Köpa ny rulle eller fixa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpa ny rulle eller fixa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Köpa ny rulle eller fixa

    Hej har en sjösländan fc4000 haspelrulle som jag har haft i kanske 2 år till gädda och abborre fiske. Men nu har jag den på ett 7-28 gram spö till abborre fiske. Men den börjar låta trots att jag smörjer den. Går det att fixa eller ska jag köpa ny rulle och isåfall vilken rulle. Letar efter en abborre rulle under 1000 kr.
    Senast ändrad av MjFishing; 2019-05-04, 21:13.

  • #2
    Låter rullen illa är det troligtvis något av lagren som är på väg att ge upp.
    Vibrerar den och/eller går hårt finns risk att det är dreven som är på väg åt samma håll.
    Är inte helt säker men jag tror det är väldigt svårt att få tag i delar till modellen i fråga vilket då gör en reparation svår.
    Just kullager går dock att byta ut relativt billigt.

    Jag är nyfiken på varför du vill ha en rulle med just 7 eller 8 kullager?

    Kommentera


    • #3
      När man vevar så blir det ett gnisslande ljud. Varför jag ville ha 7 eller 8 kullager är för att jag läste att det skulle va bättre. Men läste lite mera om det och uppfattar det som ett försäljnings knep. Varför ska man ha flera kullager är det för att det blir skönare eller något annat

      Kommentera


      • #4
        Efter två år kanske rullen nått slutet av sin livslängd, brukar vara så med den typen av rullar om de fiskas ofta.

        Nej, 7 eller 8 kullager innebär inte nödvändigtvis en bättre rulle.
        Mycket hellre en välbyggd rulle där komponenterna är genomgående bra.
        Min, och många andras, åsikt är att att vissa tillverkare "fuskar" sig till en lättare gång (bättre "snurr" på veven i butik) samt ger sig själva en enkel säljpoäng via mängder av kullager.
        Det har också stor betydelse var i rullen kullagren sitter.

        Shimano har flera helt okej rullar runt tusenlappen såsom Nexave FE, Sedona och Nasci.
        Daiwa Fuego LT skulle också kunna vara ett tänkbart alternativ, ingen rulle jag fiskat med själv men den känns bra och ser välbyggd ut.
        Jag tycker att man får gå upp ganska rejält i pris om man ska få en rulle betydligt bättre än dessa.

        "Skönare" är för övrigt ett icke-ord i sammanhanget tycker jag.
        Antingen har en rulle olika egenskaper som är bra eller inte och dessa går att diskutera relativt konkret. "Skön" är någon form av abstrakt personlig känsla/uppfattning som inte hjälper särskilt mycket när man ska diskutera rullar (eller spön).

        Kommentera


        • #5
          Är nog bättre att byta rulle givet det JontaK säger, dessutom är en vanlig 4000 rulle onödigt tung/stor för borre.

          För ca 1000kr fin mkt att välja på. Vill du ha en billig men ändå bra rulle med 5:1 utväxling, mjuk, lättstartad slirbroms, lagom mjuk gång, bra linpåläggning och mjuk bygelfällning så kan jag rekommendera Okuma Safina Pro 25/30 (har en av vardera) vilken numera är ersatt med Okuma Safina Noir, förmodligen billigare än att reparera din rulle:

          https://www.happyangler.se/sv/fisker...b7&fo_s=gplase

          Som iaf denne (och många fler på www) gillar
          https://www.fiskesnack.com/forum/all...na-noir-sfr-40

          Ville jag lägga 1000kr så skulle jag titta på Daiwa t ex LT Legalis, Execler, Fuego eller möjligen en motsvarande Shimano.

          Jag har en Stradic Ci 4 2500 också som är lite lättare, "tightare" och så men skillnaden är förvånansvärt liten.

          Medan jag skrev så kom JontaK med ett nytt inlägg ! Har känt på Fuego i butik, funderar på en själv och den känns ju dyrare än Okuman i handen... men de senare levererar precis det jag sa och jag har haft dem sedan 2011/2014 (men kör många olika rullar under en säsong så varje rulle får inte så många timmar)
          Senast ändrad av anteman; 2019-05-04, 22:50.

          Kommentera


          • #6
            Har fiskat med rullen många dagar och fastnat många gånger i botten då jag har den rullen när jag fiskar i en å med många nedfallna träd. Men går det att märka en fusk byggd rulle i affären på ljud eller något.

            Kommentera


            • #7
              Anteman blir kanske den rullen då den låter bra och kostar bara 200kr nu när det är rea

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av MjFishing Visa inlägg
                Har fiskat med rullen många dagar och fastnat många gånger i botten då jag har den rullen när jag fiskar i en å med många nedfallna träd. Men går det att märka en fusk byggd rulle i affären på ljud eller något.
                Du ska inte dra loss bottennapp som sitter rejält med hjälp av rullen, i kombination med flätlina är det ett effektivt sätt att förstöra något.

                Tyvärr finns inte mycket mer hjälp en egen erfarenhet och kunskap att få gällande vilka rullar som faktiskt är bra eller ej.
                I dagsläget är det också så att vissa dyrare modeller håller betydligt sämre än billigare.

                Okuma som anteman skriver om kan för all del vara ett bra val, jag ser dem däremot som lite av engångsrullar då det enligt min erfarenhet kan vara mycket svårt att få tag i delar om något skulle hända.
                Okuma är också enda märket jag haft ett flertal exemplar hemma av med svåra drevskador, alltså kuggar som lossnat från sina kransar. Har skruvat många rullar med slitna drev men Okuma och Penn är enda märkena jag haft hemma där dreven bokstavligt talat fallit i bitar.
                Därmed inte sagt att en Okuma inte kan gå i många år, det kan den definitivt.

                Kvalitet och hållbarhet hänger idag, tyvärr, minst lika mycket på servicemöjligheter, garanti och delars tillgänglighet som ren produktkvalitet.
                Evighetsmaskiner till rullar verkar tillhöra det förflutna.
                Det är heller inte alltid så att dyrare är bättre eller att man får det man betalar för, det är sannerligen en djungel och jag är lika glad varje gång jag inser att jag har min erfarenhet och förmåga att fixa mina egna rullar samt kontakter som i nästan alla fall ordnar med delar...

                Kommentera


                • #9
                  När jag fasnar i botten och bestämmer mig för att dra tar jag alltid en pinne och snurrar linan runt och backar. Att dra bottennap med rullen som stop lärde jag mig tidigt att inte göra då jag hade sönder en av mina första rullar på det sättet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja rullars kvalitet och pris är i dag en sannerligen svårbedömd sak. Jag och JontaK har olika erfarenheter av Okuma. Jag har enbart två av dem, vilka fungerat väl och även om reservdelar skulle kunna vara svårare att få tag på (har inga belägg för den saken och jag har inte behövt fråga Okuma... ) så får man just nu faktiskt 4 stycken Safina Noir för under tusenlappen...

                    Okuma gör sina egna rullar under eget namn vilket kan göra att reservdelsfrågor åtminstone i teorin kan ställas till dem... För en Sjöslända, ett "påhittat" namn från saliga Fly Fisherman blir det nog svårare...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 891 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 385 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 083 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X