Conquest 50/ 51 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 50/ 51

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
    Ah, ok skillnaden storleksmässigt då?
    100 är som gamla 50, 200 som gamla 100 och så vidare på ett ungefär.

    Kommentera


    • #12
      Vad jag har förstått så är conquest bfs en omgjord 100. Samma yttermått men annan spole och kastbroms.
      kan tro att gamla conquest 50 är aningen mindre än nya varianten.

      Kommentera


      • #13
        Förutom storleken på själva rullen som jag inte har koll på så skiljer sig 50 mot BFS rätt rejält. Framför allt applikationsmässigt. Dvs användningsområdet. BFS är avsedd för det ultralätta fisket. Japanerna har som bekant en förkärlek till att fiska öring i bäckar och andra små vattendrag med riktigt lätta beten. Ner mot 2 gr. Alla rullar inom BFS serien är avsedda för detta fiske. Främst är det vikten på spolarna som de har bantat rejält. Dels genom att göra de lättare men även att göra dem grundare så att mindre mängd lina kan spolas på. På min Aldebaran BFS ryms knappa 60 m Berkley X9. Fullt tillräckligt. För att kunna göra detta så har de varit tvungna att byta bromsen. Shimanos SVS väger helt enkelt för mycket för dessa lätta spolar. Abus IVCB är lättare än SVS men även ABU har bytt till magnet i sina JDM rullar för UL fisket. Spolen i min Aldebaran BFS väger 8 gr tom. CC BFS väger om jag inte missminner mig 1 gr mer. Full med knappa 60 m 0,12 Berkley X9 väger spolen i min Aldebaran 10 gr. Det är avsevärt lättare än de 15 gr som spolen i Aldebaran MGL väger fylld med lina. Skillnaden är dramatisk om vi använder så pass lätta beten som 4-5 gr och nedåt. Effekten är även märkbar på beten av typen Rapala Shad Rap eller Berkley Cutter runt 10-11 gr. Man kastar helt enkelt längre då mindre spolbroms behövs för att kontrollera spolens rotation.

        Som jämförelse så kastar CC BFS aningens sämre än Aldebaran BFS trots BFS spole och BFS anpassad magnetbroms. Orsaken torde främst bero på att den runda CC har ett väldigt kort avstånd mellan spole och linspridare medan de moderna LP rullarna är ett längre avstånd som gör att linan får mindre skarpa vinklar.
        Senast ändrad av Mankan G; 2019-01-16, 09:58.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #14
          Tack där MG
          vad tycker du om x9 linan?
          Mvh Micke

          Kommentera


          • #15
            Det finns/fanns ju från samma generation en CC51 DC, samt den ännu vassare lyxrullen Cardiff 51 DC. Riktiga (dyra) små juvel.
            Till 5-20g är vanliga CC51 en fantastiskt och vacker rulle.
            För allt lägre skulle jag välja en annan. Cardiff är den som funkar bäst till det. Därefter S- modellen som redan sagt. Din samt CC 51 DC har tyngre spole. Men Hedgehog hade väl lättspoler om jag minns rätt.
            Storleksmässig är alla likadana. Cardiffen är dock överlag lättare byggd.
            Ska du trimma något så är det nog bromslamellerna. Originalbromskraften är inte mycket.Räcker väl till tunn monofil, men med hjälp av Smoothdrag går det ju att förbättra.
            Senast ändrad av Utter; 2019-01-16, 13:21.

            Kommentera


            • #16
              tack där uttern
              det är tråkigt att dom här rullarna inte finns i svenska butiker
              Mvh Micke

              Kommentera


              • #17
                Hej
                det finns en Cardiff 51 dc på seasworld.com för 280dollar
                om nån är intresserad!

                Kommentera


                • #18
                  Utter Bra att du tar upp lilla Cardiff. Den är så ovanligt att jag glömt bort den.
                  Har aldrig provat en sådan och vet inte hur den presterar men specifikationsmässigt tycker jag den "krockar" med Conquest S.
                  Vikt, linkapacitet och slirbroms är några av egenskaperna som är nära identiska.
                  Har du testat både Conquest, Conquest S och Cardiff i 50-storlek?
                  Jag har bara använd de två förstnämnda och upplevde ingen större skillnad även om jag inte kastade lättare än cirka 4 gram (och det är många år sedan).

                  09 Conquest 50 DC var en tyngre rulle med större linkapacitet än S och Cardiff.

                  Ursprungligen postat av Mankan G
                  BFS är avsedd för det ultralätta fisket.
                  Jag vill ändå påstå att både Cardiff och Conquest S i allra högsta grad var avsedda för det lättaste fisket tiden dessa lanserades.
                  Sen att de i standardform kanske inte kan konkurrera med moderna BFS-rullar är en annan femma.
                  Tillämpningen var/är ändå ungefär densamma.

                  Man såg ganska ofta bilder i olika former av reklam och artiklar avhandlande bäckfiske med de minsta Calcuttorna (vilket jag även räknar Cardiff 50 till) på Megabass F0-modeller och andra lättkastande japanspön. Marknaden var dock för mig, och andra utanför japan, inte särskilt utforskad gällande ultralätta spinnspön för 12-15 år sedan.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Pikemad Visa inlägg
                    Tack där MG
                    vad tycker du om x9 linan?
                    Mvh Micke
                    Inte kunnat fiska med den ännu. Kung Bore har täckt allt vatten där jag bor med lappmögel. Dock kändes den kalas när jag spolade på den. Vad det nu kan vara värt......
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Tyvärr aldrig själv fiskat med de. Men har en del tyska bekanta som varit entusiaster sedan länge, och som faktiskt ägt alla. Cardiff är vassast enligt de. 280:- Dollar i bra skick är ett kap ty den är ett litet mästerverk och ytterst sällsynt idag.
                      Men även på den tiden där jag var själv mera intresserad så kunde vi konstatera att en Pixie eller Presso, gärna utrustad med en I´ZE spole slåg de i kategorin sub 5g. Med 5g kunde du dock kastar linan ut med en Cardiff 51.
                      Precis som du såg jag också oftast MB/CC setups för typ 10år sedan. En kompis hade sin Cardiff ihop med ett MB Gazelle minns jag väl. då var det ännu svårare att hitta grejer från Japan.
                      Själv fiskar jag inte spinn under 5g. Jag anser att det är ett slags egen kategori art/sport att kasta så lätta beten med multirulle. Lite som flygfiske. Inget som jag vill lägga pengar och tid på igen just nu.
                      På tal om det- det finns ju en del som tycker det är en löjlig bedrift då det går ju att lösa mycket effektivare med haspel (så som jag idag också fiska lätta beten). Men som jag skrev: mitt perspektiv på det är inte effektivitet. Det är en egen fascinerande kategori inom sportfiske. Det finns mycket bra syneffekter till det mera vanliga robusta fiske de flesta av oss bedriver. Precis som Casting behövs det insikt i materialet och mekaniken på en helt annan optimeringsnivå. Något alla profiterar av.
                      Har själv bara en lagertrimmad Curado D 101 kvar som är långt ifrån en entusiastrulle, men gör jobbet ner till 5g med rätt spö. Har även en magnetbromskit till den kvar.
                      Cardiffen som tippsades om känns jävligt lockande just nu, måste jag medge.
                      Sorry för mycket OT

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X