Glasfiberspö för kastvikt över 100g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasfiberspö för kastvikt över 100g

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Glasfiberspö för kastvikt över 100g

    Finns det några tillverkare på dagens marknad idag som har glasfinerspön som är lite kralligare? eller, (*gulp* plånboken gråter...) några svenska spöbyggare som jobbar i glasfiber?

    Jag älskar nämligen mitt UGLyStik 7fot 20-40lbs...
    kommit fram till att det spöet, av alla jävla spön man nu faktiskt äger, är det spö som jag gillar allra bäst! och då (självklart i mina ögon) till å bonntrolla med, men också (kanske inte så självklart ) till å kasta med....

    nåt jag helst av allt hade fått tag i vore ett spö kring ~6' eller 7' långt och då helst av allt med pistolgrepp... för min del skulle det också kunnat få vara solitt glasfiber då spövikten inte är nåt som stör mig (eller annars t ex solid topp/rörbyggd nederdel eller liknande) och palla med att kasta beten upp ikring iaf 100gram men gärna upp till 120 eller så... nån med tankar eller tips? (utöver att idiotförklara mig som den bakåtsträvande idiot man framstår som )

    på spöet skulle jag stoppa min direktdrivna ombyggda ambassadeur 6000 eller eventuellt chansa å testa köpa den "nya" abumatic170 som finns numera (sugen att prova den rullen faktiskt)

    mvh/peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    Glasfiber är både bra och trevligt. Jag har nu snart två. Ett färdigt. 7fot 10-25g och ett som jag bara väntar på toppöglan. 7fot 15-50g. Båda custom byggen. På cts klingor.
    Cts har bara flugklingor i glas i sitt ordinarie sortiment. Men de kan tillverka till spinn och haspel om man ber dem. Om de har ett för 100g beten? Vet ej. Men bara att fråga. Sen är det bara kontakta en duktig byggare här hemma så får du ett helt anpassat spö för dig.

    https://ctsfishing.com/?v=f003c44deab6

    Kommentera


    • #3
      Vill tillägga att de kostar dock en liten slant. Dock värt det.
      Vill du komma billigt undan kanske dessa fungerar.

      http://www.uglystik.com/uglystik-rod...3.html#start=9

      Kommentera


      • #4
        St Croix har jag för mig har ett glasfiberspö ur Musky Premier serien.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av MFEGFT Visa inlägg
          St Croix har jag för mig har ett glasfiberspö ur Musky Premier serien.
          Är relativt säker på att det funnits en 8-fotare upp till 8oz, så lite kralligt kanske

          Kommentera


          • #6
            Vad är fördelen med glasfiber?
            Det är väl karbåååån som gäller?

            Kommentera


            • #7
              Det är f.ö. inte rocket science att bygga ett spö heller. Finns bra tutorials på youtube och komponenter kan beställas på hilevel bla.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
                Vad är fördelen med glasfiber?
                Det är väl karbåååån som gäller?
                Du får en helaktion i spöt. Djup, kraftfull och väldigt trevligt och bra att fiska hem beten med egen gång. Vobbler eller crankbait som alla nu tydligen ska säga och spinnare.
                Angående att bygga själv. Ja allt går ju enkelt att köpa. Men få det bra är sannerligen inte enkelt. Har många custom spön hemma. Men bygga själv skulle jag aldrig ge mig på. Ett jäkla pilljobb.

                Kommentera


                • #9
                  har själv sneglat åt glasfiberspön till och från. Fast jag skulle vilja ha ett för haspel. Skulle helt klart vara kul och lite nostalgiskt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                    Du får en helaktion i spöt. Djup, kraftfull och väldigt trevligt och bra att fiska hem beten med egen gång. Vobbler eller crankbait som alla nu tydligen ska säga och spinnare.
                    Angående att bygga själv. Ja allt går ju enkelt att köpa. Men få det bra är sannerligen inte enkelt. Har många custom spön hemma. Men bygga själv skulle jag aldrig ge mig på. Ett jäkla pilljobb.
                    Aha, då förstår jag.
                    Ang att bygga själv, jag byggde mitt första spö i vintras. Blev riktigt fint och inte tyckte jag att det var så svårt heller. Tycker dock inte att det är lika kul som att bygga beten och det blir inte direkt billigt. Tveksamt om jag bygger fler spön.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X