Dunwright dancer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dunwright dancer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dunwright dancer

Hej alla kompetenta fiskare !

För drygt en månad sedan köpte jag en dunwright dancer neon perch.

Den går ruskigt fint men mitt problem är att jag har nog slagit världsrekord i missade gäddor antingen har jag bara känt ett snabbt hugg och inte hunnit med ett mothugg eller så har jag fått jordens slakhugg. Några gånger har det blivit som en flodvåg efter betet men ingen kontakt.Har fått några gäddor också men procentuellt så är det världsrekord i missade gäddor.
    Har någon ett bra tips vore jag tacksam framför allt når jag skall ställa upp i en gäddfiske tävling om två veckor.

Kan det bero på att det är varmt i vattnet och att gäddorna förväntar sig ett snabbare byte ?

Jag kör med ganska långa vevstopp och det brukar bli hugg efter vevstoppet men den hänger ju inte med in till båten.

Vore tacksam för lite tips då det känns som att det är ett kanon drag.

Under samma period har jag kört en hel del Buster Jerk och där har jag tagit en hel del fisk eller rättare sagt dom gäddor som har huggit har hängt med in till båten.

Det är nog helt enkelt så att vissa beten krokar fisken betydlgit sämre än andra, oftast då om det rör sig om mindre fiske eller fisk som bara naffsar. Mitt tipps hur skumt det än låter är att fiska med ett annat bete med högre kroknings %

Kommentera

Vilka krokar, fjäderringar har du på betet?
      En jerk som jag bommat mycket hugg på är stora Fatson, nån annan som har haft liknande problem?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Det sitter orginal f-ringar och krokar, jag överväger att byta till bättre krokar ville höra om någon annan har haft samma problem. Skall också böja ut krokarna lite med en polygrip. Det har jag gjort många gånger med traditionella gädd wobbler som Bomber, Nils Master etc. med förbättrat resultat. Att lägga Dunwright åt sidan känns surt när den har gett så många gäddkontakter.
        Fatso har jag fiskat med väldigt lite , vet inte varför men jag har haft ett följe på en fatso som var den största gädda jag någonsin har sett en mindre u-båt.

Kommentera

Både stora och lilla fatson drar till sig både gädda och gös, problemet är att kroka på den stora. Har du provat ovala fjäderringar ifrån Lundgrens, så att krokarna kommer längre utifrån draget?
          Kolla även vad Lucius säger här, http://www.fiskesnack.com/reviewpost...duct=263&cat=6
          Senast ändrad av Alessandro; 2006-10-06, 22:35.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Då har man investerat i en DD 6tummare, det sitter på ett par riktiga hajkrokar 2/0 minst, inte konstigt att du missar fisk om nu inte jaws hugger...

Kommentera

Jag tycker hajkrokarna funkar kanon! Skulle aldrig byta till mindre, eventuellt till krokar av bättre kvalitét, typ Owner. Jag kör med rejäla krokar på alla andra beten också och tycker att missarna har minskat. De stora krokarna plockar alltså mer fisk. T.ex Nils Master Invincible och Zalt14 riggar jag med två Gamakatsu i storlek 2/0. Firrarna är dessutom betydligt lättare att kroka av med stora krokar än med små.

Gapet på krokarna får gärna vara stort som f-n,skaftet kan med fördel vara kort. Just pga detta äger Owner(t.ex. Big Bandit).

---

Just det ja, min PB gädda(på min enda upplagda bild) är tagen med just DD 6' draget med orginalkrokning.
              Senast ändrad av Guest; 2006-10-19, 11:52.

Kommentera

Beror lite på teknik, spö och lina, men jag tycker dom är alldeles för feta,
                precis som orginal krokarna på stora fatson.

Kommentera

kör med original på DD.. har aldrig märkt av det problemet du nämner. möjligt att du kanske missar mycket snipor på stora krokar... å andra sidan så kan jag personligen överleva utan dom. DD är ett av mina absoluta favoritbeten... så du gör helt rätt i att nöta med den. tvivlar du ändå kan du ju testa att byta till VMC 9650 krokar istället, de som BJ levereras med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alessandro
                    Beror lite på teknik, spö och lina, men jag tycker dom är alldeles för feta,
                    precis som orginal krokarna på stora fatson.
                    Originalkrokarna på stora Fatson är utmärkta, jag har aldrig bytt. Klämmer in hullingarna och fiskar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 219 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13