Jerkrulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Blohm
    JB'n och Record 51 har precis lika stora gavlar, om jag har fattat rätt. Så det verkar ganska konstigt skulle vara om veven sitter på nåt annat ställem men det håller jag för ganska otroligt. Skulle tro att det är bara material, lagerval och utväxling som skiljer JBn och recorden. Chassiet är nog detsamma.
    Kan hända eftersom att jag har små händer så känner jag det tydligt. Förövrigt ska man inte tycka en massa saker om man bara tror en massa skit. Jag har båda rullarna i fråga.

Sen så har jag läst och hört en del personer gillar att jerka med recorden, men jag ger bara min åsikt

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
      Är han vänsterhänt?
      Det finns högerhänta som vevar med Höger hand ex jag Trumman å Micke Odell.

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan
        Så ni är 3 då huh? ;P

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan
          Är han vänsterhänt?
          Nej, han är inte vänsterhänt.. Men han vill ha veven på höger sida ändå!

Kommentera

Ursprungligen postat av Blohm
            JB'n och Record 51 har precis lika stora gavlar, om jag har fattat rätt. Så det verkar ganska konstigt skulle vara om veven sitter på nåt annat ställem men det håller jag för ganska otroligt. Skulle tro att det är bara material, lagerval och utväxling som skiljer JBn och recorden. Chassiet är nog detsamma.
            Geometrierna är lika men konstruktionerna skiljer sig åt. Recorden har roterande spolaxel och högfartslagren ute i gavlarna och sen ett IAR lager inne i spolen. Allt för att man skall kunna dra mekbromsen i botten och veva hem lätt ändå. En kul lösning rent ingenjörsmässigt, men massor av rörliga delar som kanske inte är helt nödvändiga. Konstruktionen är inte alls lika robust som den vanliga klassiska som sitter i JB'n C3an eller C4an, där spolaxeln står still. För ryck-och-slit-fiske skulle jag rekommendera något av de robustare alternativen.

Och för att reda ut begreppen för alla högerhänta vänstervevarfachister; Jag är högerhänt och jag jerkfiskar med högervevad rulle för då har man MYCKET bättre känsla ut i handen som håller i veven!
            www.utreel.com

Kommentera

Både Ambassadeur JB och C4 är riktigt bra rullar som pallar jerkfisket galant! De är rätt lika inuti men C4an har högre utväxling, men det är en smaksak vad man väljer.

Jag har själv en Jerkbaiter och jag är otroligt nöjd med den, den funkar helt kanon och har inte visat några tecken på "svaghet" även vid hårt fiskande med tunga jerkbaits.

Kommentera

Det blev till slut en record 51 från sporting!

Kommentera

Och jag ;=)
                  Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                  &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                  ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                  Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

vevar , ja

Vevar med högern, det gör många, när jag jerkar vevar jag knappt inget alls, jerkar ju med spöet och håller i veven, med vänsterhand på veven såklart, om du är högerhänt..
                    Diskussionen är igång igen...
                    .
                    Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT
                      Geometrierna är lika men konstruktionerna skiljer sig åt. Recorden har roterande spolaxel och högfartslagren ute i gavlarna och sen ett IAR lager inne i spolen. Allt för att man skall kunna dra mekbromsen i botten och veva hem lätt ändå. En kul lösning rent ingenjörsmässigt, men massor av rörliga delar som kanske inte är helt nödvändiga. Konstruktionen är inte alls lika robust som den vanliga klassiska som sitter i JB'n C3an eller C4an, där spolaxeln står still. För ryck-och-slit-fiske skulle jag rekommendera något av de robustare alternativen.

Och för att reda ut begreppen för alla högerhänta vänstervevarfachister; Jag är högerhänt och jag jerkfiskar med högervevad rulle för då har man MYCKET bättre känsla ut i handen som håller i veven!
                      "Massor av rörliga delar" bergränsar sig enligt mitt sätt att se det på till att spolaxeln roterar vid utkast. Nackdelen är att axeln roterar inuti kugghjulet med påföljande friktion, något som f. ö gäller dom flesta multirullar och som inte påverkar gemenemans fiske nämnvärt. Speciellt inte jerkfiskaren som lobbar iväg en 150g:are.

Frinav är en beprövad teknik i fiskerullar och torde inte ställa till med några problem då krafterna på frinavet i spolen måste vara mycket små. På 60 modellerna så har axeln en större diameter vid kugghjulet än vanliga ambor och därmed borde den vara starkare.

Jag är nöjd med min Record 51:a, har "jerkat" hela hösten utan problem.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 897 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13