Revo Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har sagt det i trådar förut o gör det igen. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...05shl-721.html har jag inga problem att kasta ner mot 5g med. Beten som tex scatter, countdown mfl är inte ett problem att få iväg 30m eller mer

Kommentera

Med en grund spole och en lätt sådan är en Daiwa, tex Zllion kalas. Men i standardutförande, tex zillion tws sv blir vikten på spolen för tung. Eller det är en smaksak som alltid. Inga som helst problem att få iväg en Cutter med den rullen. Men om man som jag har möjligheten att testa sida vid sida med en extrem rulle så blir skillnader uppenbara. Redovisade detta nyligen i en annan tråd där jag jämfört lite olika rullar. Kastlängderna blir mycket längre med lättare spolar pga behovet av mindre broms. Observera att jag endast diskuterar svårkastade beten som cutter.

Skillnaden mellan en Tatula sv tws och en Zillion SV tws är minimal. Curado ligger i samma härad. Revo MGX, Premier mfl också. Går du "upp" till en Aldebaran BFS så ökar kastlängderna markant medan Metanium borde ligga i samma härad som Daiworna. Det är rätt enkelt. Spolens vikt med lina är helt avgörande. Typ av broms är sekundärt. Givet att rullarna i övrigt är ok. Dvs lager etc.

Jag är dessutom inte så imponerad av Daiwas SV koncept. Rätt tänkt men fel utfört. Föredrar alla gånger deras Type R istället. Sv känns designat för noviser. Spolarna upplever jag som överbromsade. Allt för att undvika skatbon. Och det är inte bara jag som påstår detta. De är klippstabila men på bekostnad av kastländ . Skulle gärna se en Daiwa med en SV spole men med bromsen från en Type R. Skillnaden i kastlängd med mina Tatula CT Type R och Tatula SV TWS med en 15 gr jigg är stor.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-26, 20:15.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
        Har sagt det i trådar förut o gör det igen. https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...05shl-721.html har jag inga problem att kasta ner mot 5g med. Beten som tex scatter, countdown mfl är inte ett problem att få iväg 30m eller mer
        Det jag diskuterar handlar inte om huruvida det går att få iväg ett lätt bete eller inte. Det går utmärkt med alla rullar. Det handlar om hur långt de kastar stabilt. Är man nöjd med 30 m så fungerar det mesta. Från båt så räcker det förmodligen utmärkt. Från land som jag oftast fiskar från så vill jag nå längre. Är man dessutom nörd som jag är och intresserad av att få prylarna att leverera maximalt så går det att nå mycket längre. Allt styrs av behov och intresse. Skillnaden i kastlängder med de beten vi nu diskuterar mellan en Daiwa i originalutförande, redan nämnda Rocket och en Aldebaran BFS är stor. Sätter du sedan i en grund och lätt trimspole så blir skillnaderna enorma. Men om behovet eller intresset inte finns så varför ska man göra det. Med rätt utrustning så är det ingen konst att utmana en haspelutrustning med dessa lätta beten i kastlängd.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-26, 20:14.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Och jag har spridit fel sanning !! BFS ska Shimanorullarna heta. Inte MGL. Jag har rättat i mina tidigare inlägg.

BFS står för Bait Finess System om jag inte misstar mig. Aldebaran BFS XG heter min rulle. Från förra generationens Aldebaran dessutom. BFS innebär ett annat bromssystem anpassat för lättare spolar och beten samt lättare grunda spolar. Spolen i min Aldebaran väger alltså 11 gr tom och 14 gr full med +60 m 0.14 flät. Räcker o blir över.

Vikten speglar väldigt bra de resultat jag fick vid prov. Aldebaran BFS med sin 14 gr spole (inkl lina) var mycket bättre än Daiwa SV TWS med sina relativt tunga spole men klart sämre än mina Mörrum med dess 8-9 gr spole (Med lina). Observera att det är kastlängder jag avser. Inga bekymmer att stabilt kasta en Cutter med någon av dessa rullar. Det är kastlängderna som skiljer. Stort...
          Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-26, 20:19.

Kommentera

Opps, satte på flourcarbon lina och läste även igenom häftet till Revo rocketen... Kanske där jag skulle börjat. Det är när vikterna är fasta dom är aktiverade. Nu han jag inte testa så mycket, men det blev en klar förbättring när man börja i rätt ände. Men jag får tacka för allt engagemang. Och inget ont som inte har något gott, han ju köpa en rulle till 😃

Kommentera

Ursprungligen postat av latus Visa inlägg
              Opps, satte på flourcarbon lina och läste även igenom häftet till Revo rocketen... Kanske där jag skulle börjat. Det är när vikterna är fasta dom är aktiverade. Nu han jag inte testa så mycket, men det blev en klar förbättring när man börja i rätt ände. Men jag får tacka för allt engagemang. Och inget ont som inte har något gott, han ju köpa en rulle till ��
              Va kul att höra! Nåt som jag gjorde fel med och som alla lärde mig "back in the day" va att "skruva åt kastbromsen så betet faller sakta sakta ner" Med dagens bromssystem och magnetbromsar så ska man ställa in kastbromsen så löst att spolen glappar sen dra åt den liiiite så den inte glappar sida till sida och sen justera resten Via Magnet och centrifugalbromsen.

Kommentera

Tack för den påminnelsen 😃 det stod fortfarande att det var så man ställde betesvikten. Men ta bort glappet i sidled brukar vara bäst.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                6 svar
                1 833 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Benjamin S  
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04