spinnspö jiggfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

spinnspö jiggfiske

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • spinnspö jiggfiske

    Finns det något spinnspö för det lättare spinnfisket 10-30 gram som är riktigt bra? Har tröttnat på haspel.

  • #2
    Oj ja, finns många bra men egenskapsmässigt ganska skilda spön från ca 600 till 6000 i Sverige. Riktigt och bra är dock subjektiva begrepp... köpte i höstas ett billigare spö, Berkley Air 662ML, finns också som M (10-30).

    Ett riktigt bra jerk-spö för sina 600kr tycker jag. Fast ett spö för 2500kr kan nog vara märkbart bättre, lite lättare och ha snabbare fibrer som gör att spöt får än mindre "efterslag" efter ett kast..., svarar snabbare vid mothugg, är känsligare. Sök här på FS, finns mååånga abborrespinnspötrådar här...

    Är mkt nöjd med mitt SZ 7'5 6-21g som klarar mer än så. Inte supertoppigt inte heller ett mjukt crankspö utan "allround" därimellan. Prövar nog ett Shimano Zodias 1610ML härnäst men det finns massor av spön...

    Här finns fler tips, bla ett för 500kr. Om du inte vet vad du vill ha, vilka egenskaper du trivs med börja med ett billigare spö, svårt att hitta rätt även om man köper dyrare första gången
    https://www.fiskesnack.com/forum/ann...%C3%B6-abborre



    Kommentera


    • #3
      Oj, skrev jag spinnfiske, jag menade renodlat jiggspö för lättare jiggfiske efter abborrar och mindre gäddor. Budget säg några tusen.
      Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-07, 13:41.

      Kommentera


      • #4
        Har inte prövat AGS men kanske någon här kan bekräfta om deras spinnspön 6'9"-7'2" har en aktion extra lämpad för jigg? Klasse69 säljer ju ett sånt till bra pris... dumt å betala i onödan.

        jag jiggar ofta på djupt vatten och föredrar lite längre spön då typ 7'6" spinn eller uppåt 8' haspel.

        Kommentera


        • #5
          Jag testade att jigga med vertikalspö och tyckte att känslan vad mycket bättre än med haspel, fast jag fick skatbo hela tiden. Därför tänkte jag testa att jigga med spinnspö.

          Okej så Daiwa https://www.dogger.se/daiwa-prorex-a...SABEgJvn_D_BwE

          tillsammans med shimano Scorpion DC och man har supergrejer till jiggfisket.
          Senast ändrad av Laxen2; 2019-07-07, 14:30.

          Kommentera


          • #6
            Har ju inte prövat AGS som sagt med det låter som en riktigt fin kombo om du verkligen gillar multi till jiggfisket.

            Jag skulle välja HG, dvs 7,4:1, finns också 8,5:1 som säkert funkar till jiggfisket (har själv en 8:1 Excense DC där) men 7,4:1 blir lite mer allround, en Curado DC funkar till mycket annat!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
              Jag testade att jigga med vertikalspö och tyckte att känslan vad mycket bättre än med haspel, fast jag fick skatbo hela tiden. Därför tänkte jag testa att jigga med spinnspö.

              Okej så Daiwa https://www.dogger.se/daiwa-prorex-a...SABEgJvn_D_BwE

              tillsammans med shimano Scorpion DC och man har supergrejer till jiggfisket.
              Hej Laxen 2;

              Att du får skatbon hela tiden tyder på att du har för mycket lina på rullen!

              Old Firehand
              Leif Engström

              http://www.trumman.com/fisketips.htm

              Kommentera


              • #8
                St:croix har ju några trevliga spön i både avid o legend tournament bass serien.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #9
                  Hur tunga jiggar kör du vanligen med? AGS712 förefaller vara ganska kraftfullt:
                  Click image for larger version

Name:	Screenshot_20190707-204014_Chrome.jpg
Views:	637
Size:	522,5 KB
ID:	2513438

                  Kommentera


                  • #10
                    Mina kastvikter är mellan 10-35 gram. Vilken typ av action bör spöt ha. x-fast?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 617 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X