Tips på rulle till mitt Svartzonker spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på rulle till mitt Svartzonker spö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Jag har ett sånt zonkerspö och på den sitter en JB perfekt, använder det inte ofta nu men det har varit med om massor och det är en skottsäker kombo, tål mycket stryk, polarens lexa 300 satt oxå som en smäck på det spöt och det är ingen skitrulle om du smörjer den väl, min tatula HD passa inte på det spöt alls tycker jag för därpå kändes den alldeles för klen.
    Så om jag skulle få för mig att köpa en lågprofilare för en tusing till mitt zonkerspö skulle jag köpa en begagnad lexa lr en curado 300e som det tipsats om innan, har inte testat den men bara hört å läst bra om den.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Vet inte om det är mig du syftar på Apan men förmodar det...
      Det tar vi via PM.

      Här kör vi ingen ned klankning på det viset bara försöker sprida positiva gäddrullsvibbar så att folk förstår varför multiplikatorrulle är en skön grej.

      Kommentera


      • #23
        Haha. Gösta, du får ha vilken åsikt du vill. Jag har rullar av alla sorter. C broms, ABUs kombinerade c och MAG i deras infinitybroms, c i Shimano och ABU i olika varianter. En simpel MAG i Shimano Aldebaran BFS som faktiskt liknar den enklare magnetbromsen i tex Black Max. Jag har även billiga ABU med en enkel MAG. Alla Daiwas olika varianter av MAG.

        Alla rullar beter sig olika. Inget snack om saken. Men att en variant är sämre generellt håller jag inte med om. Snarare att ens egna preferenser är olika. Och att Ambassadeur ABU 1500/2500 är en av de mest förlåtande rullar som finns kan nog många hålla med om. Den är fantastiskt lättfiskad.

        Bromskurvorna skiljer enormt mellan systemen. Jun på Japan Tackle förklarar de olika systemen väldigt överskådligt. https://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm Artikeln är mycket längre än skärmdumpen och är väl värd att läsa. Tror att du Gösta redan har sett allt detta men kanske inte TS.

        I mitt eget fiske så hade jag i början mer framgång med magnetbromsade rullar. Numera föredrar jag generellt sett c bromsade rullar. Med ett undantag. Jag gillar verkligen Daiwas Magforcebroms. Väl i klass med ABUs IVCB eller Shimanos SVS. De bara fungerar. Kastar långt o säkert. Det jag inte riktigt gillar med ABUs enkla magnetbromsar eller Daiwas standard MAG utan rörlig rotor är att de bromsar för mycket i slutet av kastet. Fenomenet märks knappt med lite tyngre beten så en Daiwa Coastal på TS spö med de beten det är tänkt för fungerar kalas men med lätta jerkbait för abborre eller små jiggar så märks det tydligt. På engelska pratar man om att kastet blir ””choked””. Kvävt.......

        En MAGbroms är i grunden en oerhört enkel funktion. Ett magnetfält som påverkar ett snurrande objekt. Magnetfältets kraft och avståndet mellan magneterna och objektet är helt avgörande. Inte hur magneterna är monterade eller storlek etc. Det Daiwa gör och som ABU gjorde redan på 80-talet med sin automag i XL rullarna är att flytta på antingen rotorn eller magneterna med någon form av logik. I Daiwas fall använder de centrifugalkraften som spolens rotation skapar till att flytta på rotorn ur eller in i magnetfältet. Inget trolleri alls. Faktum är att Shimano gör samma sak med sin DC broms men de använder istället elektronik och ström för att generera och justera magnetfältet. Så en DC rulle är egentligen en elektroniskt justerbar magnetbromsad rulle.
        Bifogade filer
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-11-04, 22:24.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #24
          Lexa är en av mina favoriter lätt att kasta med, håller för mycket och skön att hålla i kalla dagar.
          JB har jag fiskat massor med Skottsäker klassisk amba (dock vill du ha låg profil)
          Tranx 300 har jag fiskat med intensivt ett år ca Har egentligen inte något att klaga på med den rullen heller.
          Har även haft curado 301, lite tung kanske men Skottsäker.
          Tatula 200 har jag en, den tror jag kommer kännas lite fjuttig på det spöt.
          Kontentan är att det finns så många rullar och ingen är ett dåligt väl. Sköter du rullen så håller den. Sen vilken broms eller inte, det är ka ske inte det viktigaste när du väljer första rulle, det eftersom du inte har något annat att jämföra med.....
          Sen kan du (när du fastnat för multiplikatorrullar) nörda ner dig.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg

            Men herre gud !
            Har du problem Gösta,?? Alla har inte samma tänk som dig. Jag rekommenderade bara en bra rulle till spöet som han efterfrågade.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av johanare Visa inlägg
              Hej
              Tagit upp sommarfisket igen efter 25 års frånvaro. Drömmer om ungdomens gäddor

              Har ett par enkla haspelset som funkar till mindre bete men vill prova på lite större drag o kom billigt över ett nytt SZ 40-140 8,6' spinnspö.
              Behöver en lämplig rulle till denna. Aldrig provat multiplikator-rulle, varken Ambassadör el lågprofilare men är villig att prova o lära mig.
              Fiskar mest i Blekinge skärgård så lätt saltstänk

              ideer? Shimano Tranx? Daiwa Coastal? Något mellan 1-2.000...
              antar att man vill hitta bra balans men har ingen vikt el liknande att ta sikte på...
              beggat i bra skick hade givetvis funkat.
              (Lådan nu laddad m Zalt, Busters, Mcrubber/hybrid...)
              Tjena där. Fiskerulls djungeln är lika härlig som den är giftig, i och med att du bor där du bor och har den budgeten så
              lägger ja min röst på en Daiwa Coastal som kommer hålla lääänge för dig och pallar med att kasta allt mellan himmel och jord,
              Dom personerna ja känner som fiskat med den är väldigt nöjda och som sagt den tål saltvatten, Själv föredrar ja runda ambassadeur
              rullar till gädda men dom är inte så trevliga att fiska på senhösten samt tidigt vår då dom är kalla som satan, Hade själv planerat att köpa
              en Revo Beast men vintern kom lite fort här samt ja har haft så mycket att stå i alla ja kommer köpa den till våren i stället, Sen har du
              inte långt till malmö så ta och hoppa in till https://www.sportfiskegiganten.se/ och berätta va du söker så kommer dom hjälpa dig. Berätta
              gärna vad det blev för nåt sen. Ha det fint,

              Kommentera


              • #27
                Shit, ni har varit aktiva!
                Det verkar som jag öppnat "a can of worms" - en burk metesmask....Va snälla mot varandra

                Jag lär mig hela tiden, försöker förstå alla era förkortningar och de tekniska aspekterna ni resonerar om.
                Förstår att det finns vissa egenheter på denna typer av rullar som man måste ta hänsyn till. En haspel har ju på detta sätt varit väldigt bekvämt men antar att det kan bli lite slitsamt i längden med tyngre drag.
                Funderar på Göstas gamla Amba som en billig start. Kanske jag klarar mig gott med den. Vem vet...
                Samtidigt lockar en lågprofilare, Costal el liknande.

                Kommentera


                • #28
                  Tror inte en C3 kommer sitta fel heller och som skrivits innan har dem en tendens att föröka sig...

                  Lycka till i djungeln.

                  /Apan

                  Kommentera


                  • #29
                    Undra hur många gäddor som landats med hjälp av en klassisk C3 !!

                    antagligen oräkneliga.

                    Vill man sen när man lärt sig behärska den så finns ju mycket smått o gott att pilla i den i trim väg...

                    Kommentera


                    • #30
                      Göstas "gamla Amba" är om jag inte missminner mig en 2500 eller om det är en 1500 klassisk Ambassadeur. En oerhört snäll, förlåtande och slitstark rulle men inte direkt den jag skulle rekommendera till medeltungt gäddfiske. Jag får garanterat på pälsen nu av Gösta men den risken tar jag gärna. Jag ser snarare en Ambassadeur 1500/2500 som en entusiastrulle.

                      Orsaken till att jag alla gånger hade valt en annan rulle till det spö, och därmed till det fiske som jag fördomsfullt tror att TS ämnar använda kombinationen till. Göstas "gamla Amba" kommer att hålla. Inget snack om saken men rullen har ett par tillkortakommanden som i alla fall jag anser vara för stora. En del i att rullen är så pass snäll är dess spole. Eller rättare sagt formen på spolen. Den är riktigt liten. I diameter alltså. Kopplar du detta med den tidens utväxling så betyder det att rullen är med dagens mått väldigt lågt utväxlad. Spolen är visserligen liten men fortfarande djup så på en 2500 får man på adekvat med linmängd men som sagt så blir utväxlingen väldigt låg. Det går att köpa nya drev som ökar utväxlingen till 6:1 om jag inte missminner mig men då är man begränsad till max 1 kg broms. Inte mycket i gäddfiske med dagens linor.

                      Jag är inte heller helt förtjust i dess bromsar. Inte så mycket kastegenskaperna utan konstruktionen. Bromsvikterna är lösa. Dvs de ramlar av varje gång du plockar ur spolen om man inte är försiktig. Fungerar väl hemma på köksbordet vid service men ute i en gungande båt för att reda ut ett trassel?!?!

                      Dessutom är en 2500 långt från billig numera. Slitna exemplar går att hitta på nätet för runt en 1000-lapp. Lägger du till lite mer så får du en Daiwa Tatula eller en Daiwa Coastal vilket är mycket bättre val för en nybörjare.Eller en Revo SX
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 544 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X