Ursprungligen postat av harlequine
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Revo Rocket
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av latus Visa inläggAldrig ägt en LP-rulle innan, men nu när abborren ska jagas igen, kläddes mitt gamla Berkley Chili 8,3 5-18g gram med en Revo Rocket. Det spolades på en flätlina 0,14.... En vikt aktiverad, med 10g bete når det knappt vattnet, med 20g hyfsat, men sätter jag på min gamla Rocket 5500 med 0.18 lina vinner jag lätt 10-20m. Den har lättad rulle och keramiska lager, men nog trodde jag att den mindre Revo Rocket skulle kasta i vart fall mindre beten bättre? Magnet bromsen står på hälften, men sänker jag den kommer skatbona. Tips mottages tacksamt.
Kommentera
-
Det var ett tag sedan jag sålde min Revo Rocket med Infinity broms så jag får ta från minnet. Den rullen var INTE mitt förstahandsval för aborrfiske med 10 gr beten. Speciellt inte lågdensitets beten av typen Berkley Cutter eller Rapala Shad Rap. Så det första rådet du fick om att byta rulle håller jag med om
Rocket är en utmärkt rulle men inte för 10 gr lågdensitets beten. 15-20 gr jiggskallar med tillhörande jigg så är den kalas. Rullens vikt är helt egalt. Det är spolens vikt MED lina som är avgörande. Abu har ofta lätta spolar i sina LP rullar men då de alltid tar så ofantligt med lina så blir det tungt ändå. Tex så tar en MGXtreme 150 m 0.14 flät. Vad ska man med all den dödvikten till?
Om jag inte är helt ute å cyklar så är det samma broms på Rocket som på Revo Beast. 6 vikter varav tre är fjäderbelastade. Sk pitchbroms. Samt en magnetbroms. Det är lite knepigt att få en mag att samarbeta med en c-broms optimalt. Orsaken är deras olika bromskurvor. En c bromsar mest när spolen snurrar som snabbast medan mag är helt linjär. Dvs en c bromsar för mycket i början av kasten medan en mag bromsar för mycket i slutet. Välj.en broms istället för bägge. Jag föredrar c broms så: Börja med att aktivera de tre vikterna som inte har fjäderfunktionen och sätt magneten på noll. Eller om din rulle saknar pitchbromsen så aktivera tre valfria vikter. Svep iväg kastet och se vad som händer. Om rullen är orolig så öka på med fler vikter och vice versa. Föredrar du mag så stäng av alla c bromsar och skruva upp mag på max. Klicka sedan tillbaka vredet ett klick i taget tills rullen blir instabil, öka ett steg.
Rullen borde klara av 20 gr jiggskallar alldeles utmärkt. Precis som din trimmade runda rulle. Nu vet jag inte vad du har för trim på din runda men är det av typen UT spole med tillhörande lager så är jag inte förvånad din runda tom är bättre på lättare beten. Men som sagt, 20 gr jiggskallar borde inte vara något problem.
Om tyngdpunkten på ditt fiske ligger på 10 gr lågdensitetsbeten, tex de nya jerkbaitsen från Berkley eller Rapala, Shad rap eller Cutter så hade jag valt en Shimano MGL rulle. Helst en Aldebaran. Shimano är den enda tillverkaren som idag levererar verkligt bra rullar för detta fiske på den svenska marknaden idag. Eller köp en trimspole från tex Avail så blir din Abu eller Daiwa lika bra eller bättre. Alla ABUs rullar OCH Daiwas har för tunga spolar eller tar för mycket lina som standard idag. Der blir helt enkelt för tungt. Från 15 gr jiggskalle och uppåt så är det en annan sak. Jag minns inte hur mycket spolen väger på en Rocket men på mina Revo Beast är de rätt tunga. Mina Beast tjänstgör som gäddrullar. För tungt gäddfiske. Inga problem med 150 gr Big Mc Rubber med dessa.Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-24, 23:24."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggDet var ett tag sedan jag sålde min Revo Rocket med Infinity broms så jag får ta från minnet. Den rullen var INTE mitt förstahandsval för aborrfiske med 10 gr beten. Speciellt inte lågdensitets beten av typen Berkley Cutter eller Rapala Shad Rap. Så det första rådet du fick om att byta rulle håller jag med om. Rocket är en utmärkt rulle men inte för 10 gr lågdensitets beten. Med 15-20 gr jiggskallar med tillhörande jigg så är den kalas. Rullens vikt är helt ovesäntlig. Det är spolens vikt MED lina som är avgjörande. Abu har ofta rätt lätta spolar i sina LP rullar men då de alltid tar så ofantligt med lina så blir det tungt ändå. Tex så tar en MGXtreme 150 m 0.14 flät. Vad ska man med all den dödvikten till? Om tyngdpunkten på ditt fiske ligger på 10 gr lågdensitetsbeten, tex de nya jerkbaitsen från Berkley eller Rapala, shad rap eller Cutter så hade jag valt en Shimano MGL rulle. Helst en Aldebaran. Shimano MGL är den enda tillverkaren som idag levererar verkligt bra rulla för detta fiske på den svenska marknaden idag. Eller köp en trimspole från tex Avail så blir din Abu eller Daiwa lika bra eller bättre. Alla ABUs rullar OCH Daiwas har för tunga spolar eller tar för mycket lina som standard idag. Der blir helt enkelt för tungt. Från 15 gr jiggskalle och uppåt så ärmdet en annan sak.
Rullen borde klara av 20 gr jiggskallar alldeles utmärkt. Precis som din trimmade runda rulle. Nu vet jag inte vad du har för trim på din runda men är det av typen UT spole med tillhörande lager så är jag inte förvånad om din runda tom är bättre på lättare beten. Men som sagt, 20 gr jiggskallar borde inte vara något problem.
Om jag inte är helt ute å cyklar så är det samma broms på Rocket som på Revo Beast. 6 vikter varav tre är fjäderbelastade. Sk pitchbroms. Det är lite knepigt att få en mag att samarbeta med en c-broms optimalt. Orsaken är deras olika bromskurvor. En c bromsar mest när spolen snurrar som snabbast medan mag är helt linjär. . Börja med att aktivera de tre vikterna som inte har fjäderfunktionen och sätt magneten på noll.
Alla sex är fjäderbelastade
Min Revo Rocket spole med lina väger 24gram
Min nya Metanium MGL med lina väger 22 gram,Senast ändrad av _Ekman_; 2018-08-24, 23:25.
Kommentera
-
Och de kastar lika bra eller är Metanium MGL bättre med dessa lätta beten?
På mina Mörrum med spolar från Avail så väger spolarna 8-9 gr inkl 55-60 med 0.14 flät.....på min Shimano Aldebaran BFS väger spolen 11 gr tom. Ca 15-16 gr full med lina om jag inte minns fel. Ok kastegenskaper med dessa lätta beten men den utklassas av mina Mörrum. I sin tur så utklassar min Aldebaran mina Daiwor där spolarna väger in på ungefär samma vikter som din Metanium. Jag har dessvärre ingen Metanium MGL att prova med. Hade tidigare en DC men den var ingen höjdare med dessa lätta beten. Ett annat bra exempel är Revo Premier. Dess spole väger in på lätta 10 gr tom men då den tar 150 m 0.14 flät så blir det tungt i slutändan ändå. Vill minnas att dess spole väger närmare 18-20 full med lina. Hur som helst så blir den utklassad av mina Mörrums. Avsevärt sämre än min Aldebaran likväl med dessa lätta beten. Sätt på en 15 gr skalle och skillnaderna är borta.
Glömde: alla rullar, nåja men i alla fall inom rimliga gränser, klarar av att få iväg lätta beten. Det handlar bara om att sätta an mer broms. Ju tyngre spole desto mer broms behövs. Dessvärre betyder mer broms kortare kast. Allt beror på vad man är ute efter. Det var just därför jag frågade ovan om var tyngdpunkten på TS fiske ligger. Är det jiggfiske med 15-20 gr skallar så kanske man kan acceptera lite kortare kast med lätta jerkbait. Ligger tyngdpunkten istället på 10 gr lågdensitetsbeten så hade i alla fall jag valt en annan rulle.Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-24, 23:45."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggOch de kastar lika bra lever är MGL bättre med lätta beten?
På mina Mörrum med spolar från Avail så väger spolarna 8-9 gr inkl 55-60 med 0.14 flät.....
Kommentera
-
Har inte prövat shimanos MGL modeller men är de verkligen bättre lämpade för lågdensitetsbeten än t ex Daiwa Tatula TWS SV eller Prorex motsvarande modell? Ffa om man väljer den grunda shallow spolen...
”Ryssen” a.k.a. joens videoduell mellan Metanium MGL och en sådan Daiwa visade att den senare var långt mer lättviktslugn...
För TS som redan har en Rocket och sannolikt tappar en god slant på att byta så låter ju Ekmans inlägg som mumma...
För övrigt har väl Rocket IVC centrifugalbroms eller har de bytt lite under modellåren?Senast ändrad av anteman; 2018-08-25, 00:57.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggHar inte prövat shimanos MGL modeller men är de verkligen bättre lämpade för lågdensitetsbeten än t ex Daiwa Tatula TWS SV eller Prorex motsvarande modell? Ffa om man väljer den grunda shallow spolen...
”Ryssen” a.k.a. joens videoduell mellan Metanium MGL och en sådan Daiwa visade att den senare var långt mer lättviktslugn...
För TS som redan har en Rocket och sannolikt tappar en god slant på att byta så låter ju Ekmans inlägg som mumma...
För övrigt har väl Rocket IVC centrifugalbroms eller har de bytt lite under modellåren?
Kommentera
-
Huvudet på spiken, till o med jag har börjat kolla på you tube. Så det är Duke o Cutter typ av beten som ska i vattnet. Då får man väl börja lära sig hitta i djungeln av Shimano och Daiwa oxå. Jag har redan provat tipset som Mankan g, så klokt förseslog, att bara köra en broms i taget. Och med enbart magnet får man iväg 15g lågdensitetsbete, hyffsat. Men oroligt, vindstilla och full uppmärksamhet krävs. Tur det är så roligt att köpa nya rullar
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 846 visningar
0 gillar