Den typen av beten vinner dessutom inte på långa kast om man ska ha bra kontroll på betet, ligger man på typ 25 meter är det mer än tillräckligt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Löjligt kort kastlängd.
Collapse
X
-
Samma här och jag har även provat med haspel och det finns en fysiklag som som hindrar mig... det har med massa och luftmotstånd att göra.Ursprungligen postat av TiSo Visa inläggKruxet med Shadow rap och liknande beten är att kastlängderna (och i viss utsträckning också precisionen) blir väldigt beroende av vindriktingen. Detta beroende ökar enligt min mening många gånger om med multirulle.
Nu har jag aldrig mätt mina kast, men 30 meter med en Shadow rap har jag nog aldrig varit i närheten av med multi annat än i medvind eller stiltje.
Kommentera
-
Hade med mig min avtåndskikare idag.
Kastade i hjälpande sidvind (mer från sidan än hjälpande) och kom upp i 28 meter. Pga en sluttning bakom mig så var jag tvungen att gå bak/upp en bit så kastet var inte från vattennivå utan kanske 50-70cm över vattennivå så det var ju lite hjälpande också.
Hade med mig mitt ags 40-100 med en tatula 200hd på och laborerade lite med bromsar och lyckades öka kastlängerna där med, hur mycket vet jag inte, har inte mätt förut men känslan var att det åtminstånde var en ökning.
Det som jag tror har gjort att jag kastar längre nu är en kombination av bättre kastteknik (dvs att inte kasta som med haspel) och en större förståelse över hur bromsarna fungerar.
Mvh Andreas.
Kommentera
-
Herr Burtán;Ursprungligen postat av burtan Visa inläggHejsan.
Köpte ett Westin W3 Finesse Crank-T 7'' ML 5-20 g och enDaiwa Tatula SV TWS 103 som skulle användas till abborrfiske men jag får så otroligt korta kast med dessa saker.
Jag har ställt spolbromsen så att spolen precis inte glappar i sidled samt ställt centrifugalbromsen precis så att det inte blir skatbo men ändå får jag bara ut ca: 10-15 meter när jag kastar tex ett Rapala shadow rap (11cm, 13g).
Linan jag använder är en Sufix 131 0,13mm.
Gör jag något fel eller kan man inte förvänta sig längre kast än så?
Mvh Andreas.
Det bästa rådet jag kan ge dig är att du tar med dig rullen och spöt och åker till Mikael Boettge hos Sportfiskeboden i Täby. Mikael Boettge är f.d. världsmästare i Casting...
Passa på och köp några Bomber och Swim Whizz wobbler om du är intresserad av att fånga några skapliga Gäddor...
Lycka till med träningen!
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Tack för tipset Leif men jag anser efter att ha läst lite högre upp i tråden vara nöjd med kastlängden nu.
Verkar som att 20-30 meter beroende på vind och dylikt är ganska ok med multirulle och lätta beten.
Var dessutom inte i närheten av något skatbo
Mvh Andreas.
Kommentera
-
Hej igen Burtan;Ursprungligen postat av burtan Visa inläggTack för tipset Leif men jag anser efter att ha läst lite högre upp i tråden vara nöjd med kastlängden nu.
Verkar som att 20-30 meter beroende på vind och dylikt är ganska ok med multirulle och lätta beten.
Var dessutom inte i närheten av något skatbo
Mvh Andreas.
En gång i tiden när jag var ute och fiskade Gädda med Sportfiskarnas fiskeskribent Lasse Söderberg sade Lasse till mig att jag kastade längre med mitt ABU Atlantic 460 och min ABU Record Ambassadeur 5000 Mod. SG än vad de flesta andra gjorde med motsvarande haspelutrustning.... Längre hann Lasse inte förrän en Gädda högg på min Swim Whizz wobbler här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_06.htm ...
Memories...
Old Firehand
Leif Engström
-----------------------------------------------------------------------------------------
"År 2000 tog Håkan Brugård över och då hade hans föregångare Benkt Hanefors (då 75 år gammal), Jan Olsson och Lasse Söderberg registrerat drygt 12 000 fiskar under de första 29 åren! Efter detta har Håkan Brugård hunnit se anmälningsförfarandet bli digitalt, med alla fördelar det innebar, samt lämnat över stafettpinnen till nuvarande storfiskregistrerare Nicka Hellenberg. Registret innehåller idag drygt 30 000 fiskar och det fylls ständigt på med nya kontrollerade storfångster. Registret är dessutom sökbart för alla Sportfiskarnas medlemmar."
https://www.sportfiskarna.se/Om-oss/...ArticleID/5088
Mitt bästa fisketips: Bli medlem i Sportfiskarna du också!
Med vänlig fiskehälsning,,
Old Firehand
Leif EngströmSenast ändrad av Old Firehand; 2020-03-03, 17:32.
Kommentera
-
Väldigt fina bilder Leif,
Roligt att se elmotorer redan då, som ny inom fiske trodde jag att det var något ganska nytt.
Hoppas att med din gäddguide i ena handen och spöt i den andra få chansen att uppgradera mitt något måttliga Pb nu när isarna snart slutar lägga sig var och varannan dag
Mvh Andreas.
Kommentera
-
Tack för dina trevliga kommentarer Andreas...Ursprungligen postat av burtan Visa inläggVäldigt fina bilder Leif,
Roligt att se elmotorer redan då, som ny inom fiske trodde jag att det var något ganska nytt.
Hoppas att med din gäddguide i ena handen och spöt i den andra få chansen att uppgradera mitt något måttliga Pb nu när isarna snart slutar lägga sig var och varannan dag
Mvh Andreas.
Min första Minn Kota elmotor ser du om du klickar på bildtexten här..http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ...
Klicka sedan på någon av pilarna på sidan av bilden. Genom att fortsätta och klicka på pilarna bredvid bilderna kan du bläddra varvet runt bland mina fiskebilder...
Med vänlig fiskehälsning,
Leif Engström
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 635 visningar