Abu Garcia black max 3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia black max 3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av Appehl Visa inlägg

    Har den till ett berkley pulse XCD 6,6fot o 7-30g kastvikt med 0,12 mm j-braid ( fast har gått över mer o mer till spiderwire på mina andra rullar.
    Brukar köra en shimano casitas på det spöet innan men det började komma lite missljud från den så smällde på black maxen som jag hade liggande o blev förvånad över hur skön den va.
    Lite bredare spole än på min Shimano men det passar mina jättenävar bra
    Tror det lättaste jag kastat va omkring 10g o det funkade bra tyckte jag.
    Det tycker jag låter som ett bra betyg för en billig kinesrulle med ett "kort" spö.

    Kommentera


    • #22
      Bm3 är En helt okej rulle. Testat min på både Abu garcia veracity 10-30 grams spö samt Westin w3 finnesse crank spöt, den presterar bra men som tidigare nämts så har den problem med lättare beten.
      Men med rätt vikt på beten så skickar den på bra.
      den är dock betydligt sämre än min tatula sw tws
      i både känsla samt ljudnivå.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av flairr Visa inlägg
        Bm3 är En helt okej rulle. Testat min på både Abu garcia veracity 10-30 grams spö samt Westin w3 finnesse crank spöt, den presterar bra men som tidigare nämts så har den problem med lättare beten.
        Men med rätt vikt på beten så skickar den på bra.
        den är dock betydligt sämre än min tatula sw tws
        i både känsla samt ljudnivå.
        En Daiwa Tatula är väl lite dyrare gissar jag vilket blir som att jämföra Audi och Dacia

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

          En Daiwa Tatula är väl lite dyrare gissar jag vilket blir som att jämföra Audi och Dacia
          Absolut är den dyrare men någon tidigare jämförde ju med en premier den är ju inte heller billig o inte aldebaran heller

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av flairr Visa inlägg
            Bm3 är En helt okej rulle. Testat min på både Abu garcia veracity 10-30 grams spö samt Westin w3 finnesse crank spöt, den presterar bra men som tidigare nämts så har den problem med lättare beten.
            Men med rätt vikt på beten så skickar den på bra.
            den är dock betydligt sämre än min tatula sw tws
            i både känsla samt ljudnivå.
            Haha så olika man kan uppleva saker o ting. Sålde av mina Tatula SV o CT för de gav mig ingenting. De hamnade i ett ingenmansland. Antingen för klen linkapacitet för lite tyngre fiske eller så klarade de av lättare betesvikter sämre än andra rullar i min ägo. Däremot gillar jag och använder frekvent Coastal (som är en högljudd Tatula 200 med rostfria lager) och Tatula HD. De passar fint i mitt gäddfiske. Har även tre Zillion TWS, två av exportversionen och en JDM. Alla utom Coastal är tysta o fina men inte tystare än våra BM.

            Men om du upplever Tatula som tystare än BM så måste det vara något fel på din BM. Alla våra tre BM har varit i princip helt tysta vid kast och gått supermjukt. Tycker inte heller att plasten i Tatula eller Zillion av senaste modell på något sätt känns bättre än den i BM. Jag har som sagt ett gäng att jämföra med. Eller så är det bara att smaken är delad,,,
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

            Kommentera


            • #26
              Dom Black Max 3 jag sett på tradera har ju nästan gått för nypris så helt kass verkar den ju inte vara :-)

              Kommentera


              • #27
                Nu hittade jag spolar till bm3 som väger dryga 9 gram lite beroende på om det är lång eller kort spolaxel... vilka bm3 har kört respektive lång spolaxel då?

                Kommentera


                • #28
                  Alla BM gen 3 har lång axel
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har inte provat att trimma våra BM. Men har ingående gjort det med i princip alla mina andra rullar. Vissa rullar har lite svårt med att få kastbromsen att fungera bra efter spolbyte. Oftast magnetbromsade där trimspolen har för lite material i gaveln för att magneterna ska få något att bita i. Bästa exemplet, eller värsta är Abu Mörrum SX Ultra Mag med spole från Avail. Enligt spec ska man byta ut magneterna mot tjockare högeffektiva varianter. Med resultat att rullen är antingen hypernervös eller överbromsad. Finns liksom inget mellanläge där bromsen fungerar

                    Mörrum SX Mag (utan Ultra) fungerar däremot fantastiskt med en ultralätt spole från Avail. Faktiskt den bästa rulle jag fiskat med för riktigt lätt fiske

                    Hur BM3 Kommer att fungera ska bli kul att se
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
                      Hur BM3 Kommer att fungera ska bli kul att se
                      Nu blev det en BFT X11 för min del istället så trimmandet av bm3 får vänta lite för min del ett par veckor framöver

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 596 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 382 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 529 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 288 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X