Tips på rulle till mitt Svartzonker spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på rulle till mitt Svartzonker spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Apan har rätt i väldigt mycket. Däremot måste jag protestera mot teorin att en magbroms skulle vara lättare att hantera... Har idag två magbromsade tvålkoppar för vj som jag försöker använda till lätta jerk/kranks med betydligt sämre resultat än när jag slänger dem med min 1500C! Bara det att jag har svårare att få hemtagningen att funka med spöt i vänster hand! Billig magbroms är skit - c-broms funkar alltifrån 1500 C:s två små mikropluttar till storambornas sex vikter. Glöm magnetbroms mig ger den bara bekymmer...
    Skit fiske!
    Gösta

    Kommentera


    • #12
      Tycker att Abus enkla magbroms har varit strul fria för mig alla Revos jag haft men man måste börja på max och dra nedåt. Samma med de Daiwas jag haft och tillsammans är vi uppe i tiotals rullar med magbroms.

      Har haft mer "strul" med alla mina Ambassadeurer med c-broms innan dem är intrimmade eller att man alltid väljer att bromsa lite mer. Samma med mina Shimanos (inte svs) och då är jag också uppe i tiotals rullar.

      Det är mina erfarenheter sedan har jag aldrig haft en rulle som strular speciellt mycket, vissa lite mer än andra men det mesta har varit skit bakom rullen (även om jag i övrigt alltid är klanderfri )

      Sedan behöver inte tråden nu eskalera till någon standard avart gällande gammalt skit kontra nytt skit eller x vs y.

      Finns ingen universal sanning i detta heller som mycket annat här på FS

      Peace out
      /Apa
      Senast ändrad av Monkey; 2018-11-04, 18:41. Anledning: Telefonen är inte min vän

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av johanare Visa inlägg
        Hej
        Tagit upp sommarfisket igen efter 25 års frånvaro. Drömmer om ungdomens gäddor

        Har ett par enkla haspelset som funkar till mindre bete men vill prova på lite större drag o kom billigt över ett nytt SZ 40-140 8,6' spinnspö.
        Behöver en lämplig rulle till denna. Aldrig provat multiplikator-rulle, varken Ambassadör el lågprofilare men är villig att prova o lära mig.
        Fiskar mest i Blekinge skärgård så lätt saltstänk

        ideer? Shimano Tranx? Daiwa Coastal? Något mellan 1-2.000...
        antar att man vill hitta bra balans men har ingen vikt el liknande att ta sikte på...
        beggat i bra skick hade givetvis funkat.
        (Lådan nu laddad m Zalt, Busters, Mcrubber/hybrid...)
        Hej Johan...;

        En multirulle som jag sedan hösten 1952 fångat tiotusentals Gäddor på genom åren är min röda Record Ambassadeur 5000 Mod. SG. Därför vågar jag med varmt hjärta rekommendera dig att köpa en vanlig Ambassadeur 5000 eller motsvarande vänstervevad 5001. Köp en sådan och du kommer aldrig att ångra dig....

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Old Firehand
        Leif Engström

        Ps. Se rullen här... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ... Ds.

        Kommentera


        • #14
          Lexa 300

          Kommentera


          • #15
            Rent tekniskt så är det ingen skillnad på en billig och en dyr magnetbroms. Så länge som magneterna har samma styrka och sitter på samma avstånd från spolen så ger de samma bromskraft. Oavsett ABUs ”billiga” lösningar i budgetmodellerna eller ”dyrare” lösningar från ABU, Shimano eller Daiwa.

            Daiwa har en specialare i sina Magforcemodeller med en tilläggsbokstav. De kombinerar MAG med c för att lösa magnetbromsarnas akilleshäl med för mycket bromsverkan på låga varvtal på spolen.

            Den stora fördelen med med MAG var annars länge att det gick att justera bromsverkan utifrån via en ratt. Det gick länge inte med centrifugalbromsade rullar. Det går fortfarande inte på de runda Ambassadeurerna. Däremot har alla stora tillverkare löst problemet på andra rullar. Tex så går det finfint att ställa in bromsen utifrån på alla ABU Revo som har c broms, Shimanos alla rullar med SVS broms etc....

            Jag har dock också stött på problemet med att en magbromsad rulle fungerar sämre. Och tvärtom. Det handlar mer om att bromsen OCH kasttekniken ska spela ihop. I vissa situationer, på vissa spön, med en given kastteknik så fungerar MAG bättre och lika ofta vice versa. Efter en tid så lär man sig bägge och de fungerar strulfritt bägge två. Det handlar oftast mest om att man köper en billig rulle som då den är billig alltid har magnetbroms och kastar för lätta beten för vad den klarar av. Tex ABU Black Max. En fantastisk rulle för de 600-700 kr den numera kostar. Men försök inte kasta beten som väger mindre än dryga 10 gr. Det är rullen inte designad för. Spolen väger helt enkelt för mycket för dessa betesvikter.

            Det har nämnts en del om ABU Toro Beast. Säkert en fantastisk rulle men så mycket till LP rulle är det inte. Den är gigantisk. Inte speciellt mycket mindre än en rund Ambassadeur. Tar du rullen med samma namn med fast utan ordet TORO så är det en helt annan sak. Revo Beast är en liten och smäcker men urstark rulle som lätt klarar av de betesvikter TS är ute efter. Det gör givetvis även TOROrullarna men de kommer att ha en gigantisk överkapacitet i form av linmängd för den lina som ts borde välja med tanke på spöts klassning.

            Hade jag varit ts och letat efter en LP rulle så hade jag letat efter en Revo Beast, kanske av förra generationen för att hålla ner priset. Eller en Revo Inshore som grabbarna i Jiggar.nu använder i Gäddfemman där de kör skiten ut konkurrenterna. Eller en Daiwa Tatula. Inte SV modellen utan den vanliga. Eller en Daiwa 200 Coastal eller en Shimano Curado. Alla dessa är relativt små men fullständigt kapabla att fungera fint på det spö han avser använda. 40-140 gr är inga problem med dessa rullar och en 0.35 flät.

            Rent generellt sätt så anser jag att väldigt många använder på tok för stora rullar. Eller rättare sagt rullar med för stor linkapacitet. Dels så väger dessa rullar mer i allmänhet. En lätt utrustning är väldigt skön att använda om man fiskar många timmar, dels så väger all denna onödiga lina en massa extra som både kostar pengar OCH kastegenskaper. En lättare spole är ALLTID att föredra
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-11-04, 18:51.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #16
              OM det nu inte tekniskt är någon skillnad mellan dyra och billiga magnetbromsar så stärks min uppfattning om magnetbroms som rena skiten desto mer... Tänkte att det kanske berodde på att min Promax eller min BFT-rulle är gamla som gör att jag inte kan hitta rätt med dem! Händer att jag tappar en pyttebromsvikt på min 1500C eller min 25:a vid service men inte f-n märker jag av det vid fiske. Med någon av tvålkopparna så kan ett snäpp på bromsen vara ödesdigert för kastförmågan! Och jag kastar minst tiotalet meter kortare än med 1500:an Sedan får magnetbromsarnas förespråkare säga vad dom vill. Skulle ALDRIG satsa på en magnetbromsad rulle oavsett vilket betesspann jag ska fiska i. När pungen tillåter så blir det en vänstervevad liten Amba till ett lättspinnspö för krank och jerk och sån skit efter borre. Jiggar gör jag även framdeles med min lättrimmade 1500C som kastar ut det mesta...
              Skit fiske!
              Gösta

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av JONNIE ROCKER Visa inlägg
                Lexa 300
                Men herre gud !

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg

                  Men herre gud !
                  På riktigt att du orkar lägg ned istället för att spåra ur som vanligt.

                  Tror ingen här har prata om optimala inställningar eller den perfekta rullen utan en för att börja fiska multi och han var inte intresserad av en klassisk rundis. Vill han sedan nörda sig vidare som många av oss andra kommer det säkert fler frågeställningar när han vet vad hann vill ha.
                  Senast ändrad av Monkey; 2018-11-04, 21:25. Anledning: Så folk förstod vem jag menade

                  Kommentera


                  • #19
                    Rullen jag lärde mig kasta med när jag började med Multi var en Shimano Curado 301 E.
                    Otroligt skön rulle och lätt att kasta med.
                    Så den rekommenderar jag och den kommer sitta skitbra på ditt spö

                    Men sen är du såld haha
                    Då kommer suget på Fler rullar
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • #20
                      Vet inte om det är mig du syftar på Apan men förmodar det... Så du tycker inte att jag får ha åsikter om magnetbroms? Har faktiskt försökt köra jerk med Shadow Rap Shad med båda mina tvålkoppar (enda små vänstervevade jag äger) med ständiga overruns som följd. Trodde det berodde på rullarnas inte allt för sofistikerade utförande, men när Mankan G och i viss mån du menar att de billigaste magnetbromsarna fungerar vill jag bara ge min syn på saken... Jag är INTE nöjd!!! Använder helst inte mina till annat än vertikalfiske! Kan ju vara bra för en köpare att veta... Slutligen: Det kan finnas saker du inte vet när du klankar ner på andra...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 618 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 300 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X