Tyngre gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tyngre gäddfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tyngre gäddfiske

    Hejsan!

    Har under en längre tid spekulerat i om man ska ta och skaffa sig utrustning för lite tyngre gäddfiske under 150 gram, så som tailbeten och gummibeten etc och jag har killat runt lite men har inte jättebra koll på rullan och spön.
    Så jag undrar om tyngre gäddfiske är något ni kan rekommendera och om det funkar bra osv. Vill inte ha något superdyrt set utan jag hade hoppats på runt 2000 inte mycket mer än så. föredrar lågprofilsrullar.

    Några tips?

  • #2
    Ursprungligen postat av Hellcat Visa inlägg
    Hejsan!

    Har under en längre tid spekulerat i om man ska ta och skaffa sig utrustning för lite tyngre gäddfiske under 150 gram, så som tailbeten och gummibeten etc och jag har killat runt lite men har inte jättebra koll på rullan och spön.
    Så jag undrar om tyngre gäddfiske är något ni kan rekommendera och om det funkar bra osv. Vill inte ha något superdyrt set utan jag hade hoppats på runt 2000 inte mycket mer än så. föredrar lågprofilsrullar.

    Några tips?
    En vanlig röd ABU Ambassadeur 6000 multirulle och ett Shakespeare Musky Rod ...http://www.trumman.com/shakespeare/ugly_stik_rods.htm ... med kastvikt 60 - 150 gram kan bli en bra början för ditt eget "lite tyngre gäddfiske"....

    http://www.trumman.com/fisketips.htm

    Old Firehand
    Leif Engström
    Senast ändrad av Old Firehand; 2019-02-28, 08:15.

    Kommentera


    • #3
      Ett Westin W3 Powercast-T 40-130gr med en Tatula HD kan du nog hitta begagnat inom budget. Spöt kastar 130gr men gör sig bäst under 100gr. Jag använder W8 i samma viktklass till större delen av mitt gäddfiske.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera


      • #4
        Daiwa har släppt en serie med spön som heter Prorex S 8,6 det är ett jäkligt trevligt spö till ett löjligt bra pris .
        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...aitcaster.html

        Om du ska kasta beten upp emot 150 gr då hade jag valt en rulle i 300 stl typ Tranx eller Lexa 300 men då får du leta efter en beggad .
        Annars en lätt beggad Tatula 200 eller Coastal 200

        Kommentera


        • #5
          https://www.dittdrag.se/rullar/haibo-overloard/ här har du en kanon rulle för under tusen lappen, värd varenda krona

          Kommentera


          • #6
            Håller med Cosmoz 08 ordagrant.
            Spöt är ruskigt prisvärt och med en lättare begagnad Tatula Coastal, som jag tycker är bästa valet då den även kastar lätta beten helt okej, blir det en utrustning både nybörjare och erfarna kan uppskatta.
            Håller Tatula för 150 gram? Ja, det tror jag så länge det inte rycks och slits för mycket. Har haft ganska många Tatulor hemma i delar och efter de första HD som såldes har hållbarheten generellt varit bra.

            Annars har ju joens en tråd där han plågar riktigt billiga prylar medelst tunga beten. När det är plågat ett tag kanske det dyker upp tänkbara kandidater.

            Ska du ha kvalitetskänsla och maximal användbarhet till lägsta pris lär kombinationen Prorex/Tatula vara svårslagen.
            Köper du en begagnad Coastal och tar väl hand om den tror jag också du kan få ut nära det du betalat om du så småningom får för dig att sälja.

            Kommentera


            • #7
              Har man låg budget då vill man att det bara ska funka utan drev som tar slut, lager som rasar m.m, dålig kvalité har man inte råd med, då skulle jag köpa en JB. Har en 05'a själv som är helt original, vägrar ge sig, mjuk å fin, lättskött, det enda som pajjar är veven där pinnen som knoppen sitter i lossnar och den där lilla plastgrejen som sittter i spolcentrerings koppen är bra att ha några i reserv plus några bromslammeller. Har givetvis inte bara fiskat med den, roterat den med några andra rullar oxå som exempelvis Tatula's å chronarch, där har skit hänt på kort tid med slutkörda drev å lager som är jävligt irriterande och kostsamt. Därför skulle jag för 2000kr köpa en begagnad JB för 500kr och ett valfritt förra årets spö i typ 3000kr klassen i lokala butiken nedprutat till ca 1500kr, kanske får du vara flexibel uppåt å lägga till nån hundring lr tre så du får en spole stealth smooth å rätt spö oxå.

              Kommentera


              • #8
                Jag har kört med mina saker nu ca 2h per kitt och är nöjd ännu så länge.
                Båda kitten fungerar utmärkt.
                1000kr vs 2000kr.

                Victis är riktigt trevligt och väldigt snabbt.
                DAM är faktiskt också trevligt och har ett pris på 599kr REK!!
                Lite mjukare men ändå snabbt. Jiggade de små Eastfield 10cm idag med 20gr skalle utan problem.
                Victis hade intr riktigt samma känslighet där. Men kanske inte heller vad något av spöna är gjorda för.

                Ska du köra budget så är intr DAM Yagi 40-120gr ett fånigt val alls. Trivs riktigt bra med det. Känns inte billigt på något sätt.
                Victis är bättre om man gillar hårdare spön. Men också dubbla priset ungefär.

                Har kastat 110gr med bägge ca 1h och ska man ha tungt är Victis längre butt att föredra då det hjälper till i kasten.

                Rullarna kan jag inte ge någon feedback om ännu mer än att dom sköter sig. Men är ju en tävling över tid.

                Så kort sagt. Ett spö för 500-1000kr duger mer än väl.
                Sen kan du köpa valfri rulle på rea som är 200stl av känt märke. Eller beg. Så är du hemma.

                ​​​​​​
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • #9
                  Angående Haibo Overlord, eller Overload som jag föredrar så är den inte dålig.
                  Den är stor och rejäl. Kastbromsen är inte bäst, men inte sämst. Den är lite mer hetsig än många rullar men kör man lite fegt så går det bra.
                  Men kommer man över gränsen så märker man det direkt.

                  Absolut en rulle värd sina pengar. Om man gillar den storleken och den veven. Vilket inte är något jag föredrar. Men bra när man har handskar.

                   
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • #10
                    Tänkte föreslå det Cosmoz08 gjorde, 8' eller 8'6" beroende på hur långt under 150g du menar, verkar riktigt prisvärda. Som rulle vill jag lägga till Curado 300 E eller DSV, gjorda på den gamla goda materialtiden... Lexa 300 funkar den med, jag gillar hur den ligger i handen och har snabbt inställbar kastbroms men den skriker lite ofta och känns inte lika gedigen i material som Curadon. Med spö och ngn av dessa tre begrullar så hamnar du nog under 2000kr
                    Senast ändrad av anteman; 2019-03-05, 22:24. Anledning: La till ett "till"

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X