Trim till 5600 JB - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trim till 5600 JB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Är egentligen inte ute efter något särskilt mer än info, och specifikt då mina frågor om UT delarna som ni marknadsför som UT delar, inte är ABU original eller andra tillverkare.
    ​​
    Jag kan börja med att dra tillbaka mitt påstående att era UT sintrade bronsbussningar skulle vara samma som ABU's, så behöver de som läser inte tro stt så är fallet! Dumt av mig!

    Jag vet att ni säljer reservdelar till Ambassadeurer från ABU, det har jag inget att säga om.

    Men eftersom ni avfärdar mina felaktiga påståenden öppet på forumet angående bussningarna, så hoppas jag att ni kan svara densamma på mina frågor angående övriga delar?
    Att ringa eller få svar på ett öppet forum direkt från er är samma sak enligt mig, skillnaden är väl att på öppet forum ser alla svaren direkt från er, och därmed så är risken minimal att det sprids felaktig information likt mitt påstående om bussningarna.

    Evighetsskruven, är den tillverkad utav en annan leverantör än ABU?
    Alltså det är inte den som sitter i diverse Factory Tuned rullar, art. No 1239631 om jag inte missminner mig?
    Och oavsett leverantör eller tillverkning, är kullagerna i denna evighetsskruv vanliga rostfria eller keramhybrider?

    Är era silvriga lättade linspridare med "guldtråd" egentillverkade eller tillverkade av annan leverantör än ABU?
    ​​​​
    Ha en fortsatt trevlig dag och God Jul!

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Jag har inte nitat om mina gavlar. Jag har bytt dem. Min C3 har gavlar från Record som har plats för riktiga och fullständigt onödiga kullager i lagerkoppparna. De gör absolut Noll nytta.. För övrigt har jag även en 6500 CS Pro Rocket med lika galet många lager. Mina övriga rullar är mer moderat trimmade till en Record som är i originalskick.
      Okej, då är jag med på noterna!
      Jag personligen skulle väl inte riktigt våga kalla det för en C3 då direkt, men nåväl, det är jag det...

      Lite intressant varför du just har bytt till Record-gavlarna, tänker på att hela UC konceptet bygger på att spolaxeln ska vara stillastående och det är spolen som ska rotera med hälp av kullager eller bussningar runt axeln.

      Hur fungerar det i praktiken om spolen saknar IAR-lagret som sitter i Record spolen?

      Kommentera


      • #33
        Du får kalla min C3 för vad du vill. Den började sitt liv som en sådan men är kraftigt modifierad numera.

        Jag var nyfiken på hur det skulle fungera med helkeramiska lager överallt och då menar jag verkligen överallt. Två rullar har jag gjort detta med. C3:an och en 6500 CS PRO.

        Record av senaste modell har faktiskt dessa lager i spolaxelns bägge ändar och inget IAR inuti spolen. Däremot finns de sedvanliga två spollagren i spolen. Så det är en konstig hybrid där den stillastående spolaxeln i UC konceptet i teorin tillåts att rotera. En annan egenhet är att spolaxeln saknar spåret där plastbrickan normalt nyper tag om spolaxeln. Record av senaste snitt saknar således helt denna plastbricka. Ganska logiskt då plastbrickan annars skulle hindra spolaxeln från att rotera.

        Nyttan då med de två lagren i resp lagerkopp för spolaxeln? Ingen alls faktiskt. Jag kan då inte märka någon i alla fall. Jag har faktiskt även en äkta Record i 5000 storlek av samma senaste årgång och i den hade vid ett tillfälle ett av de två i mina ögon onödiga lagren rostat lite och kärvat fast. Brist på service, glömde helt enkelt bort dessa lager efter ett saltigt äventyr. Jag märkte inte ens att lagret kärvat fast och att spolaxeln därmed inte snurrade som det var tänkt. Inget missljud, samma långa kast etc. I teorin så borde spolen kunna snurra lättare då pluppen inte skapar friktion mot ett stillastående lagersäte utan snurrar eller kan i alla fall snurra mot den inre lagerbanan på kullagret i lagersätet. OM spolaxeln snurrar vill säga men i mitt fall så är det uppenbart att den mest står still. Mao är det två kullager på en plats som inte roterar. Jo jag har undersökt funktionen efter att jag bytte ut det rostiga lagret. Axeln snurrar i princip inte.

        Detta påvisar väl snarast hur mycket som är marknadsföring i dagens ball bearing count. På rätt ställen gör de nytta men lika ofta är de helt onödiga för den praktiska funktionen men det säljer

        Trots de onödiga kullagren är Record av senaste snitt den klart bästa rullen att kasta med av alla runda Ambassadeurer. Det är eller var i alla fall de enda som har en grund spole värd namnet. Den grunda spolen i den förra generationen Record var faktiskt tyngre än den djupa spolen som sitter i de flesta Ambassadeurer. Med eller utan lina. Den har bra kullager på alla platser i högfartsdelen där de behövs. Den har en lättad linspridare etc. Allt i originalutförande. Och 5000 modellen har 6.8:1. Precis vad jag ofta vill ha. En höjdarrulle helt enkelt om man gillar runda klassiska Ambassadeurer.
        Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-17, 20:40.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          Du får kalla min C3 för vad du vill. Den började sitt liv som en sådan men är kraftigt modifierad numera.

          Jag var nyfiken på hur det skulle fungera med helkeramiska lager överallt och då menar jag verkligen överallt. Två rullar har jag gjort detta med. C3:an och en 6500 CS PRO.

          Record av senaste modell har faktiskt dessa lager i spolaxelns bägge ändar och inget IAR inuti spolen. Däremot finns de sedvanliga två spollagren i spolen. Så det är en konstig hybrid där den stillastående spolaxeln i UC konceptet i teorin tillåts att rotera. En annan egenhet är att spolaxeln saknar spåret där plastbrickan normalt nyper tag om spolaxeln. Record av senaste snitt saknar således helt denna plastbricka. Ganska logiskt då plastbrickan annars skulle hindra spolaxeln från att rotera.

          Nyttan då med de två lagren i resp lagerkopp för spolaxeln? Ingen alls faktiskt. Jag kan då inte märka någon i alla fall. Jag har faktiskt även en äkta Record i 5000 storlek av samma senaste årgång och i den hade vid ett tillfälle ett av de två i mina ögon onödiga lagren rostat lite och kärvat fast. Brist på service, glömde helt enkelt bort dessa lager efter ett saltigt äventyr. Jag märkte inte ens att lagret kärvat fast och att spolaxeln därmed inte snurrade som det var tänkt. Inget missljud, samma långa kast etc. I teorin så borde spolen kunna snurra lättare då pluppen inte skapar friktion mot ett stillastående lagersäte utan snurrar eller kan i alla fall snurra mot den inre lagerbanan på kullagret i lagersätet. OM spolaxeln snurrar vill säga men i mitt fall så är det uppenbart att den mest står still. Mao är det två kullager på en plats som inte roterar. Jo jag har undersökt funktionen efter att jag bytte ut det rostiga lagret. Axeln snurrar i princip inte.

          Detta påvisar väl snarast hur mycket som är marknadsföring i dagens ball bearing count. På rätt ställen gör de nytta men lika ofta är de helt onödiga för den praktiska funktionen men det säljer

          Trots de onödiga kullagren är Record av senaste snitt den klart bästa rullen att kasta med av alla runda Ambassadeurer. Det är eller var i alla fall de enda som har en grund spole värd namnet. Den grunda spolen i den förra generationen Record var faktiskt tyngre än den djupa spolen som sitter i de flesta Ambassadeurer. Med eller utan lina. Den har bra kullager på alla platser i högfartsdelen där de behövs. Den har en lättad linspridare etc. Allt i originalutförande. Och 5000 modellen har 6.8:1. Precis vad jag ofta vill ha. En höjdarrulle helt enkelt om man gillar runda klassiska Ambassadeurer.
          Record av senaste modell, från vilket år tills nu pratar vi? 2014 gjordes väl typ C4 å C3 om, ändrades även Record?

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Record av senaste modell, från vilket år tills nu pratar vi? 2014 gjordes väl typ C4 å C3 om, ändrades även Record?
            Ja, det gjorde den. Just 2014 var väl året de flesta runda fick lättare detaljer och genomgick vissa andra förändringar.

            Hos Record ganska omfattande förändringar med ny spole, ny linspridare, ändrad funktion av det tidigare systemet med envägslager inuti spolen bland annat.
            Det sistnämnda var väl det som utmärkte Record och skulle kunna haft någon form av funktion ihop med lagren i gavlarna, nu är den ju i princip som vilken UC som helst men just, ja, lager i gavlarna.
            Vissa påstår att Record ändå kastar väldigt bra, jag har själv inte mätt upp kastlängd mot andra rullar men magkänslan då jag använt rullen har varit att skillnaden är minimal om ens det jämfört med en rulle utan lager i gavlarna med med identisk spole.

            Kommentera


            • #36
              Jag har runda Ambassadeurer av alla modeller och i olika trim och har efter att grundligt har testat av dem insett att de kastar rätt olika. Men det beror också på en mängd olika faktorer och inte alltid. Dvs under vilka förutsättningar man fiskar, spö, beten etc.

              En Record av senaste modell är i många fall likvärdig med en än en vanlig rund Ambassadeur som är genomgången för att snurra så lätt som möjligt och har en eftermarknadsspole, typ UT. I andra fall märks ingen skilllnad mot en standard C3. Record briljerar i form av dess mångsidighet jämfört med tex en standard C3. Tack vare att allt snurrar så pass lätt och dess relativt lätta grunda spole så klarar den av ett större viktspann bland betesvikterna än vad en standard Ambassadeur gör utan att kastlängderna kortas av. Helheten i rullen gör den så pass bra. Inte enskilda detaljer. Sätt i en lättad linspridare i en C3 och du lär knappast märka det. Generelt sätt så kan jag låsa en eller ett par c bromsvikter extra i en Record (eller en trimmad vanlig) jämfört med en standardrulle. Det gör ofta underverk för kastlängderna då bromskurvan på c bromsen gör att maximalt varvtal på spolen reduceras våldsamt snabbt ju fler vikter som aktiveras. Men det märks inte med alla beten. Med en Mc Rubber Tail är det knappt märkbart medan med en Westin Swim så märks det tydligt.

              ABU verkar ha rätt stor variation i sin produktion då nya Ambassadeurer uppvisar rätt olika egenskaper vid leverans. Vissa är helt ok vid leverans medan andra inte är så roliga. Ljudnivåerna men även själva ljudbilden kan variera stort mellan olika exemplar. Likaså känslan. Dvs hur mjukt de går. Jag har rullar som går i princip lika mjukt som en CC och andra som känns som en köttkvarn. Nåja, bägge var lite överdrivna men ni förstår säkert. De flesta av de enklare modellerna med plastlagrad högfartsdel snurrar väldigt trögt vid leverans. Efter en tid när den blivit insliten så är skillnaden inte så stor längre. Angående mjuk gång så är rullen med den absolut mjukaste gången jag har provat en Abu Black Max. Då är hela CC serien inkluderad tillsammans med Metanium och andra premiumrullar från den uppgående solens rike. ABU BM går så mjukt att det är omöjligt att känna om bromsen slirar eller inte.
              Senast ändrad av Mankan G; 2018-12-18, 19:52.
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 305 svar
              262 872 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg JontaK
              av JontaK
               
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 453 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 748 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 144 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 322 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X