Lättjerk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lättjerk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lättjerk

    Hej letar en ”lättare” jerkpinne upp till ca60g. Tänkte ha de till
    Mindre westin swim, Buster ll och liknande. Några tipps? Spöt ska hälst inte vara längre än 6’6 fot

  • #2
    https://www.willyssportfiske.se/p/sp...xoCtKgQAvD_BwE
    Klassningen är inte helt rätt, skulle säga att max 70g känns bra. Väldigt lätt spö med en spänstig klinga

    Kommentera


    • #3
      Hej Jag har sedan tidigare ett ABU Volatile -60 gr som egentligen är ett vertikalspö men som jag av en händelse upptäckt vara oerhört mångsidigt. Använder det gladeligen till just lättjerk med bla Westin Swim och SZ nya lilla Mc Tail på 38 gr eller vad den nu väger. Du hittar det på rea på https://www.dogger.se/abu-garcia-volatile-vertic-692. 900 kr är är ett kap!!

      Faktum är att jag är på väg till Åland för att fiska gädda och inför resan så hade jag lite funderingar om vilket "lättspö" jag ska komplettera de tyngre med. I år så har jag fått massor av gäddor på de mindre jerkbait som de använde i Perch Fight. Dvs Berkley Cutter, Rapala Shad Rap etc. Ca 10 cm 10-13 gr lätta svårkastade vobblers. Dessa är inte helt roliga att kasta med ett vanligt gäddspö. Satte bara på prov på ett av dessa på mitt Volatile -60 gr med en Revo Premiere och hualigen vad fint det fungerade, Inte 100% men helt ok. Så detta spö får följa med för att fiskas med dessa små jerkbaits och Mc Tail Jr
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Team Dragon 25-100gr är grymt fint. Hanterar små poppers på 13gr men även en buster på 75gr.

        Sjukt nöjd med mitt!

        Kostade dessutom bara 500kr på Huntyards för något år sedan.

        Lätt och smidigt.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • #5
          Kollar just på vissa verticalspön flr de verkar svårt att hitta sköna spön i rätt längd i dom klassningarna jag söker. Tack för tipsen!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
            Team Dragon 25-100gr är grymt fint. Hanterar små poppers på 13gr men även en buster på 75gr.

            Sjukt nöjd med mitt!

            Kostade dessutom bara 500kr på Huntyards för något år sedan.

            Lätt och smidigt.
            Jag har provat flera Dragon spön för detta fiske som har grym pris/prestanda-kvot. Dragon Thytan Jerk finns i två klassningar 80 resp 120 gr om jag minns rätt. Jag har bara fiskat 120gr och tror den skulle funka bra för dig. Den är överklassad och har ganska djup aktion så den kastar lättare drag väl. Ett riktigt fynd för 300:- som jag betalde. Guide Select Jig & Jerk är två snäpp vassare på allt. Lättare, känsligare, lyxigare och snyggare. Karaktären är dock densamma som för Thytan. Fanns för 500:- ett tag och jag tror aldrig jag kommer göra ett lika bra köp igen. Polaren har ett Mystery XT som också är läckert.

            EDIT: Googlade och såg att det verkar som att ingen säljer Dragon i Sverige i någon större utsträckning längre. Går kanske att hitta begagnat?
            Senast ändrad av tajger; 2018-09-06, 09:18. Anledning: Eftertankens bleka krankhet...

            Kommentera


            • #7
              Ligger ett Dragon jig & jerk ute på säljes här på FS >70gr Dragon spöt är fint och lite före sin tid tror de hade sålt bra med spön nu när aborr och downsize fisket blivit allt populärare.

              /Apan
              Senast ändrad av Monkey; 2018-09-06, 10:04.

              Kommentera


              • #8
                Vad har du för budget?
                Till lättjerk har jag fler spön. Tex ett Tatula 1 1/2 oz som klarar upp till 50g. Fantastiskt spö med Daiwas SVF grafit, samma som itex Steez serien. Magiskt känslig. Eller ett Abu Rocksweeper Nano -60g. Även den i toppklass med titaniumringar. Även den x-fast och känslig

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 305 svar
                262 816 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg JontaK
                av JontaK
                 
                Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                858 svar
                139 453 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg gaddivar  
                Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                1 031 svar
                193 733 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sundström76  
                Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                7 svar
                2 144 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg billion
                av billion
                 
                Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                79 svar
                12 322 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Torekrok  
                Arbetar...
                X