Daiwa Tatula 100 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Tatula 100

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Shimano curado k verkar kasta bättre än tatula ct type r o curado dc är marginellt bättre än curado k.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Hej. Tänkte köpa en tatula att toppa mitt st:croix spö med. Men nu ser jag att det finns mer än en modell av tatulan. Daiwa 18 tatula,ct typ r,ct o sv tws. Lite nyfiken på hur kastegenskaperna skiljer sig. Vill ju kunna kasta ner mot 4-5g iaf. Tack på förhand.
      Jimmy 85;

      Om du vill kasta med 4-5 gram tunga beten föreslår jag dig att köpa en haspelrulle och inte en multirulle, exempelvis en Mitchell 308 eller dagens motsvarande Mitchell-rulle...

      ABU Garcia har också fina haspelrullar för det lättare fisket med 4 - 5 grams beten. ABU Cardinal S10 FD rymmer 140 meter 0,20 mm lina, väger 193 gram och kostar bara 699:- kronor. Köp den och du blir troligtvis nöjd!

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Senast ändrad av Old Firehand; 2019-07-21, 10:16.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

        Jimmy 85;

        Om du vill kasta med 4-5 gram tunga beten föreslår jag dig att köpa en haspelrulle och inte en multirulle, exempelvis en Mitchell 308 eller dagens motsvarande Mitchell-rulle...

        ABU Garcia har också fina haspelrullar för det lättare fisket med 4 - 5 grams beten. ABU Cardinal S10 FD rymmer 140 meter 0,20 mm lina, väger 193 gram och kostar bara 699:- kronor. Köp den och du blir troligtvis nöjd!

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Jag håller med farbror eldhand, Dock vet ja inte vad för beten som väger 4 gram när man är ute efter abborre alternativt öring, Det finns beten på 10 gram som levererar superbt tex rapala rippin rap på 9 gram som är pytte och kastar skitbra. Min metanium mgl kastar helt fantastiskt men men blåsiga dagar när man vill ligga på gränsen är det ibland läskigt,

        Kommentera


        • #14
          Har haspel oxå. Men betydligt trevligare att fiska med multi o känslan blir bättre.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
            Har haspel oxå. Men betydligt trevligare att fiska med multi o känslan blir bättre.
            ja håller med, ska själv köpa en scorpion dc till vintern

            Kommentera


            • #16
              Sen känns de rätt dumt o köpa en haspel till ett spinnspö :p
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

              Kommentera


              • #17
                Verkar ju finnas en del daiwa på aliexpress till bra priser. Frågan e ju om dom e äkta lr fake :/
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg

                  ja håller med, ska själv köpa en scorpion dc till vintern
                  Nä, ingen bra pimpelrulle...

                  Kommentera


                  • #19
                    Jag hade inte köpt en Tatula om tyngdpunkten ligger på 4-5 gr beten och du samtidigt vill ha lite längd på kasten. Köp dig en BFS rulle från Shimano, valfri sådan. Tex Aldebaran BFS. Tatula, Curado mfl har för tunga spolar för att det ska bli effektivt inom de tämligen lätta betesvikterna du nämner. Det fungerar men precis som redan nämnt blir kastlängderna lidande. Ligger tyngdpunkten istället på knappa 10 gr och du endast då och då vill använda 4-5 gr beten så klarar du dig kanske med en Tatula SV.

                    CT är Daiwas försök till att lösa kritiken de fått på att TWS rullarna är för breda framtill. I princip en smalare Tatula. Hade en sådan ett tag för att testa. En Tatula CT Type R om jag inte missminner mig. Jag blev inte imponerad över dess kastegenskaper med lätta beten.

                    Daiwa har fina rullar för det lätta fisket. JDM rullar från Japan. Tex SS och air.....

                    the reel test tycker jag är mer intressant än bra. Under precis de förutsättningar som han kör med stämmer givetvis testresultaten. Men med främst lätta beten påverkar så mycket mer. Tex så höll jag på att ge upp min Aldebaran BFS. Nervös oavsett vad jag gjorde. Tills jag hittade rätt spö. Ett Westin W3 Crank satt som en smäck. Kombinationen av dessa två gör det fantastiskt kul att kasta små cranks....
                    Senast ändrad av Mankan G; 2019-07-22, 08:30.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera


                    • #20
                      Vill kunna kasta lätta beten. Men de flesta beten jag hsr ligger strax under o strax över 10g.
                      Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 618 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 401 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 582 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X