Tips på rulle till mitt Svartzonker spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på rulle till mitt Svartzonker spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på rulle till mitt Svartzonker spö

    Hej
    Tagit upp sommarfisket igen efter 25 års frånvaro. Drömmer om ungdomens gäddor

    Har ett par enkla haspelset som funkar till mindre bete men vill prova på lite större drag o kom billigt över ett nytt SZ 40-140 8,6' spinnspö.
    Behöver en lämplig rulle till denna. Aldrig provat multiplikator-rulle, varken Ambassadör el lågprofilare men är villig att prova o lära mig.
    Fiskar mest i Blekinge skärgård så lätt saltstänk

    ideer? Shimano Tranx? Daiwa Coastal? Något mellan 1-2.000...
    antar att man vill hitta bra balans men har ingen vikt el liknande att ta sikte på...
    beggat i bra skick hade givetvis funkat.
    (Lådan nu laddad m Zalt, Busters, Mcrubber/hybrid...)

  • #2
    en beggad shimano curado 300/301 E kan du leta reda på till ett riktigt bra pris, för runt tusingen blir den svårslagen....
    eller varför inte en gammal hederlig amba JB som första multi innan man vet om man gillar dom...
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      Bestäm först om du vill ha en lågprofilare eller en rundgavlad. Du har ju säljes här på forumet, såg att det fanns ett par amba record till salu bla. Vevar du med höger eller vänster hand?

      Kommentera


      • #4
        Högervevad
        rund eller lågprofil, vet ej
        tack för svar!!

        Kommentera


        • #5
          Jag kör med en Abu Maxtoro som jag tycker funkar bra, köpte min för 750:- ny, har sett sidor på nätet där dom ligger runt 900:-.
          Det enda jag kan anmärka på är att den är lite i största laget för mina små flickhänder men har man större nävar så är den nog perfekt.

          Kommentera


          • #6
            På ett sådant spö skulle jag sätta en rund Amba ( har jag ju på alla spön utom vertikal och UL). Varför inte en Svartzonkerrocket? Eller som Byggarn föreslår: en JB...Vill du komma billigare undan har jag en princip ny högervevad Amba 5500 C3 (förra generationen) som bara samlar damm. För en femhundring får du den med originalkartong... (Frakten är 58 spänn och den kan vi diskutera.
            Skit fiske!
            Gösta

            Kommentera


            • #7
              Högervevade runda ambassadeurer kan kan få till fantastiskt bra pris på tradera och blocket. De är dessutom föredömligt enkla att serva själv och alla delar finns att köpa billigt från abu så det är relativt riskfritt att köpa beggat.
              Hade jag vevat med högerhanden hade jag letat efter en 5500 från 80t. (Hmm, behöver inte leta längre bort än i förrådet faktiskt )

              Kommentera


              • #8
                Nä men va trevligt. Tror iofs jag önskar en lågprofilare men vem vet. Ni som kan detta, ser ni något klipp hör av er

                Kommentera


                • #9
                  Jag har alla möjliga varianter av rullar. Också på just det spö du avser använda. Faktum är att det är en ren smaksak. Idag sitter det en Daiwa Zillion TWS på spöt. Fungerar klockrent. Behöver inte mer linkapacitet än så. 80 m 0.35 räcker och blir över.

                  Tog faktiskt och testade ett gäng rullar på just det spöt när mitt var nytt. Daiwa Zillion TWS, Coastal, ABU Revo Beast, diverse runda Ambassadeurer som jag har många av. Med beten som Pig Shad Jr till Big Mc Rubber så landade alla beten med samtliga rullar inom en cirkel på 2-3 m. Dvs de kastade alla lika långt o säkert. Nej, mina rullar är inte överbromsade som man kanske kan tro pga resultatet. Tvärtom är snarare sanningen. Mina rullar är alla inställda på att kasta låååångt. Inga rullar har gått sönder. Ingen! Trots rätt hårt fiske.

                  Tystast är Daiwa Zillion TWS och Tatula TWS. Coastal låter mest pga andra korrosionssäkrade lager i spolen. Jag har två Coastal och de låter bägge mycket mer än Zillion/Tatula. Om det är ett olycksfall i arbetet eller vanligt låter jag vara osagt. En rund Ambassadeur kan låta lite eller massor. Dessa är riktigt unika individer och låter olika mycket allihop. Revo Beast låter också mer än Zillion/Tatula men mindre än Coastal. Förmodligen är det c bromsen som väsnas. Ergonomin skiljer stort. En rundgavlad Ambassadeur ligger skönt i mina händer. Daiworna också men ratten för inställningen av bromsen skaver lite. Samt att den ändras för lätt av misstag för mig. Mina Beast är av den förra generationen och skruven som håller ihop rullen skaver lite på ett finger. I övrigt så ligger alla rullarna skönt i mina stora händer. Jag föredrar tumtangent och rundgavlade Ambassadeurer före de med knapp och platt gavel. Även om dessa är klart snyggast. Vid jerk föredrar jag en LP rulle. Då den är lättare att greppa runt. Av någon anledning så tappar jag oftare tumgreppet mot spolen vid kast på alla LP rullar. Förmodligen så blir det en annan vinkel mot tummen än med en rund rulle. En vanesak givetvis.

                  Vad som är viktigast för dig vet bara du. Alla rullar kastar tryggt o säkert när de väl är injusterade men räkna med några skatbon i början.

                  I övrigt så är det som vanligt. Köp rullen du gillar mest, sedan om det är pris, status, ergonomi, utseende etc som triggar dig så.....
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-11-03, 22:38.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #10
                    Till vanliga lite större gäddbeten behövs inget fancy då de flesta beten har så stort luftmotstånd att rullen inte kommer sätta gränsen.

                    Tror för en tusing att Max toron är schysst och simpel rulle annars en C3a men du var inne på lågprofil och en magbromsad rulle brukar vara enkelt att komma igång med samt att jag inte var imponerad av Toro Beast rullarna så en enklare och billigare toro känns på rakarm som bättre "bang for the buck".

                    Samt att då får man några kronor till en bra flätlina, några tafsar och lite drag vilket alltid är roligt.

                    Annars gillar jag både Shimano Tranx, Daiwa Lexa eller en Tatula HD finns många fina gäddrullar men sök lite här på FS så kommer du förhoppningsvis hitta fina trådar (om den funktionen är i funktion nu )

                    /Apan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 300 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X