Perchfight-spö med trasig ögla - vad ska jag göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Perchfight-spö med trasig ögla - vad ska jag göra?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Perchfight-spö med trasig ögla - vad ska jag göra?

    Hej,

    På något klantigt sätt lyckades jag ha sönder en av öglorna, nämligen den fjärde från rullen räknat. Spöt är ett perchfight (för multi) 5-25g.

    Var vänder jag mig för hjälp? Jag vet inte alls hur jag ska gå till väga när det inte är en toppögla.

    Tack på förhand.

  • #2
    Enklast är väl att kolla med söders sportfiske om de har en ny över/underdel.
    Senast ändrad av Matte77; 2020-02-17, 17:10.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
      Hej,

      På något klantigt sätt lyckades jag ha sönder en av öglorna, nämligen den fjärde från rullen räknat. Spöt är ett perchfight (för multi) 5-25g.

      Var vänder jag mig för hjälp? Jag vet inte alls hur jag ska gå till väga när det inte är en toppögla.

      Tack på förhand.
      Hej EvenSteven;

      Själv är bästa dräng! Läs och lär dig här...http://www.rackelhanen.se/swe/1385.htm ...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • #4
        Har sett på youtube tidigare hur folk lindar spöringar men jag har varken verktyg eller utrymme för den sortens uppdrag just nu. Är mitt i en separation så jag lever halvt ur en resväska men jag försöker förbereda allt inför fiskesäsongen som jag planerar att utnyttja som aldrig förr.

        Spöringen som gått av sitter alltså på spöts övre del (toppdelen). Är den enda lösningen att köpa en ny toppdel eller kan det finnas butiker/kunniga och vänliga privatpersoner som reparerar denna typ av skador för en mindre peng än en ny spötopp?

        Hur mycket skulle det egentligen påverka att den saknas? Ringen som gått sönder är alltså den andra ringen från mitten sett.

        Kommentera


        • #5
          Åk till en bra butik om du har en i närheten. De flesta kan byta en trasig spöring
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

          Kommentera


          • #6
            Har mailat Söders sportfiske nu, hoppas att de är behjälpliga. Det känns lite pinsamt att krypa in på Stockholms jakt och fiske i Bro (min närmsta fiskebutik) och be dem reparera ett spö med en konkurrerande butiks märke på.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av EvenSteven Visa inlägg
              Har mailat Söders sportfiske nu, hoppas att de är behjälpliga. Det känns lite pinsamt att krypa in på Stockholms jakt och fiske i Bro (min närmsta fiskebutik) och be dem reparera ett spö med en konkurrerande butiks märke på.
              Fiskarnas Redskapshandel i Nacka hjälpte mig med en spöring förra året, trots att spöt inte var köpt hos dem.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

                Fiskarnas Redskapshandel i Nacka hjälpte mig med en spöring förra året, trots att spöt inte var köpt hos dem.
                Kunde de ordna det under besöket eller fick du komma tillbaka och hämta spödelen en annan dag? Hur mycket fick du betala?

                Kommentera


                • #9
                  Uniqrod i Eskilstuna är superduktig och till bra priser :-)
                  Kanske lite långt borta, men väl värt det :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

                  Kommentera


                  • #10
                    Superlätt att fixa själv och behövs inga andra redskap än en kniv, sytråd av bättre sort, maskeringstejp och lättflytande epoxy. Ta bort den trasiga ringen och gör rent under så att du har fått bort alla limrester mm. Görs lätt med en kniv och ett stadigt handlag. Sedan är det bara att att tejpa fast den nya öglan så som den skall sitta. Efter det så börjar du bara linda (starta lindningen så som det beskrivs i alla "fancy" guider på nätet). När du lindat och dragit tillbaka tråden med öglan (återigen, följ guiderna på nätet och kolla hur de gör det momentet) så är det bara att lägga på epoxyn. Sedan slår du på något trevligt på tv:n och snurrar spöet sakta tills epoxyn härdat tillräckligt. Tar olika tid beroende på epoxy.

                    Sen är det klart. Det är verkligen superenkelt om du tittar på ett par guider men struntar i alla deras maskiner för att snurra mm.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    263 001 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 465 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 147 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 337 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X