6.6 el 6 ft? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6.6 el 6 ft?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 6.6 el 6 ft?

HEJ HEJ

jag ska köpa nytt jerk spö, vilken läng fungerar bäst 6ft eller 6.6 ft, jag fiskar från båt och från land, tack för alla svar!

Det har skrivits rätt mycket om detta.

Men man kan väl säga att 6 eller 6,6 fot inte är det avgörande. Mät längden från triggern på handtaget till toppöglan istället, det skiljer inte alltid så mycket där.

Fiskar man från land och vadar ut en bit så kan man ju få jerka lite åt sidan ibland. Står man på land kan man ju hitta en sten att stå på.
    Sen påverkas det ju även av din längd.
    Skall du köra mycket från land så är nog ett kortare spö att föredra antar jag. Men det finns säkert andra som säger tvärtom.

Jag kör med 6 fot, tycker att det funkar bra och spöt är riktigt kraftigt. Jag hade tidigare ett spö på 5,5 fot som var vekare och nu med mitt nya så får jag bättre mothugg vilket resulterar i fler landade fiskar.
    Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Peppe äng
      HEJ HEJ

jag ska köpa nytt jerk spö, vilken läng fungerar bäst 6ft eller 6.6 ft, jag fiskar från båt och från land, tack för alla svar!

Jag gillar personligen lite längre jerkspön, skönare mothugg blir det me!

Kommentera

Jag kör 6 fot, är ganska kort (173)... tycker spöt är alldelles lagom... dock slår jag i vattnet ibland, men det beror nog mer på dålig teknik

Kommentera

Ursprungligen postat av Peppe äng
          HEJ HEJ

Hej Peppe Äng; Min teori är att ett jerkspö ska ha samma längd som du som använder spöt för att på bästa sätt kunna fiska med både stora och små jerkbaits. Jag har ingen erfarenhet av jerkbaitfiske från land. Däremot har jag fiskat mer jerkbait efter gädda sedan hösten 1982. Själv är jag bara 1,72 m lång och fiskar helst med ett 5´8" Lamiglas Grayfighter för 1-3 oz beten. Jag har även några 6´och 6´6" jerkspön men tycker att de är lite för långa för mig för att få rätt gång på betena.
          Go for the Big Ones!
          Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
            Hej Peppe Äng; Min teori är att ett jerkspö ska ha samma längd som du som använder spöt för att på bästa sätt kunna fiska med både stora och små jerkbaits. Jag har ingen erfarenhet av jerkbaitfiske från land. Däremot har jag fiskat mer jerkbait efter gädda sedan hösten 1982. Själv är jag bara 1,72 m lång och fiskar helst med ett 5´8" Lamiglas Grayfighter för 1-3 oz beten. Jag har även några 6´och 6´6" jerkspön men tycker att de är lite för långa för mig för att få rätt gång på betena.
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand
            Om jerkspöt är för långt för dig blir du snabbare trött och får ont runt högra skulderbladet om du är högerhänt. Har jerkspöt samma längd som du kan du jerkfiska hela dagen utan att bli trött eller få ont i ryggen. Testa min teori och se om jag har rätt!
            Go for the Big Ones!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Golden
              Jag kör 6 fot, är ganska kort (173)... tycker spöt är alldelles lagom... dock slår jag i vattnet ibland, men det beror nog mer på dålig teknik
              Golden; 5´8" bör ditt jerkspö vara! Om du vill får du gärna testa ett av mina spön vid någon framtida gemensam fisketur!
              We have to go for the Big Ones!
              Old Firehand

Kommentera

själv kör jag med 6ft jerk spö, och jag är nöjd med den längden, det är ju bara du som kan känna om 6 el 6.6 ft passar dig bra
                Mvh//Robert

Kommentera

Ren smaksak

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand
                    Om jerkspöt är för långt för dig blir du snabbare trött och får ont runt högra skulderbladet om du är högerhänt. Har jerkspöt samma längd som du kan du jerkfiska hela dagen utan att bli trött eller få ont i ryggen. Testa min teori och se om jag har rätt!
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    Får man ont jerkar man för mycket med hela armen...

Jag kör med 6fot, är du lång så kan du utan problem köra med 6,6!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 420 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13