daiwa eller shimano - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

daiwa eller shimano

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Du gabbu, jag har precis som du bl a en Exsence DC och en T3 med SV 1012 spole och jag gillar dem båda men flera, t ex tonyex och The Reel Test föredrar SVS infinity, själv har jag inte prövat än...

    När menar du, i vilka specifika situationer kan den inte konkurrera?
    Jag gillar för övrigt DC-vinandet, det talar om att det funkar liksom!
    SVS infinity till finesse eller i övrigt?
    Jag pratar inte om situationer utan om de olika bromssystemens principer. Jag menar: allt annat lika så är det ena systemet bättre på att bromsa än det andra i syfte att kasta så långt som möjligt.
    Jag hänvisar till tabellen från Jun Sonoda. https://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm men du har säkert läst den.
    Men jag måste säga att du har fan en poäng! Såg någon video från reeltest med en Shimano Curado 70 som kastar sjukt bra. Iofs i vindstilla som det verkar.
    Tonyex får gärna komma in här och berätta varför han föredrar SVS.

    Reeltest borde göra testen inomhus ihop med en kompis och typ kasta 100 kast. Sedan göra samma sak med andra rullen. Borde inte ta så lång tid. I mitt tycke ett bra försök men högst ovetenskapligt.

    https://www.youtube.com/watch?v=xE1MF64YQJc

    Senast ändrad av gabbu; 2019-09-07, 23:26.

    Kommentera


    • #22
      Jag har både Shimano och Daiwa låg profil rullar. Curado kastar några meter extra, men är lite nervös och svårare att ställa in. Daiwa med sv spole är lättare att ställa in och funkar lika bra som en DC rulle. Är man nybörjare, så hade jag valt en Daiwa rulle. Kasta någon meter kortare, men står man med skatbo får man ingen fisk.


      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Funderar på att rycka plåstret av såret och slå till på en Metanium DC, men är det verkligen så att allt bara sköter sig självt och man aldrig får overruns eller är det bara marknadsföring?
        Jag har ingen Metanium dc utan en Exsence DC och fiskade tidigare mkt med en calcutta Conquest DC. Vill man provocera fram ett lintrassel så går det alldeles utmärkt. Med det sagt, när man väl lär sig systemets väldigt breda "begränsningar" så kastar man väldigt långt. Men jag stannar alltid spolen med tummen innan draget slår i vattnet av vana eftersom det kan bli några varv i "överlopp". Med det sagt så fungerar kastbromssystemet otroligt bra. De olika dc systemen fungerar lite olika så ta det inte för sanning. Tonyex vet nog väldigt mkt mer. Personligen tycker jag att det finns en charm i att kasta med multirulle och det ska "trassla" lite ibland, det problemet finns inte i samma grad med DC och ihop med det vinande ljudet blir känslan lite väl "mekanisk" för min smak.
        Senast ändrad av gabbu; 2019-09-07, 15:47.

        Kommentera


        • #24
          Får lägga till att det är mina egna slutsatser efter videos och läsande som gör att jag tror Tonyex och The Reel Test (TRT) föredrar SVS-infinity... Ibland har jag funderat på om inte TRT ofta kör sina kastdueller i medvind... där har jag fått för mig att SVS infinity briljerar medan den kan vara lite svårare att få till (än SV + Z/Air brake) i motvind. Joens Metanium MGL var visst lite så...

          Julle68 förefaller i någon mening bekräfta den tesen men jag är ändå lite nyfiken på SVS-I, var väldigt nära att jag slog till på en lätt begagnad Chronarch MGL i försomras...

          Kommentera


          • #25
            Classe69 du har ju köpt och provat ett antal rullar i år. Curado DC . Aldebaran mgl och Daiwa alpha. Vad gillar / ogillar du med rullarna?

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
              Classe69 du har ju köpt och provat ett antal rullar i år. Curado DC . Aldebaran mgl och Daiwa alpha. Vad gillar / ogillar du med rullarna?
              Gillar i princip Alla. Men föredrar Amba rullar
              Som sagt har jag testat många rullar men kommit fram till att Ambassadeur är rullen för mig
              Kan inte ge någon rulle dåligt betyg
              det är bara jag som föredrar runda Ambor

              Den rulle jag är mest nöjd med är Curado 151 DC men skulle jag välja så blir det Amba

              Jag rekommenderar Alla att verkligen testa rullar av alla märke, då hittar man till slut den man vill ha. Visst, det kostar lite men är värt det i slutändan

              För min del är det just Amba som är oslagbar i Allt

              Skitfiske
              Classe
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #27
                Classe69, av de 3 rullar Julle68 (ni e jämngamla typ...) nämnde föredrar du C DC, varför och är det den enda du (snart) kommer ha kvar av de tre ? Kan en Amba verkligen slå ut en Alphas?

                anteman66

                För övrigt är det lite fascinerande att du som älskar Amba köpt minst tre japaner... i denna tråd s a s och fler i andra...
                Senast ändrad av anteman; 2019-09-07, 23:43.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Får lägga till att det är mina egna slutsatser efter videos och läsande som gör att jag tror Tonyex och The Reel Test (TRT) föredrar SVS-infinity... Ibland har jag funderat på om inte TRT ofta kör sina kastdueller i medvind... där har jag fått för mig att SVS infinity briljerar medan den kan vara lite svårare att få till (än SV + Z/Air brake) i motvind. Joens Metanium MGL var visst lite så...

                  Julle68 förefaller i någon mening bekräfta den tesen men jag är ändå lite nyfiken på SVS-I, var väldigt nära att jag slog till på en lätt begagnad Chronarch MGL i försomras...
                  Jag håller med. Det känns orimligt att bomba de dragen i motvind/sidvind oberoende av fabrikat utan att få lintrassel. Skulle vara intressant att få lite personliga åsikter från Joens och varför han fick ett annat testresultat. Tex så aktiverade han och REELTEST olika många vikter i respektive test.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ja TRT och Joens hade t o m en dialog kring antalet aktiverade vikter men som jag minns det hade Joens redan prövat TRTs approach... (utan vidare resultat), Metanium var fortsatt "vindkänslig"...

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Classe69, av de 3 rullar Julle68 (ni e jämngamla typ...) nämnde föredrar du C DC, varför och är det den enda du (snart) kommer ha kvar av de tre ? Kan en Amba verkligen slå ut en Alphas?

                      anteman66

                      För övrigt är det lite fascinerande att du som älskar Amba köpt minst tre japaner... i denna tråd s a s och fler i andra...
                      Bara för att jag älskar kyckling så slutar jag inte njuta av bacon ibland och du, jag har köpt fler än 3 japaner det är ju inga dåliga rullar. Det har jag aldrig sagt, men Jag föredrar Amba

                      Kan en Amba slå ut en alphas, ja det kan den säkert med rätt trim men en sak är varje fall säker som du kpmmer hålla med om. Amba kommer Överleva Alphas, om man sköter den rätt
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 733 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 322 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X