Kastlängd - Calcutta Conquest VS Tranx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kastlängd - Calcutta Conquest VS Tranx

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Kastlängd - Calcutta Conquest VS Tranx

    Hej,

    Fiskar i regel med en Shimano Calcutta Conquest 301 som sitter på ett Eastfield Catapult 8'2'' spö. Till detta en 0,35 flätlina. Tycker denna kombi kastar bra och stabilt med få overruns.

    Min "downsize-combo" eller reserv-set är en Shimano Tranx 301 som sitter på ett Eastfield Slingshot 7'9'' spö. Även här samma 0,35 lina. Tycker dock denna kombo kastar kort!

    Testade därför att alternera rullarna på spöna då jag trodde att det längre och styvare spöet var det som gav längre kast. Blev dock förvånad att Calcuttan kastar längre, dock inte lika påtagligt, även med ett kortare spö! Kan tilläggas att jag kastade Westin Swim i nära vindstilla vid samma tillfälle och vartannat kast, så jämförelsen kändes hyfsat rättvisande.

    Bromsarna på Calcuttan var aktiverade 6 av 8 (75 %) och på Tranx 4 av 6 (67 %). Den mekaniska bromsen har jag relativt löst, precis så spolen inte glappar.

    Något som upplevt samma eller vet varför det kan vara så här? Finns det någon del som kan behöva bytas eller smörjas i Tranxen för att den ska kasta bättre?


  • #2
    Har din Conquest 301 kastbroms även utanpå (vredet) så kan ju det ha betydelse, om den är satt lågt så är det ju inte riktigt 75% utan "låga 75%" och med vredet på max "höga 75%".

    Sen får man nog glömma bort att jämföra kastbromskraften i % mellan rullar, 67% på den ena kan vara mkt mer än 75% på den andra... Hur funkar Tranxen med 2-3 vikter av 6 och aningen mer mekanisk broms?

    För övrigt kan det ju vara så att kullager behöver tvättas ur och oljas lätt om du inte redan gjort det. Finns säkert några här på FS som kör(t) både Conquest och Tranx, ska bli intressant att höra om de noterat en allmän skillnad i linje med dina erfarenheter.

    Jag har inte prövat någon av dina rullar men spontant hade min gissning varit att Tranxen skulle vinna på marginalen givet kastvikter och att linförarens närhet (?) till spolen lär bromsa linan lite mer på Cuttan... men så var det inte så andra faktorer spelar in...

    För övrigt så har jag noterat här på FS att många, flertalet gillar sina Conquest 301 medan ganska få har hyllat Tranxen... go figure? Att Conquest är snyggast i min bok om än lite prålig i guld kanske väger tungt...

    Kommentera


    • #3
      Lustigt att du skriver detta inlägg för jag tänkte precis samma sak i helgen.
      Körde först kombon med Tranx 301 och upplevde att den kastade stabilt men kort, fick verkligen slita.
      Bytte sedan till kombon med Calcutta Conquest 301 och den kastade som en dröm. Riktigt långa säkra kast varje gång utan att behöva ta i.
      Ska plocka isär Tranxen och se om lite fräsch olja och ev nya lager från Smooothdrag kan hjälpa

      Kommentera


      • #4
        Hej,

        Det är den senare modellen av Conquest, dvs utan vrid på utsidan. Båda rullarna är förövrigt relativt nya, ca ett år båda två.

        Gällande Tranx upplever jag att minst 3/6 vikter aktiverade är ett måste för att inte riskera overruns. Har exempelvis testat att kastat hårdbeten i vindstilla förhållanden med alla bromsar inaktiverade och får då omgående linresning och overruns som följd.

        Väntar själv med spänning för att se om andra har liknande eller kanske helt motsatta erfarenheter. Under tiden ska jag undersöka om det är några delar jag kan smörja på egen hand...

        Kommentera


        • #5
          Testat det många gånger.. Calcutta alla dagar i veckan, om ställer kastbromsen rätt. //T

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Testat det många gånger.. Calcutta alla dagar i veckan, om ställer kastbromsen rätt. //T
            Can you tell how you set the castingbrake right, in your opinion?

            Kommentera


            • #7
              Jag har samma erfarenhet gällande kastlängder och dess kontroll med dessa rullar.
              Äger båda rullarna men den äldre varianten av Conquest samt 400 storlekar, använder dessutom ett Eastfield Catapult som mest.

              Conquesten kastar som en dröm, långt och oerhört stabilt med de flesta typer av beten och vikter.
              Medans Tranxen har kortare kastlängder men framförallt väldigt okontrollerat och känns väldigt "stressad" i mitt tycke med de flesta typer av beten och vikter.
              Jag kan inte kasta med den utan att vara väldigt fokuserad och finlira med mekaniska samt ändra antalet vikter vid olika betes typer och väderförhållanden. Blir därför att jag använder Tranxen som reservrulle som bara åker med ut men aldrig används.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Daiwox Visa inlägg

                Can you tell how you set the castingbrake right, in your opinion?
                I usually go with two brakes on and put the dial wherever I need. Sometimes , when its windy, I activate 3 and turn the dial to less "brake force".

                See the pic to get an idea of how it works from a technical point of view. At some time the braking forces "could" be the same according where the dial is placed regarding of the number of active brake pads. This pic is for 6 brakes pads , but the idea is the same.

                This kind of more versatile settings and easily tuning of the brake force , sometimes without opening the reel gives this system the upper hand over the standard centrifugal brake force systems.

                BR//T


                PS: I like the IVCB braking system 2.
                Senast ändrad av tonyex; 2020-04-08, 12:28.

                Kommentera


                • #9
                  Funderar någon på varför en BMW M3 är snabbare än en 325 också? ; )

                  Ursäkta sarkasmen men jag hoppas min poäng går fram.
                  Vad jag än må anse om Conquest är den ju en flaggskepprulle med tillhörande "kasta långt"-finesser medan Tranxen inte alls är lika avancerad i sin uppbyggnad relaterat till kastlängd. Tranxens stora grej är väl att den påstås hålla ute vatten.

                  Click image for larger version

Name:	RostTranx01b.jpg
Views:	713
Size:	3,00 MB
ID:	2542492
                  Tranxens spole bromsas dessutom av en tätning mot stativets inre vevsida, en tätning som inte sällan samlar på sig smuts vilket leder till än mer friktion vilket bilden med all önskvärd tydlighet visar.

                  Nu har jag själv inte mätt upp kastlängder med dessa två modeller, knappt kastat tyngre beten ens men efter en undran från en frågvis blivande rullköpare testade jag 12, 15 samt 20-gramsbeten med Tranx 300 respektive Conquest 300 på ett spö klassat 15-45. Ju lättare beten desto större skillnad till Calcuttans fördel.

                  Med det sagt går det naturligtvis skrämma upp Tranxen.
                  Jag misstänker dock att spolens vikt, bromssystemet samt den där tätningen är de stora bovarna i dramat.
                  Dessa vägs knappast upp av ett par dyra kullager men försöka går ju.

                  Kommentera


                  • #10
                    Förstår poängen men ändå förvånad att den runda är så överlägsen med gäddbeten över 50g... med en linförare så nära spolen. Med de betesvikterna torde några gram spolvikt ha ringa betydelse.

                    Fast då hade jag kanske en liten poäng ändå när vi diskuterade Tranx här om året på FS, där jag sa att jag hellre har en rulle med utifrån ställbar kastbroms, annars kan jag lika gärna köra vidare med min 10 år äldre Curado DSV... och SVS typ.

                    Föe övrigt kanske man vinner dubbelt om man plockar bort tätningen i Tranx, den måhända både kastar och andas bätte och rostar sämre?
                    Senast ändrad av anteman; 2020-04-12, 01:34.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 580 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 414 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 281 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X