Har sagt det i trådar förut o gör det igen. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...05shl-721.html har jag inga problem att kasta ner mot 5g med. Beten som tex scatter, countdown mfl är inte ett problem att få iväg 30m eller mer
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Revo Rocket
Collapse
X
-
Med en grund spole och en lätt sådan är en Daiwa, tex Zllion kalas. Men i standardutförande, tex zillion tws sv blir vikten på spolen för tung. Eller det är en smaksak som alltid. Inga som helst problem att få iväg en Cutter med den rullen. Men om man som jag har möjligheten att testa sida vid sida med en extrem rulle så blir skillnader uppenbara. Redovisade detta nyligen i en annan tråd där jag jämfört lite olika rullar. Kastlängderna blir mycket längre med lättare spolar pga behovet av mindre broms. Observera att jag endast diskuterar svårkastade beten som cutter.
Skillnaden mellan en Tatula sv tws och en Zillion SV tws är minimal. Curado ligger i samma härad. Revo MGX, Premier mfl också. Går du "upp" till en Aldebaran BFS så ökar kastlängderna markant medan Metanium borde ligga i samma härad som Daiworna. Det är rätt enkelt. Spolens vikt med lina är helt avgörande. Typ av broms är sekundärt. Givet att rullarna i övrigt är ok. Dvs lager etc.
Jag är dessutom inte så imponerad av Daiwas SV koncept. Rätt tänkt men fel utfört. Föredrar alla gånger deras Type R istället. Sv känns designat för noviser. Spolarna upplever jag som överbromsade. Allt för att undvika skatbon. Och det är inte bara jag som påstår detta. De är klippstabila men på bekostnad av kastländ . Skulle gärna se en Daiwa med en SV spole men med bromsen från en Type R. Skillnaden i kastlängd med mina Tatula CT Type R och Tatula SV TWS med en 15 gr jigg är stor.Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-26, 20:15."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggHar sagt det i trådar förut o gör det igen. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...05shl-721.html har jag inga problem att kasta ner mot 5g med. Beten som tex scatter, countdown mfl är inte ett problem att få iväg 30m eller merSenast ändrad av Mankan G; 2018-08-26, 20:14."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Och jag har spridit fel sanning !! BFS ska Shimanorullarna heta. Inte MGL. Jag har rättat i mina tidigare inlägg.
BFS står för Bait Finess System om jag inte misstar mig. Aldebaran BFS XG heter min rulle. Från förra generationens Aldebaran dessutom. BFS innebär ett annat bromssystem anpassat för lättare spolar och beten samt lättare grunda spolar. Spolen i min Aldebaran väger alltså 11 gr tom och 14 gr full med +60 m 0.14 flät. Räcker o blir över.
Vikten speglar väldigt bra de resultat jag fick vid prov. Aldebaran BFS med sin 14 gr spole (inkl lina) var mycket bättre än Daiwa SV TWS med sina relativt tunga spole men klart sämre än mina Mörrum med dess 8-9 gr spole (Med lina). Observera att det är kastlängder jag avser. Inga bekymmer att stabilt kasta en Cutter med någon av dessa rullar. Det är kastlängderna som skiljer. Stort...Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-26, 20:19."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Opps, satte på flourcarbon lina och läste även igenom häftet till Revo rocketen... Kanske där jag skulle börjat. Det är när vikterna är fasta dom är aktiverade. Nu han jag inte testa så mycket, men det blev en klar förbättring när man börja i rätt ände. Men jag får tacka för allt engagemang. Och inget ont som inte har något gott, han ju köpa en rulle till 😃
Kommentera
-
Ursprungligen postat av latus Visa inläggOpps, satte på flourcarbon lina och läste även igenom häftet till Revo rocketen... Kanske där jag skulle börjat. Det är när vikterna är fasta dom är aktiverade. Nu han jag inte testa så mycket, men det blev en klar förbättring när man börja i rätt ände. Men jag får tacka för allt engagemang. Och inget ont som inte har något gott, han ju köpa en rulle till ��
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
igår, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 833 visningar
0 gillar