Låga vikter multirulle.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Låga vikter multirulle..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Jag ser Mörrum särskilt i 1600-storlek som en rund rulle för lätt fiske. Typ -1oz främst även om merparten av runda rullar klarar tyngre beten.
    Det är min bild av modellen precis som gamla Conquest 50.
    Vi får ju sällan VETA vad rullarnas egentliga användningsområde är från tillverkarhåll så det är bara gissa.

    Men visst 7-18 gram är ganska lätt.
    Har flera sådana spön och rullar själv och tycker faktiskt min gamla Conquest 100 gör jobbet riktigt bra, en 50 ännu bättre.
    Ja, men som du säger är det 16, inte nya 36. 16 motsvarar väl 50-klassen på Shimano? Jag har ju bara fått för mig att jag gillar abus runda rullar av någon anledning. Mina hasplar består av endast Shimano, men av någon anledning har jag fastnat på Abu vad gäller multi.. (kanske för att jag har en 5501 classic Inshore och en Abu Beast some jag älskar).

    Man kanske ska våga testa Shimano och se vad allt ståhej är om egentligen

    Kommentera


    • #42
      Och sen ska du testa Daiwa, och då fattar du senast, eller aldrig
      Sorry

      Kommentera


      • #43
        Ursprungligen postat av Swiking Visa inlägg
        Ja, men som du säger är det 16, inte nya 36. 16 motsvarar väl 50-klassen på Shimano? Jag har ju bara fått för mig att jag gillar abus runda rullar av någon anledning. Mina hasplar består av endast Shimano, men av någon anledning har jag fastnat på Abu vad gäller multi.. (kanske för att jag har en 5501 classic Inshore och en Abu Beast some jag älskar).

        Man kanske ska våga testa Shimano och se vad allt ståhej är om egentligen
        Jag är inte helt förtjust i att för självsäkert prata om vad som motsvarar vad.
        Antingen fysisk storlek, lämplig betesvikt, linkapacitet, vikt eller flera andra egenskaper kan likna varandra hos rullar där andra av egenskaperna skiljer sig åt.
        Lägg till personlig smak och personligt tycke också så blir det hemskt svårt att rättvist likna olika märkens olika modeller vid varandra.

        Ett ganska tydligt exempel är min Daiwa Millionaire 200BB vilken är en solid aluminiumklump på 325 gram vilken de flesta säkerligen hade sett som en rulle för stora, tunga beten och grova linor.
        På kartongen där kapaciteten listas är det dock endast med förhållandevis tunna linor.
        Förklaringen är att det är en jigging-rulle avsedd för ganska lätta beten men djupt fiske och väldigt starka havslevande fiskar.
        Går ju inte jämföra med en Ambassadeur 5000 i mässing eller en Calcutta 300 då dessa är avsedda för helt annat fiske.

        Ett annat exempel där personligt tycke, nämligen mitt, spelar in i stor omfattning är första generationens Calcutta Conquest 100.
        Jag har ägt just den rullen i den storleken från och till sedan typ 2007. Har aldrig kastat över 40 gram med modellen tror jag.
        Folk idag tycker jag är totalt dum i huvudet som påstår att Conquest 100 är mer en stor finessrulle än något annat.
        Jag trivs nämligen inte med den nätta spolen och den lite sköra, men ändå extremt högkvalitativa, känslan till beten tyngre än 30-50 gram.
        Rullen håller säkert men i mitt tycke finns det betydligt mer lämpliga kandidater till tyngre fiske.
        Conquest 200 och särskilt 300 har en annan känsla.
        De flesta utan min erfarenhet och mina åsikter skulle direkt klassa Conquest 100 som en gäddrulle (kanske "downsize" förvisso).

        Jag fortsätter därmed, utifrån mitt perspektiv, hävda att en Mörrum 1600 i princip oavsett vilken modell är mer en 5 eller 7 till 25 eller 30-grams rulle än något annat.
        Det är absolut inga problem att kasta en wobbler på 11 gram med en sådan i vilket fall. Även en enkel SX1600HS gör det faktiskt riktigt bra!

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

          Jag är inte helt förtjust i att för självsäkert prata om vad som motsvarar vad.
          Antingen fysisk storlek, lämplig betesvikt, linkapacitet, vikt eller flera andra egenskaper kan likna varandra hos rullar där andra av egenskaperna skiljer sig åt.
          Lägg till personlig smak och personligt tycke också så blir det hemskt svårt att rättvist likna olika märkens olika modeller vid varandra.
          Menar motsvarande storleksmässigt. Känsla, linkap, vikt etc är svårt att få in om man ska göra en generell liknelse mellan två tillverkare självfallet. Sen förstår jag att olika rullar är för olika sorters fiske såklart.



          Ett annat exempel där personligt tycke, nämligen mitt, spelar in i stor omfattning är första generationens Calcutta Conquest 100.
          Jag har ägt just den rullen i den storleken från och till sedan typ 2007. Har aldrig kastat över 40 gram med modellen tror jag.
          Folk idag tycker jag är totalt dum i huvudet som påstår att Conquest 100 är mer en stor finessrulle än något annat.
          Jag trivs nämligen inte med den nätta spolen och den lite sköra, men ändå extremt högkvalitativa, känslan till beten tyngre än 30-50 gram.
          Rullen håller säkert men i mitt tycke finns det betydligt mer lämpliga kandidater till tyngre fiske.
          Conquest 200 och särskilt 300 har en annan känsla.
          De flesta utan min erfarenhet och mina åsikter skulle direkt klassa Conquest 100 som en gäddrulle (kanske "downsize" förvisso).
          Ja, personligt tycke är viktigt, det är därför jag gärna vill pröva på olika rullar (även äldre generationer) för att se vilken typ jag föredrar!

          Som du nämner verkar den generella åsikten vara att cc100 är en gäddrulle, men om vi ska ta det i perspektiv så finns det få som tycker att runda multis passar till abborrfisket, utan man bör hålla sig till LP-rullar. Jag har dock fattat tycke för runda multi-rullar och om de kan kasta låga betesvikter och om de är sköna att använda till det ändamålet så ser jag inte åsikter som ett hinder dock. Man får komma fram till sina egna slutsatser ibland.


          Jag fortsätter därmed, utifrån mitt perspektiv, hävda att en Mörrum 1600 i princip oavsett vilken modell är mer en 5 eller 7 till 25 eller 30-grams rulle än något annat.
          Det är absolut inga problem att kasta en wobbler på 11 gram med en sådan i vilket fall. Även en enkel SX1600HS gör det faktiskt riktigt bra!
          Jo, får jag tag på en SX1600HS begagnad i bra skick kommer jag överväga den mot en cc50/100, men de är väldigt ovanliga som det ser ut.

          Kommentera


          • #45
            Jag rekommenderar en shimano curado 70 eller en ambassadeur i 4000/5000 storlek med en grund UT trimspole.
            Det finns säkert många andra bra lösningar, men detta är två varianter jag testat och trivts med.
            Curado 70 kostar ca 2200-2400. Ett UT trimset med kullager o grund spole till din amba 5501 kostar ca 500 kr mindre.
            /John

            Kommentera


            • #46
              Hur föredrar du att ha din Curado inställd för lätta beten? Kör du med alla centrifugalvikterna på men bromseffekten väldigt lågt ställd eller kör du med två av fyra vikter på och högre bromseffekt inställd på "hjulet"?

              Kommentera


              • #47
                Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
                Jag rekommenderar en shimano curado 70 eller en ambassadeur i 4000/5000 storlek med en grund UT trimspole.
                Det finns säkert många andra bra lösningar, men detta är två varianter jag testat och trivts med.
                Curado 70 kostar ca 2200-2400. Ett UT trimset med kullager o grund spole till din amba 5501 kostar ca 500 kr mindre.
                /John
                Råkade köpa en MÖRRUM 3601 istället..

                Kommentera


                • #48
                  Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
                  Hur föredrar du att ha din Curado inställd för lätta beten? Kör du med alla centrifugalvikterna på men bromseffekten väldigt lågt ställd eller kör du med två av fyra vikter på och högre bromseffekt inställd på "hjulet"?
                  Jag befarar att svaret kommer vara svårt att generalisera. Det hänger på så många faktorer: betestyp (form å vikt), spön, linan, kaststil.
                  Det bästa är att pröva sig fram: kastbromsen så att spolen har minimal spel, sedan med centrifugalbroms åtdragen- kasta/ släpp bromsen lite mera/ kasta... .
                  Och som JontaK skrev tidigare: en snärtare behöver oftast inte alls släppa på bromsarna lika mycket som en "softy" och kastar just därför längre och stabilare än man skulle tro. Likaså enligt min erfarenhet med styvare spön

                  Kommentera


                  • #49
                    Glömde: en annan otroligt viktig faktor är.. din tumme!
                    Ett nja roligt exempel:
                    Förra året hade jag turen att få fiska i Kina med en smått legendariskt kille som guide som heter Gong Lei. Snubben är en jäkla Bruce Lee vad som gäller baitcast (googla honom, ascoola fiskefilmer).
                    Jag fick låna hans grejer. Hans prototyp spön med en Curado K och twitchbaits 10-12g.
                    Första kastet producerade jag en overrun som heter duga. Pinsamt och det tog en bra kvart att lösa. Anledning var att han fiskar ALLTID komplett utan c-broms. Han har det i tummen. Bara kastbromsen på minimal spel

                    Kommentera


                    • #50
                      Hur föredrar du att ha din Curado inställd för lätta beten? Kör du med alla centrifugalvikterna på men bromseffekten väldigt lågt ställd eller kör du med två av fyra vikter på och högre bromseffekt inställd på "hjulet"?

                      Ingen mek broms. Jobbar mig ner till så få vikter aktiverade som möjligt. Efter ett par gånger kommer jag ihåg inställningarna för ett drag. Draglådan är uppsorterad efter hur många vikter som behövs aktiveras. Jag har en liten draglåda , en lina och ett spö / rulle. När jag far ut o fiskar greppar jag det spö / de spön med tillhörande draglåda/ draglådor som jag vill ha med. Fiskar mest från land eller från fiskekajak i älv eller insjö.
                      Använder oftast nylonlina. Inte en kostnadssak, utan jag tycker fisket är trevligare med nylon. Färre trassel. Inga drag som seglar iväg på egna äventyr. Snällare mot rullen.

                      /John

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 617 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 573 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 299 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X