiskar från land kan ett spö på 8-9 fot vara ett bättre kastverktyg. Visst kastar ännu längre spön bättre men behöver du inte kasta toklångt så får du med 8-9 fot ett spö som blir mer lätthanterat.

Kring multirullar har du fått svar från folk med bättre kunskap än mig.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-08-11, 22:56.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 823 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04