Kör med nylon lina och nöt tills kasten sitter där, nylonlinan är lite mer lättkastad och till Abborre behövs inte flätlina, dom flesta kör nog nylon utom vi Svenskar som envisas med att ha superlinor till allt..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Löjligt kort kastlängd.
Collapse
X
-
För direktkontakt med betet finns det inget som slår flätlina. Samt att spöt han kör med är designat för att användas med just flätlina. Nylon/florocarbon är bättre om man gillar lite styvare spön.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggKör med nylon lina och nöt tills kasten sitter där, nylonlinan är lite mer lättkastad och till Abborre behövs inte flätlina, dom flesta kör nog nylon utom vi Svenskar som envisas med att ha superlinor till allt..
Kommentera
-
Har varit ute och kastat lite mer och börjar nog få lite kläm på det här med både kastteknik och inställning av bromsar.
När jag nu kör med tex en Rapala shadowrap så har jag spolbromsen så att den bromsar lite/inget och centrifugalbromsen på 7.
Känner att det är inte stor skillnad på ett bra kast och ett mindre bra kast då linan reser sig lite i det mindre bra kastet, stod ändå i ca 2 timmar och kastade utan något skatbo så jag är nöjd.
Har inte mätt kastlängderna än men dom är typ runt 20-30 meter, vet inte om det är något man ska vara nöjd med men tror det duger för mig.
Mvh Andreas.
- Gillar 1
Kommentera
-
Hej Xerup;Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggTesta mer spolbroms och mindre centrifugalbroms.
Du håller stilen! Man skulle kanske köpa en spolbroms....
Själv har jag bara mekanisk broms och centrifugalbroms på mina gamla Ambassadeur multirullar...https://www.fiskejournalen.se/etikett/leif-engstrom/ ..
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2020-03-02, 11:18.
Kommentera
-
Det blir skitbra. Finessen med ett fint litet multispö och en abborrwobbler är ju känslan av att trixa in den i bökiga lägen och finlira.
Handen på hjärtat, ska man bomba 10gr wobbler så är nog en ul-haspel enklare och effektivare.
För mig är lättspinn framförallt utmanande, trevlig känsla och fin precision. Tight lines!
Kommentera
-
Jag skulle vilja påstå att det är riktigt bra såvida det inte är god medvind.Ursprungligen postat av holden Visa inlägg20-30 meter är en ok kastlängd med Shadow rap.
Kommentera
-
Ja 30 meter är riktigt bra, snittar han på 25 meter är det helt ok. Shadow rap shad kastar lite bättre än Shadow rap trots att den är något gram lättare.Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Jag skulle vilja påstå att det är riktigt bra såvida det inte är god medvind.
Kommentera
-
Kruxet med Shadow rap och liknande beten är att kastlängderna (och i viss utsträckning också precisionen) blir väldigt beroende av vindriktingen. Detta beroende ökar enligt min mening många gånger om med multirulle.
Nu har jag aldrig mätt mina kast, men 30 meter med en Shadow rap har jag nog aldrig varit i närheten av med multi annat än i medvind eller stiltje.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 927 visningar