Löjligt kort kastlängd. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Löjligt kort kastlängd.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av burtan Visa inlägg
    Var ut till mälaren idag och provade lite.
    Var ganska rejäl vind men jag provade både i med och motvind.

Ställde spolbromsen så att betet drog ut lina lite långsamt när jag släppte på spärren och magnetbromsen på 16.
    Då fick jag lika korta kast som när jag hade spolbromsen mindre spänd och magnetbromsen på 14, detta var i medvind på kanske 5-10m/s.
    Behöll spolbromsen men gick sakta ner på magnetbromsen och det jag märkte var att när jag kom under ca:10 så ökade kastlängderna ganska rejält, kände att gränsen för mig låg ungefär på 7 så jag stannade där.
    Kastade även i motvind med samma inställning och det gick faktiskt ganska bra, behövde lägga på tummen lite mer men inte så mycket.

Nu är det kanske svårt att bedömma hur mycket bättre det gick iom medvinden men när jag var ut och kastade innan jag startade den här tråden så kastade jag även då i medvind (dock lite mindre medvind) så förhoppningsvis är rullen lite bättre inställd nu.

Troligen resulterade min bristfälliga teknik i overrun, inte korta kastlängder men iom att jag var tvungen att då ställa på bromsen så blev följdfelet kort kastlängd.
    Det jag också märkte var att det finns en gräns (givetvis) för hur mycket kraft spöt kan lagra, la jag på mer kraft än vad spöt pallade med så resulterade det inte i längre kast utan bara större risk för skatbo.
    Finns en chans att min teknik inte var så dålig i alla fall utan att det som behövdes var bara lite mer påställd spolbroms, det får framtiden utvisa.

Vill prova att kasta utan vind men det ser ut som att vinden ska hålla i sig ett bra tag till så jag får väl ge mig till tåls.
    Som tillägg till mitt tidigare inlägg så kan jag säga att runt 6-7 på magneten är optimalt för bra kastlängder, men kan kräva mer tumkontroll om vinden skulle ta tag i betet eller om man råkar ta i lite för hårt.
    Att tänka på är också att Daiwa rekommenderar att man ställer spolbromsen så att den precis in glappar för att få optimala kast. Så nu när du lärt dig var din gräns för magneten ligger så släpp sakta på spolbromsen också tills du kommer ner till den nivån. Så kommer du garanterat att se en 100%-ig ökning i kastlängt

Kommentera

Tack för all hjälp!
      Trevlig helg!

Kommentera

Tack för all hjälp!
        Trevlig helg!
        Hur har det gått?

Kommentera

Hejsan.
          Köpte ett Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20 g och enDaiwa Tatula SV TWS 103 som skulle användas till abborrfiske men jag får så otroligt korta kast med dessa saker.
          Jag har ställt spolbromsen så att spolen precis inte glappar i sidled samt ställt centrifugalbromsen precis så att det inte blir skatbo men ändå får jag bara ut ca: 10-15 meter när jag kastar tex ett Rapala shadow rap (11cm, 13g).
          Linan jag använder är en Sufix 131 0,13mm.
          Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig längre kast än så?

Mvh Andreas.

Tja. Jag har en Prorex SV TWS som i princip som tidigare nämnt är samma rulle. Rullen sitter på ett perchfigt spö 3-25 g med sufix 832 0,13 lina. Jag använder endast mellan 2-4 på magnetbromsen och då 4 vid riktigt blåsigt väder. Kommer ganska långt med jigg och crankbaits på 12g och uppåt. Ska jag kasta små shadowraps eller andra beten som är helt värdelösa att kasta så använder jag haspel om jag behöver komma ut en bit. Summan av kardemumman är att vissa beten är helt värdelösa att kasta med multi i vind så ta med både haspel och multi så du lättare kan anpassa ditt fiske efter beten samt väder.
          Skitfiske på dig min vän

Kommentera

Var och kastade lite igår i lite beskedligare vind än tidigare.
            Gick väl helt ok men ett par skatbon lyckades jag i alla fall få.
            Många av skatbona får jag (verkar det som) när jag släpper tummen från spolen för sent i kastet.
            Är inte riktigt säker på hur jag ska göra, ska jag behålla kombon och inse att man inte kommer lika långt som med haspel eller ska jag helt enkelt göra mig av med spöt. Ska köra några pass från båt innan jag bestämmer mig.

Problemet ligger inte så mycket i att kastlängderna blir något kortare utan att man (jag) måste vara på tårna vid varje kast, drar jag iväg betet utan att tänka mig för ligger skatbot inte långt bort.
            Jämförde haspeln mot multin och det skiljer ju inte så jädra mycket i kastlängd, procentuellt gör det ju det men kommer jag 20m med multin och 23m med haspeln är ju det 15% mer kastlängd med haspeln men ser man till totallängden är det ju inte så mycket (enligt mig).

Jaja, tiden får utvisa hur jag gör.

Mvh Andreas.

Kommentera

Bättre att bromsa lite mer och få färre problem på en fiskedag.

Upplever man att kasten blir för korta även med träning och rätt teknik kan man ju alltid byta till annat som fungerar bättre.

Kommentera

Generellt kastar du längre med haspel med lätta beten, men det är som sagt små skillnader när förutsättningarna är bra.

Kommentera

Var och kastade lite igår i lite beskedligare vind än tidigare.
                  Gick väl helt ok men ett par skatbon lyckades jag i alla fall få.
                  Många av skatbona får jag (verkar det som) när jag släpper tummen från spolen för sent i kastet.
                  Är inte riktigt säker på hur jag ska göra, ska jag behålla kombon och inse att man inte kommer lika långt som med haspel eller ska jag helt enkelt göra mig av med spöt. Ska köra några pass från båt innan jag bestämmer mig.

Problemet ligger inte så mycket i att kastlängderna blir något kortare utan att man (jag) måste vara på tårna vid varje kast, drar jag iväg betet utan att tänka mig för ligger skatbot inte långt bort.
                  Jämförde haspeln mot multin och det skiljer ju inte så jädra mycket i kastlängd, procentuellt gör det ju det men kommer jag 20m med multin och 23m med haspeln är ju det 15% mer kastlängd med haspeln men ser man till totallängden är det ju inte så mycket (enligt mig).

Jaja, tiden får utvisa hur jag gör.

Mvh Andreas.
                  Jag måste säga att det känns som att något inte stämmer med rullen eller combon. Jag får i princip aldrig skatbon på min Prorex, vare sig vind eller svårkastade drag. Händer att jag är lite oaktsam och snärtar till med spöt men får ändå inte skatbon. Det händer att linan reser sig lite men bromsen fixar till det automatiskt. Måste även påpeka att jag absolut inte är någon expert på kasta lätta beten med multi, men min rulle får det att kännas enkelt. Vet inte om det har med ditt spö eller lina att göra men något är det som inte stämmer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

Jag måste säga att det känns som att något inte stämmer med rullen eller combon. Jag får i princip aldrig skatbon på min Prorex, vare sig vind eller svårkastade drag. Händer att jag är lite oaktsam och snärtar till med spöt men får ändå inte skatbon. Det händer att linan reser sig lite men bromsen fixar till det automatiskt. Måste även påpeka att jag absolut inte är någon expert på kasta lätta beten med multi, men min rulle får det att kännas enkelt. Vet inte om det har med ditt spö eller lina att göra men något är det som inte stämmer.
                    Kör du bara med 2-4 på magnetbromsen så låter det som att du dragit åt spolbromsen väldigt hårt? I så fall så är det i princip omöjligt som du säger att få skatbon.

Kommentera

Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

Kör du bara med 2-4 på magnetbromsen så låter det som att du dragit åt spolbromsen väldigt hårt? I så fall så är det i princip omöjligt som du säger att få skatbon.
                      Nope. Har ställt in så att spolen inte glappar sen vrider jag tillbaka tills den precis känns på gränsen till att börja glappa. Kan tillägga att jag gör precis på samma sätt med revo beasten och min VC Pike vare sig betet väger 50g eller 150g. Kastbromsen förstör både kastlängden men även gör det trögvevat. Användet endast tummen innan nedslag och ifall jag känner att det reser sig, men har aldrig använd tummen vid resning på Prorexen endast innan landning. Som sagt jag är absolut inget proffs på multi men så gör jag och det funkar kanon för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                      6 svar
                      1 846 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Benjamin S  
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04