Tips på rulle till mitt Svartzonker spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på rulle till mitt Svartzonker spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    tack men nej tack.
    Kör höger dessutom har jag redan införskaffat en rulle. Tror o hoppas att jag klara mig med den jag köpte av Gösta ett tag. Sedan vill man kanske testa andra rullar men det är ju en annan sak.

    Kommentera


    • #42
      Haha, vänta och se
      Suget efter fler rullar kommer jag lovar
      Och grattis till ett bra köp serva den väl och du har en rulle livet ut som någon annan nämnt tidigare
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • #43
        Ja denna enkla tråd blev ju riktigt underhållande!
        TS har gjort ett bra förstaval bland mängder av bra sådana. Om man som gammal haspelfiskare kommer överens med en multirulle till det lite tyngre fisket, vilket stämmer på många, så blir det sannolikt fler rullar, multirullar väcker med tiden nyfikenheten...

        I det avseendet spelar det liten roll om man börjar med en beprövad rund Ambassadeur, en Coastal eller en annan, dyrare rulle. Det kan säkert finnas någon som både gillar och nöjer sig med endast EN multirulle men de finns inte många av dem här på FS.

        Sen vad gäller lina så funkar en flätlina 0,30-0,35 perfekt på en 5000.
        Vilken du väljer spelar mindre roll enligt mig... Ingen av alla de olika linor jag haft på en gäddmulti de senaste 15 åren har gjort mig besviken, jag har bytt mest för att det kommit ngt lite nyare under åren (byter inte varje år) Bryr man sig inte om det allra senaste så kan man stort sett köpa alla bra linor på rea...

        En hederlig Power Pro gul (4-trådar) funkar, en modernare 8-trådars är ofta lite mjukare och tystare men är inte nödvändig som "förstalina" där skatbon kan bli liten fördyrande kostnad tills kasten sitter.
        ​​​​​​Lycka till!
        Senast ändrad av anteman; 2018-11-07, 22:48.

        Kommentera


        • #44
          Jag hör till en av de få (?) som bara har en multirulle, en amba C4, och antagligen inte kommer att skaffa fler. Efter en säsong med rullen i originalutförande bytte jag dock några grejer för att få den lite mer som jag ville. Det första jag bytte var utväxlingen från 6,3 till 5,3, sen stoppade jag i keramiska spolaxellager och en grundare rulle för att slippa grunda med en massa nylon som bara gör spolen tyngre. Det har resulterat i en rulle som kastar stabilt, hyfsat långt (där är det nog mer teknikbrist) och är bekväm en hel dag. Jag hör dock till skaran som har ett spö för abborrfiske och ett spö för gäddfiske samt några äldre spön/rullar som reserv. För mig är det intressantare att försöka få mer fisk än att skaffa mer prylar.

          Kommentera


          • #45
            Ursprungligen postat av Luthman Visa inlägg
            Jag hör till en av de få (?) som bara har en multirulle, en amba C4, och antagligen inte kommer att skaffa fler. Efter en säsong med rullen i originalutförande bytte jag dock några grejer för att få den lite mer som jag ville. Det första jag bytte var utväxlingen från 6,3 till 5,3, sen stoppade jag i keramiska spolaxellager och en grundare rulle för att slippa grunda med en massa nylon som bara gör spolen tyngre. Det har resulterat i en rulle som kastar stabilt, hyfsat långt (där är det nog mer teknikbrist) och är bekväm en hel dag. Jag hör dock till skaran som har ett spö för abborrfiske och ett spö för gäddfiske samt några äldre spön/rullar som reserv. För mig är det intressantare att försöka få mer fisk än att skaffa mer prylar.
            Som en golfare som går ut med en driver och en putter då...

            Kommentera


            • #46
              Smaken är som baken och omständigheterna likaså... Inte alls fel med bara ett gäddmultikit men jag föredrar 2-3 utrustningar för olika beten/kastvikter riggade i båten, smidigare och roligare så för mig iaf...

              Kommentera


              • #47
                Jag går hellre färre vändor till båten med grejer och fiskar mer än tvärtom Spöt och rullen jag har nu kastar jag utan större problem de vikter jag behöver, dvs mellan 25-100g. Kommer jag ligga och nöta mkt runt de tyngre vikterna så tar jag ett slitet SZ McRubber & Tails istället, men det är tråkigare för de lägre vikterna och mindre fiskarna.

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg

                  Som en golfare som går ut med en driver och en putter då...
                  Jag tror inte att jag får färre och mindre fiskar för det.

                  Kommentera


                  • #49
                    Inte färre vändor till båten än jag som har det mesta i båten på trailer... Men som sagt om någon missade det, smaken är som baken.

                    Jag sa inte att en multirulle var lite men att få FS:are förefaller stanna där. Ligger ingen värdering i det såsom bra eller dåligt...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-11-13, 19:26.

                    Kommentera


                    • #50
                      4-6 spön till abborre. 4-8 spön till gädda beroende på säsong. 3-4 till göstrolling. Jag skulle inte klara mig med 1 rulle

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 453 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 750 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X