Utrustning 1 eller 2? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning 1 eller 2?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kolla på dragon fishmaker sensitive jig, renstein perch eller prorex xr som ligger i samma prisklass.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskelukas Visa inlägg
      Jag tänkte fiska med hårdbeten, framförallt cranks, men även en del jigg. Kollade på YouTube serien PerchFight där Tobias Fränstam frrån ABU garcia använde hela setupen på alternativ 1. Och han nämde att han tyckte att kombinationen var omåtstådlig för abborrarna? Jag kan inte så mycket därför lyssnar jag på proffsen! Åsikt?
      Tobias föredrar tyngre setups än vad de flesta andra gör till sitt abborrefiske (14-45g på de flesta spön) så det ska du ha i åtanke. Jag hade hållt mig borta från ABU då de ny rullarna (inte de runda) tillverkas av Doyo i Sydkorea (OEM) och inte är abu's egna utan bara brandade rullar. Du får mer value for money med Shimano/Daiwa imo Jag äger i dagsläget 4 setups för Abborrefiske; Daiwa Steez SVTW + Gunki Iron-t Chooten 210ML 5-25g (jigg), Shimano Vanquish 2500 + Gunki Iron-t Chooten 228ML (dropshot/all-around), Daiwa Tatula SVTW + westin w3 crank-t (cranks/jerks) och Daiwa ZillionHD + Westin W3 T&C (texas/carolina). Var precis som du innan och fiskade bara med haspel, men multi är sjukt kul

Kommentera

Har till abborren bla ett sånt Svartzonkerspö och det är en trevlig kompromiss mellan egenskaper och tekniker, lite långt men mjukt nog att funka ok med twitchbaits från ca 10g (har inga lättare) och toppen är styv nog för att kunna jigga med.

Där har du också kompromissen, till det ena underlättar det med en mjukare topp till det andra fisket vill jag gärna ha ett toppigare och snabbare spö... Om du frågar mig. Kör en Daiwa T3 MX med en lättare "SV G1" spole.

Funderar på att komplettera med ett lättare 5-15g kit. Om jag enbart skulle ha ett kit till abborre för såväl hårdbeten som jigg så skulle jag välja ett haspelspö med ett snabbt 7'1"-7'6" spö.

Men smaken är som baken, det inser du om du läser de, sedan årsskiftet, allt fler och olika "abborreutrustningstrådarna" här på FS...

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_0191.jpg
Views:	1
Size:	1 006,6 KB
ID:	1787627

Detta kör jag till borren Zodias 5-15 ml och en curado 71hg. Nu är inte jag nån spö eller rullt guru men tänkte som ett tips att kolla på iaf =)

Är ny på multi och långt ifrån bra på det men detta har varit förlåtande att använda har inte haft nån overrun att tala på en jigg mindre på ren klantighet. Ligger på ca 30 meter när jag kastar runt 12g.

Går dock aldrig över 10 g skalle och med en gunki g bumb 8 cm på ligger jag väl på 15.8 gram ca och jag tycker det funkar bra utan att kännas att spöt inte riktigt orkar med. Men som jag sa innan ingen spö guru.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denhelige Visa inlägg
            [ATTACH=CONFIG]102034[/ATTACH]

Detta kör jag till borren Zodias 5-15 ml och en curado 71hg. Nu är inte jag nån spö eller rullt guru men tänkte som ett tips att kolla på iaf =)

Är ny på multi och långt ifrån bra på det men detta har varit förlåtande att använda har inte haft nån overrun att tala på en jigg mindre på ren klantighet. Ligger på ca 30 meter när jag kastar runt 12g.

Går dock aldrig över 10 g skalle och med en gunki g bumb 8 cm på ligger jag väl på 15.8 gram ca och jag tycker det funkar bra utan att kännas att spöt inte riktigt orkar med. Men som jag sa innan ingen spö guru.
            Superfin kombo! Curado 70/71 samt Tatula tv tws är dom mest prisvärda borrerullarna på markanden.

Kommentera

Alternativ 2 alla dagar i veckan...

Kommentera

Håller med, haspel skulle jag satsat på. Faktiskt det enda jag inte har multiutrustning till och ser ingen egentlig anledning att skaffa det heller. Men är man ute efter att ha moderna grejer och gärna då samma som proffsen, ja då kan man välja det såklart, blir dock klart mkt dyrare då framförallt rullen bör vara en värsting. Det är min syn på saken iaf.

Kommentera

Alt 2. Den enda teknik jag tycker "kräver" en multiutrustning är jerkbait. Möjligen vissa tunga men fladdriga cranks också, men annars gör man allt lika bra eller bättre med en haspel. Och billigare dessutom.

Kommentera

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...t-s-228-m.html eller
                    https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/shimano-zodias-haspelspo.html

Ny superlina som har allt man letar efter, mjuk, rund och suger inte mycket vatten....

Mitt tips
                    Senast ändrad av mikkiz; 2018-09-12, 09:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Denhelige Visa inlägg

...Detta kör jag till borren Zodias 5-15 ml och en curado 71hg. Nu är inte jag nån spö eller rullt guru men tänkte som ett tips att kolla på iaf =)

Det verkar vara en trevlig kombo till lättare twitchbeten, faktiskt samma spö som jag funderar på men är ditt 2-delat? Har inte sett dem i Sverige än så jag överväger en import. Curado 70 ska ju kasta bra har man läst, hur funkar den med twichbaits/wobbler 9-12g? Har den SVS eller SVS Infinity?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 789 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13