Rulle saknar spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle saknar spinnspö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Jag överlåter det till proffsen, jag kan aldrig bestämma mig för vad man skall ha eller vad jag gillar.
    Var nere i min mancave för ett tag sen och plockade med mina fiskegrejer och satte upp nya spöhållare i taket... Alldeles för många spön var det

    Jag har en fiskekompis som brukar ha ännu mer grejer än mig, som visar mig, lär mig och lånar ut grejer, vilket brukar generera habegär till nya spön, rullar och andra måsten
    Du vet vem du är..

    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • #12
      Bra val av rulle och välkommen till en ny värld av fiske.
      Var i din sits för 7-8 år sedan
      Det är meningslöst att vi rekommenderar något för spön är så personliga.
      Det bästa är att besöka en eller flera riktiga fiskebutiker. om du åker mot Stockholm då har du jiggar.nu i Järna en liten men mkt kompetent butik.
      Åker du vidare till Stockholm då har Regal fiske i Masmo och sen Söders sportfiske som är störst.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Det är meningslöst att vi rekommenderar något för spön är så personliga.

        Det bästa är att besöka en eller flera riktiga fiskebutiker.
        Jo, jag vet nog det men vad gör man en sen lördag eftermiddag när allt är stängt?

        Nu är det ju iof söndag morgon i skrivande stund och då är det ju bara ett dygn till allt öppnar igen.

        Kommentera


        • #14
          Jag har några Berkley Phazer. De finns i olika längder och kastvikter. De har den goa känslan i spöt, lite förlåtande gung. Kastar svinbra. Mitt spinnspö är 9fot och kastvikt upp till runt 40g. De är billiga runt 500kr.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Henrik76 Visa inlägg
            Jag har några Berkley Phazer. De finns i olika längder och kastvikter. De har den goa känslan i spöt, lite förlåtande gung. Kastar svinbra. Mitt spinnspö är 9fot och kastvikt upp till runt 40g. De är billiga runt 500kr.
            Ska klämma och känna när jag ser ett sånt. Kan ju vara bra att ha som reservspö om inte annat.

            Kommentera


            • #16
              Ja, spön är lite svårt att råda om då smaken kan vara så olika men det låter som du skulle trivas med lite mer "Old school". Alltså lite djupare, något långsammare aktion. Be en säljare plocka fram ett sånt spö och ett annat snabbare och känn dig för.

              Flera på FS har tipsat om Westins Powercast 8'6" till dem som söker ett bra lite långsammare spö till gädda, känn på ett sånt om du får chansen.

              För ca 10-15 år sedan beställde jag hem 4 spön för att i lugn och ro kunna känna på dem, deras vikt, balans, topp och aktion... returnerade 3 av dem.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                Som nygammal i ämnet fiske (långt uppehåll på 25 år sen sist jag fiskade seriöst) bestämde jag mig för att köpa en Ambassadeur 5601 JB. Märkesvalet för att ABU och folket i Svängsta en gång i tiden var bäst på "min tid" och dom rullarna skruvas väl nu ihop av barnen till förra generationens riktiga arbetare. Modellvalet 5601 med vänstervev kommer sig av att jag förr i tiden alltid fiskade med haspel och då med vänstervevade cardinaler.

                Nu ska fisket återupptas och jag tänkte börja där jag slutade. Jiggar, spinnare, skedar och wobbler av traditionellt snitt med vikter mellan 25 och 50 gram.

                Farsan påpekade att jag hade ett par spön kvar i deras garage så jag för dit och hittade ett spö som var helt men det här många år på nacken. Det är ett ABU Garcia Conolon 200, PS 100 10' Medium action. 0 - 130 gram betesvikt. Jag tror jag använde det vid bottenmete efter sutare några gånger. Jag testade att svinga iväg en sked på 28 gram med det och det höll på att hamna i omloppsbana runt jorden men fy satan så hemsk känsla det spöt har.

                Jag konstaterade att jag vill ha tag i ett spö med en längd från cirka 220 till 250 cm med medium action och stor närvaro i känsla.

                Det finns ju idag dessvärre en uppsjö av spön men för mig tycks de flesta vara ganska stumma och ganska döda i känslan jag söker. Den känslan är kanske svår att beskriva för er yngel som inte var födda innan Internet fanns

                Finns det någon gubbe likt mig som fiskar gädda, gös och andra rovfiskar i dom storlekarna som kan guida mig i rätt riktning så jag finner någonting vettigt? Vet ni att det finns något bättre begagnat här på forumet till salu passande ovan nämnda rulle som jag inte har fått upp ögonen för är det också av intresse.
                Hej Xerup;

                Ett 9-fots ABU eller DAIWA spinnspö passar idag liksom förr till din Ambassadeur 5601JB multirulle....
                Helst bör du få känna och provkasta med spöt för att veta att det passar både dig och din rulle...

                På bilden nedan har jag ett 9-fots ABU Atlantic 403S och en ABU Record 5000 Mod. SG multirulle....
                Både spöt och rullen har jag kvar och fiskar med än idag....

                Ett 9-fots (270 cm) ABU Atlantic 403S Zoom kostade 170:- kronor år 1976 när jag köpte spöt.
                En röd ABU Ambassadeur 5000B kostade 295:- kronor samma år....


                Old Firehand
                Leif Engström

                http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Leif Engström med gädda på 13,4 kilo fångad i oktober på en stor Swim Whizz Nr 740 (Pike Scale) i Boviken utanför Harburen Eriksö.
                Senast ändrad av Old Firehand; 2019-06-30, 18:40.

                Kommentera


                • #18
                  Vill du ha mycke spö för pengen så kan du ju alltid kolla rst/lf suncaster alt tailchaser. Har själv ett suncaster 10' 30-70g som jag fiskar wobbler med samt bombarda o gäddfluga. Sen har jag 2st tailchaser 15-45g o 30-75g. Dom används till lite av varje. 15-45g spöt e undrrbart o fiska med. Klarar att kasta 50g utan problem. Spöna finns hos lundgrens fiske. Jag funderar på att sälja ett av spöna.
                  Senast ändrad av jimmy85; 2019-06-30, 18:13.
                  Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag börjar med att "våga" kliva ur garderoben och testar nånting mitt i mellan... Jag kan ju gå upp i betesstorlek med ett lite styvare spö så jag testar ett begagnat svartzonker på 8'3". Därifrån ser jag ju om jag vill ha kortare och mjukare spö tänker jag. Det är ju inga stora läropengar. Jag ska dock även kika på era andra förslag.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Jag börjar med att "våga" kliva ur garderoben och testar nånting mitt i mellan... Jag kan ju gå upp i betesstorlek med ett lite styvare spö så jag testar ett begagnat svartzonker på 8'3". Därifrån ser jag ju om jag vill ha kortare och mjukare spö tänker jag. Det är ju inga stora läropengar. Jag ska dock även kika på era andra förslag.
                      En bra strategi, nästan omöjligt att träffa rätt direkt och med tiden upptäcker man också att behoven kan variera och det behöver kompletteras.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 597 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 298 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X