Ett litet påpekande bara: IVCB har magnetbroms också.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Nätt ambassadeur?
Collapse
X
-
Jo tjena grabben!Ursprungligen postat av ps Visa inläggEtt litet påpekande bara: IVCB har magnetbroms också.
Infinitely Variable Centrifugal Brake. Det är vad den har. Det är ingen magnetbroms, men däremot en justerbar centrifugalbroms. Det bästa ABU nånsin har gjort enligt mig.
Kommentera
-
Ok, nån annan som har eftermonterat den då? Eller nån som satt IVCB-gavlar på en SX MAG?Ursprungligen postat av ps Visa inläggDet sitter magnetbroms på min sx3600ivcb och nej, jag har inte eftermonterat den.
För det är ingen magnetbroms på en IVCB. Bifogad länk visar dels en SX Ultra MAG, och längre ner en SX IVCB. Här kan man se skillnaden mellan magnetbroms och centrifugalbroms (IVCB) på dessa SX-rullar.
Senast ändrad av FRB; 2007-01-30, 20:37.
Kommentera
-
Ha ha ha! Nu var du rolig.... eller inte... hmmm...Ursprungligen postat av ps Visa inläggNjet, inte eftermonterat, ser exakt likadan ut som på bilderna du bifogat. Magnetbromsinställningsvredet syns t o m på första bilden. Centrifugalbromsen regleras som vanligt på vevsidan och så har du magnetbromsen på motsatta gaveln.
Reglaget du ser är just reglaget för den justerbara centrifugalbromsen. Det enda man kan ställa in på vevsidan är den mekaniska kastbromsen. Du får nog återkomma i ärendet när du blivit lite torr bakom öronen
Kommentera
-
Vet inte om dina barn är en så bra referens , då dom blivit hjärntvättade sedan födelsen och drillade i kastteknik, typisk godnattsaga hos UT "så kastade Sälle med sin ambassadeurUrsprungligen postat av UT Visa inlägg
Min åsikt är att den rullen med bäst potential i det registret är tvivelsförutan en Amb 2601 eller en 1601 om Du kan leva med lite mindre lina. Busenkel konstruktion och lättservad. Mina barn har varsin 2500a och hanterar dem lätt.

2500 ut en röd reflexspinnare, linspridaren följde mjuk med när linan snurrade
av spolen, när Sälle började veva så lades linan jämt upp på spolen"....
How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke
Kommentera
-
Var inne i en butik förra veckan (Södertälje), där ägaren visade mig en lågprofils mulitirulle, Tror det var Daiva men är inte säker. Hur som helst, med ett enkelt handgrepp bytte man spole, lite som på en revolver.
Den levereras med två spolar, du kan alltså ha en tunnarare för tex HÖ och en grövre för att jerka med. Rätt finurligt, visserligen inte billig och något plastig. Känns nästan som ett måste i mitt "rese-kit".
// Ivman
Kommentera
-
Kära du, torr bakom öronen är jag så det räcker, du kan få låna min handduk om du vill. Mitt uttalande baseras helt och hållet på vad jag fått höra för det första när jag köpte rullen och för det andra när jag visade upp den för personalen på ABU-shopen i Mörrum (ja, det var ordinarie kille som var där) för att få en genomgång på hur man ställer in bromsen. Fel kan alla ha utan att för den sakens skull behöva känna efter bakom sina öron.Ursprungligen postat av FRB Visa inläggHa ha ha! Nu var du rolig.... eller inte... hmmm...
Reglaget du ser är just reglaget för den justerbara centrifugalbromsen. Det enda man kan ställa in på vevsidan är den mekaniska kastbromsen. Du får nog återkomma i ärendet när du blivit lite torr bakom öronen

Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 750 visningar