Varför inga x-raps? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför inga x-raps?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Varför inga x-raps?

    Har kollat runt en del på nätet, sett Perch fight osv men ser aldrig någon svensk fiskare som använder vanliga Rapala x-rap runt 9-11cm?
    Är det för att de är en äldre modell? För att de inte används i populära program?

    Just för abborre så vet jag knappt något mer produktivt drag, inkluderat de otroligt populära Shadow Rap osv. Dragit både PB och fler andra fina på dom så är mest bara nyfiken på varför man aldrig ser dom på någons lina.

  • #2
    He he, nä det är nog inte så inne att köra med dom.
    Plus att de är väl bara wobblers, de bör heta crank, pull eller jerkbait nu

    Kommentera


    • #3
      Rapala verkar hålla på att ta den ur sortimentet
      Håller helt med dig. Den kastar mycket bättre än Shadow Rap, har bättre krokar, svävar bättre och fiskar minst lika bra. Det enda negativa är att gäddorna också älskar den
      Jag köper alla jag kommer över till bra pris.

      Kommentera


      • #4
        Sen Rapala introducerade Clackin' serien så har jag kört mycket med dom. Jag tror helt enkelt på att föra väsen!
        All you need is Lubb.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Edguy Visa inlägg
          He he, nä det är nog inte så inne att köra med dom.
          Plus att de är väl bara wobblers, de bör heta crank, pull eller jerkbait nu
          De är väl minst lika "jerkiga" som någon av de nyare? Att röra dom med spöet är ju som hela poängen med dom. Men har sett de kallas för slashbait också då de åker ganska rejält sida-till-sida när man arbetar dem.

          Ska verkligen hålla koll på om de håller på att fasas ur, måste man ju hamstra ett par.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av maldorort Visa inlägg

            De är väl minst lika "jerkiga" som någon av de nyare? Att röra dom med spöet är ju som hela poängen med dom. Men har sett de kallas för slashbait också då de åker ganska rejält sida-till-sida när man arbetar dem.
            Absolut, jag tycker gången är mer aggressiv än Shadow rap serien.

            Glömde bort att de dessutom är betydligt hållbarare än Shadow raps. Shadow Rap och en +4kg gädda resulterar i en läckande wobbler nästan varje gång.

            Har någon provat Deep versionen? Funkar den lika bra? Hur djupt går den när man jerkar den? På förpackningen står ju trollingdjupet vilket inte är så intressant för mig.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av maldorort Visa inlägg

              De är väl minst lika "jerkiga" som någon av de nyare? Att röra dom med spöet är ju som hela poängen med dom. Men har sett de kallas för slashbait också då de åker ganska rejält sida-till-sida när man arbetar dem.

              Ska verkligen hålla koll på om de håller på att fasas ur, måste man ju hamstra ett par.
              De ska HETA jerk skrev jag.

              Kommentera


              • #8
                En stor del av alla dessa youtubeproduktioner är marknadsföring. Inget fel i det men med det i åtanke så är det enklare att förstå varför de i produktioner såsom aborrfemman i princip endast använder helt nya prylar. Det är tillverkarna som till stora delar betalar kalasen och de vill givetvis ha valuta för pengarna. Går det dessutom att skapa nytt begär hos tittarna genom att skapa en metod som inte ”funnits” tidigare så blir det merförsäljning. Tänk Rapala Shad Rap, Berkley Cutter. I grunden vanliga vobbler som man ska Jerk hem.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #9
                  Heta beten ska ha heta namn.....Och en massiv marknadsföring.
                  Annars tycker jag att just Rapala var tidigt ute med kastvänliga wobbler lämpliga för t.ex abborrfisket.

                  Har själv dammat av ett gäng X-Raps som tidigare enbart användes vid trollingfiske efter lax och öring. Numer tjänstgör de effektivt vid abborrfisket.
                  Clackin Rap är också en fin wobbler som kastar bra. Mindre Taildancer, Husky Jerks och allt vad de nu heter funkar också utmärkt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Å hemska tanke... Jag som t o m får fin fisk på den gamla och omoderna Rapala Orginal!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 572 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 365 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 140 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X