Multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av paddelnisse Visa inlägg
    Har 2 japaner som du istort sett kan hantera hur som sen köpte jag en ny till det som jag frågar om här en orra sx?fruktansvärt nervös och korta katlängder dom är alla 3 magnetbromsade
    Så är det ju, det vet de flesta som har någorlunda koll på rullar från några decennier gamla fram till nyare varianter.

    Olika kastbromsar kan upplevas ha skilda karaktärer inte bara beroende på typ utan också beroende på spolvikt, spoldiameter, kullager med mera.
    Jag har ett gäng Daiwa-rullar med magnetbromsdel som är i princip identisk men det är ändå praktiska skillnader mellan dem av olika anledningar.

    Spolens konstruktion är något som kan ställa till det också. Många rullar jag servar som sägs kasta dåligt har fast spolaxeln vilken löper genom pinjingdrevet, denna axel är inte sällan antingen översmord eller smutsig. Har inget med kastbromsen i sig att göra men kan ställa till det en hel del och många uppfattar överlag att rullen kastar dåligt, skylls också ibland felaktigt på just kastbromsen.

    Det finns exempel på långkastande men extremt nervösa magnetbromsar också, såsom Daiwa TD-Z Type R och den någon snällare Type R+ som inte bromsar mycket ens på MAX-läget.
    Andra rullar har så stark effekt av magneterna att även på lägsta inställning anser den vana kastaren att spolen bromsas för hårt.

    Kommentera


    • #12
      Min Ambassadeur Ultra Mag 1 har magnetbroms och kastar riktigt bra och stabilt. Så pass att den fortfarande är herre på täppan ...

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
      2 305 svar
      262 965 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg JontaK
      av JontaK
       
      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
      858 svar
      139 457 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg gaddivar  
      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
      1 031 svar
      193 776 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sundström76  
      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
      7 svar
      2 144 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg billion
      av billion
       
      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
      79 svar
      12 337 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Torekrok  
      Arbetar...
      X