Jerkrulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkrulle!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Giganticsalmon
    Jag är nöjd med min Record 51:a, har "jerkat" hela hösten utan problem.
    Att jag fått akutvårda rullar som använts flitigt av väldigt starka beslutsamma armar, armar som varit starkare än vad Recorden klarat, är kanske inte det normala, men rullarna som har spolaxellagren i spolen är stabilare och tål mer stryk. Det som inte finns kan ju inte gå sönder.

Man bör i alla händelser shimsa bort axialglappet i Recordens spole. Även om det bara är en eller ett par 10ndelar blir slitaget väldigt brutalt vid kast med tunga beten. Sen stjäl axialglappet kastlängd även om det är på marginalen.

Det viktiga är ju hur som helst att Du är nöjd och att rullen funkar för Dig, resten är akademiskt så länge rullen funkar.
    Skulle mekanismen rasa är det en rättfram operation att bygga om den.
    www.utreel.com

Kommentera

Nu när vi har UT på tråden skulle jag vilja passa på att fråga vad skillnaden är på C3 och C4, jag ska köpa en rulle från USA och i cabelas katalog ser det ut som att både nya C3 och C4 har fastcast och det vill jag ha. Däremot verkar C4 bara finnas i nån "lurkig" guld och blå design eller finns alla rullarna i olika färger ?
      gravitate et accuratissime sit virtus

Team Gorilla - Karpsektionen .... No Monkey Business

Kommentera

Ursprungligen postat av richtermo
        Nu när vi har UT på tråden skulle jag vilja passa på att fråga vad skillnaden är på C3 och C4, jag ska köpa en rulle från USA och i cabelas katalog ser det ut som att både nya C3 och C4 har fastcast och det vill jag ha. Däremot verkar C4 bara finnas i nån "lurkig" guld och blå design eller finns alla rullarna i olika färger ?

Skillnaden är dels färgen, alla C4'or är guld/blå och C3'orna grå/ljusgrå.
        C4 har högtre utväxling och ett extra kullager (i ena änden på linspridarsystemets evighetsskruv).

Tumtangent har samtliga C4 samt 4600/4601 C3, övriga C3 har tryckknapp.
        På gamla C4'modeller har 6500/6501 tryckknapp.

Rullarna är lika bra och består till 95% samma delar. Det extra kullagret i C4'an anser jag kan vara mer till bekymmer än nytta för den som inte sköter sin rulle exemplariskt. Den som råkar ut för ett havererat lager i evighetsskruven kan dock lätt byta ut det mot ett glidlager i acetalplpast så minskar underhållsbehovet.
        Utväxling och tumtangent/tryckknapp är helt en fråga om personlig smak och tycke.
        Senast ändrad av FRB; 2006-12-17, 17:53.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
          Skillnaden är dels färgen, alla C4'or är guld/blå och C3'orna grå/ljusgrå.
          C4 har högtre utväxling och ett extra kullager (i ena änden på linspridarsystemets evighetsskruv).

Tumtangent har samtliga C4 samt 4600/4601 C3, övriga C3 har tryckknapp.
          På gamla C4'modeller har 6500/6501 tryckknapp.

Rullarna är lika bra och består till 95% samma delar. Det extra kullagret i C4'an anser jag kan vara mer till bekymmer än nytta för den som inte sköter sin rulle exemplariskt. Den som råkar ut för ett havererat lager i evighetsskruven kan dock lätt byta ut det mot ett glidlager i acetalplpast så minskar underhållsbehovet.
          Utväxling och tumtangent/tryckknapp är helt en fråga om personlig smak och tycke.

Tackar för förklaringen, men jag blev lite förvirrad när jag kollade på ABU´s sida.....där stod det att alla C3 hade fastcast-tangent.

Kommentera

Tackar för förklaringen, men jag blev lite förvirrad när jag kollade på ABU´s sida.....där stod det att alla C3 hade fastcast-tangent.
            Det brukar alltid smyga in sig grodor i deras specar. N&N har nog aldrig varit 100% felfri...

Kommentera

Det brukar alltid smyga in sig grodor i deras specar. N&N har nog aldrig varit 100% felfri...
              Ok, nästa fråga är ju då om en 4501 skulle räcka som jerkrulle. Som jag förstått det hela så är det bara linmängden som skiljer de olika C3´orna åt och vid jerkfiske behöver man ju inga mängder med lina....vad tror ni ?!?

Kommentera

Ok, nästa fråga är ju då om en 4501 skulle räcka som jerkrulle. Som jag förstått det hela så är det bara linmängden som skiljer de olika C3´orna åt och vid jerkfiske behöver man ju inga mängder med lina....vad tror ni ?!?
                Vad gäller styrkan så är det inga problem, det är ju bara bredden som skiljer modellerna åt. To.m. att 45'an därigenom är lite styvare.

Men ska man vara petig så kommer den mindre linmängden att innebära att kullagren i spolen får rotera in i helvete mycket mer (vid användandet av samma lindiameter) på en 45'a. Det i kombination med hårt ställd mekanisk broms påfrestar lagren i mycket högre utsträckning.

Kommentera

Vad gäller styrkan så är det inga problem, det är ju bara bredden som skiljer modellerna åt. To.m. att 45'an därigenom är lite styvare.

Men ska man vara petig så kommer den mindre linmängden att innebära att kullagren i spolen får rotera in i helvete mycket mer (vid användandet av samma lindiameter) på en 45'a. Det i kombination med hårt ställd mekanisk broms påfrestar lagren i mycket högre utsträckning.
                  Ok, så vad är ditt tips på vilken rulle jag ska välja ? Den ska som sagt köpas i USA så tyvärr är 5601JB inte aktuell ! Är det någon skillnad i diametern på C3 och C4 ?

Kommentera

Ok, så vad är ditt tips på vilken rulle jag ska välja ? Den ska som sagt köpas i USA så tyvärr är 5601JB inte aktuell ! Är det någon skillnad i diametern på C3 och C4 ?
                    Som jag skrev tidigare så skiljer det inget mellan C3 och C4 förutom..... se tidigare inlägg

Kommentera

Som jag skrev tidigare så skiljer det inget mellan C3 och C4 förutom..... se tidigare inlägg
                      Ja just det, sorry

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 219 visningar