Utrustning 1 eller 2? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning 1 eller 2?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för svar! Intressant, känns som att de flesta tycker att jag ska gå för haspen iallafall. Gillar rullen du länkade men jag vet inte riktigt vilket Spö jag vill ha, är ute efter känslighet och kontakt, vill känna alla hugg och nafs på betet och botten. Varför valde du den linan istället för de andra som jag nämnde?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
      Alternativ 2 alla dagar i veckan...
      Okej! Har du något du skulle ändra? Jag gillar rullen men osäker på spöt och linan, tips? Ute efter känsla och kontakt!

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg
        Tobias föredrar tyngre setups än vad de flesta andra gör till sitt abborrefiske (14-45g på de flesta spön) så det ska du ha i åtanke. Jag hade hållt mig borta från ABU då de ny rullarna (inte de runda) tillverkas av Doyo i Sydkorea (OEM) och inte är abu's egna utan bara brandade rullar. Du får mer value for money med Shimano/Daiwa imo Jag äger i dagsläget 4 setups för Abborrefiske; Daiwa Steez SVTW + Gunki Iron-t Chooten 210ML 5-25g (jigg), Shimano Vanquish 2500 + Gunki Iron-t Chooten 228ML (dropshot/all-around), Daiwa Tatula SVTW + westin w3 crank-t (cranks/jerks) och Daiwa ZillionHD + Westin W3 T&C (texas/carolina). Var precis som du innan och fiskade bara med haspel, men multi är sjukt kul
        Tack för svaret! Jag har bestämt mig för haspel men är osäker på setup, gillar rullen jag har i alt2. Men osäker på linan och spöt, du föredrog spiderwire? Varför?

Kommentera

Ursprungligen postat av tajger Visa inlägg
          Alt 2. Den enda teknik jag tycker "kräver" en multiutrustning är jerkbait. Möjligen vissa tunga men fladdriga cranks också, men annars gör man allt lika bra eller bättre med en haspel. Och billigare dessutom.
          Tvärtom! Den enda teknik som "kräver" haspel är UL... Från 7 gram fiskar jag bättre med mult!

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskelukas Visa inlägg
            Tack för svar! Intressant, känns som att de flesta tycker att jag ska gå för haspen iallafall. Gillar rullen du länkade men jag vet inte riktigt vilket Spö jag vill ha, är ute efter känslighet och kontakt, vill känna alla hugg och nafs på betet och botten. Varför valde du den linan istället för de andra som jag nämnde?
            Gunki spöna är grymt sköna och känsliga tycker jag...äger ett iron t 5-21g själv. Äger även shimano rullen.
            Har anv daiwa linan i några år nu och tycker den e mest prisvärd. Funkat kanon på min haspel iaf. Märker ingen skillnad mot 300-400kr linor..

Kommentera

Du har ju ett grymt sett att köpa på säljes

Kommentera

För mig handlar det om mycket mer än bara betesvikt. Ergonomi och effektivitet är det jag prioriterar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskelukas Visa inlägg
                  Tack för svaret! Jag har bestämt mig för haspel men är osäker på setup, gillar rullen jag har i alt2. Men osäker på linan och spöt, du föredrog spiderwire? Varför?
                  Spöt du valde finns som sagt bara i multiutförande Ett bra alternativ för samma peng är Westin W3 finesse T&C; https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...SABEgIPy_D_BwE

Mycket trevligt spö för mycket bra peng! Dock kan du välja den tyngre versionen om det passar fisket du bedriver bättre (tyngre beten). Jag valde spiderwire stealth smooth 8 då jag helt seriöst provat varenda märke på marknaden känns det som (fireline, J-braid, Dragon, powerpro) och ingen föll mig i smaken när det gällde kastegenskaper, nöttålighet och följsamhet förutom spiderwire (imo det bästa av två världar). Har 0.10mm på min haspel och har dragit av ledarknuten (0.35mm) mot betet innan flätlina eller skarvknuten gått av flera gånger så den är ruggigt stark Sen att den är billig är bars ett stort plus!
                  Click image for larger version

Name:	received_1988732888085423.jpeg
Views:	1
Size:	189,9 KB
ID:	1787628
                  Senast ändrad av Aspir3; 2018-09-12, 14:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Det verkar vara en trevlig kombo till lättare twitchbeten, faktiskt samma spö som jag funderar på men är ditt 2-delat? Har inte sett dem i Sverige än så jag överväger en import. Curado 70 ska ju kasta bra har man läst, hur funkar den med twichbaits/wobbler 9-12g? Har den SVS eller SVS Infinity?
                    Mitt är odelat. Jag har kastat lite med shadow rap vet dock inte hur långt jag kastat med det betet men då har alla bromsar varit på och 4a på ratten ungefär.
                    Är som sagt inte van multirulle än och min kastteknik är inte bra,men tycker inte jag hade några större problem så länge det inte blåste för mkt så nån med mer vana skulle troligen inte ha några större problem. Tror det är SVS Infinity

Spöt köpte jag iaf här : https://stockholmsfiske.se/abborrfis...-zodias-spinn/
                    Senast ändrad av Denhelige; 2018-09-12, 16:43.

Kommentera

Skulle alla dagar i veckan satsa på ett haspel!

Köpte precis 2 nya daiwa fuego 2500 LT från ribatex för typ 680 kr styck! Känns som en helt fantastisk rulle för det priset och sen är jag riktigt nöjd med några spön från Dragon som fishmaker II och Nanolite!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 306 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13