Nätt ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nätt ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ps Visa inlägg
    Kära du, torr bakom öronen är jag så det räcker, du kan få låna min handduk om du vill. Mitt uttalande baseras helt och hållet på vad jag fått höra för det första när jag köpte rullen och för det andra när jag visade upp den för personalen på ABU-shopen i Mörrum (ja, det var ordinarie kille som var där) för att få en genomgång på hur man ställer in bromsen. Fel kan alla ha utan att för den sakens skull behöva känna efter bakom sina öron.
    Jag kan inte uttala mig om huruvida ABU-shopens personal hade fel eller om du missförstod dem, men det är ju den enklaste sak i världen att lossa på de 2 gavelmuttrarna och ta ut spolen ur rullen. Då syns det tydligt att där sitter centrifugalbromsvikter och att det inte finns en endaste liten magnet i sikte.
    Jag misstänker dock att det mest handlar om förvirring angående terminologin eftersom du dessutom kallade mekaniska kastbromsen för centrifugalbroms.

Jag kräver inte att var man ska veta det mesta om de flesta rullmodeller eftersom det är en uppgift för nördar som mig, men nog kan man väl öppna sin rulle och lära sig vad man själv har.

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
      Jag kan inte uttala mig om huruvida ABU-shopens personal hade fel eller om du missförstod dem, men det är ju den enklaste sak i världen att lossa på de 2 gavelmuttrarna och ta ut spolen ur rullen. Då syns det tydligt att där sitter centrifugalbromsvikter och att det inte finns en endaste liten magnet i sikte.
      Jag misstänker dock att det mest handlar om förvirring angående terminologin eftersom du dessutom kallade mekaniska kastbromsen för centrifugalbroms.

Jag kräver inte att var man ska veta det mesta om de flesta rullmodeller eftersom det är en uppgift för nördar som mig, men nog kan man väl öppna sin rulle och lära sig vad man själv har.
      I am holding with you FRB eller vad du nu heter Skapa ett sådant rabalder bara för att man inte orkar öppna sin rulle - Pinsamt Alla vet väl att det är den mekaniska bromsen som sitter på vevgaveln
      Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Man ska tänka på att dessa rullar har innergavlar utav magnesium som inte trivs i närvaro utav saltvatten. Man bör rengöra rullarna efter varje fisketur om man fiska i Östersjön.

Detta gäller alla 16/3600 Mörrumrullar med "bulan" på vevsidan.

Kommentera

Jag har en Ambassadeur Mörrum SX 1601C till salu för övrigt

Helt ny, aldrig andvänd. Se säljes delen!
          Jag har bara haft fel en gång - det var 1996. Då trodde jag att jag hade fel, men det hade jag inte!

Kommentera

Går det och finns det någon vits att sätta i en extra backspärr på en 2601C?
            Har funderingar på att införskaffa en till "lättjerk".

Litar inte riktigt på bara IAR längre, sedan polarn´s gick åt skogen med skatbo som följd vid ett mothugg.
            Ursprungligen postat av boman1979
            zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
            :

Kommentera

Jag vill aldrig väre bange for IAR-lagaret i en 25à, da spolen har en mycket mindra omkrets -så draget er inte det samme som på en ex. 5000.
              Men ja! intet problem med extra backspärr i en 2601c.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zuckuss Visa inlägg
                Går det och finns det någon vits att sätta i en extra backspärr på en 2601C?
                Har funderingar på att införskaffa en till "lättjerk".

Litar inte riktigt på bara IAR längre, sedan polarn´s gick åt skogen med skatbo som följd vid ett mothugg.
                Sorry, som vevpartiet och frikopplingen är konstruerade i 2601an är det inte alls lika lätt att installera dubbelbackspärr som i de andra rullarna. Det kräver omfattande ombyggnader av vevpartiet, mycket slöjd och mycket modifierade specialdelar.
                www.utreel.com

Kommentera

Hur är din bedömning vad gäller behovet av extra backspärr i den "klassen" då?
                  Som Björn skriver så är det väl inte riktigt samma påfrestningar på IAR..
                  Ett alternativ för mig är tex. Revo Inshore, men jag har väl inte så där överdrivet bra erfarenheter av ABU´s lågprofilare, även om dom säkert blivit bättre genom åren.
                  Är 2601 ett vettigt alternativ på det lättare jerkspöt?
                  Eller finns det mycket bättre rullar för ändamålet och samma peng.

-Tack för svar båda två.
                  Ursprungligen postat av boman1979
                  zuckuss verkar inte vidare klipsk...hissen går inte hela vägen upp...
                  :

Kommentera

Extra backspärr

I och med att extra backspärr inte påverkar hållbarheten på IAR lagret så är väl behovet av ett detsamma för alla storlekar av rullar tycker jag.

Fördelen med att ha en extra backspärr är att du kan fortsätta fiska den dagen då det går sönder. Till nästa fiskepass har du garanterat bytt till nytt IAR lager.

Ett alternativ för mig är tex. Revo Inshore, men jag har väl inte så där överdrivet bra erfarenheter av ABU´s lågprofilare, även om dom säkert blivit bättre genom åren.

-Tack för svar båda två.

Kommentera

-Tack för svar båda två.
                      Björn har rätt i att den mindre spolen ger ett lägre moment på IAR lagret vid ryck och knyck, och visst skapar ett mindre och lättare bete mindre påfrestningar. Inte desto mindre är de suraste förlusterna orsakade av falerande IAR lager, och de har skett med små rullar och mindre beten.
                      Senast ändrad av UT; 2010-03-16, 09:15.
                      www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 225 visningar
                      0 gillar