Behöver jag ett till spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver jag ett till spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Behöver jag ett till spö?

    För det första så fiskar jag nog inte som dom flesta andra.
    Men det blir många timmar i båten med lodet när jag åker runt och kartlägger sjöar för mitt vinterfiske. Sparar platser som ser intressant ut för vinterns pimpel efter abborren. Stenar eller annat. Plus att det blir ju en djupkarta också.
    Men då och då åker jag över nåt intressant och jag vill få ner en jigg eller nånting bara för att se om nån fin matabborre nyper tag.
    Brukar ha med mig 2 spön som jag släpar nån wobbler med, samma spön som jag en gång köpte för att meta abborre med smågli.
    Sen har jag mitt fiskespö. Ett 8 fots beastmaster som jag använder jämt när jag fiskar på sommaren.
    Men när jag är i båten och vill fiska på dom där typerna där nere så upplever jag spöet som för långt. Jag vill ju se på lodet om nåt rör sig runt jiggen.
    Förslag?

  • #2
    Ett kortare dropshot spö hade kanske passat sig väl. Mer än 6 eller 7-fot behövs ju inte med tanke på att du fiskar ifrån båt om behöver inget långt spö för att ha kontroll på lina och bete.

    Kommentera


    • #3
      Ett dropshotspö är väl inte precis optimalt för vertikalfiske, då skulle ett rent vertikalfiskespö passa bättre. Eller om det handlar om enstaka tillfällen, ett isfiskespö för spinn/haspelrulle.

      Och svaret på frågan "behöver jag ett till spö ?" lyder: det optimala antalet spön är alltid det nuvarande antalet +1.

      Kommentera


      • #4
        Hur många spön behöver man egentligen?

        Svar: Ett till.

        Kommentera


        • #5
          En annan har ju svårt att tänka sig att det är nån större skillnad på dropshot/vertikal spö. Är väl mest titlar för att locka folk?
          Som bäckspön, tror inte dom är nå annorlunda mot ett isfiskespö.

          Nåt jag märkt t.ex i vinter när jag testat jigbalansare från darts. Den intresserar abborren. Men det är inte varje dag dom vill smaka på den. En balansare däremot får dom att bita som regel om dom nu börjar stiga uppåt.
          Kan ju också vara så att stjärten på jigbalansarn gör att man har svårare att känna dom minsta nafsen.



          Kommentera


          • #6
            Har du aldrig provat att ankra vid någon grund el. sluttning och båtpimpla efter abborre?
            Agna kroken med maggot el. mindre maskar.
            Det har varit en givande metod för mig och många andra som jag känner.

            Jag har bara anv. ett vanligt pimpelspö/mormyrskaspö när jag har båtpimlat.

            Skitfiske!
            Senast ändrad av lsjonsson; 2020-04-12, 07:40.
            Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein


            /Stefan

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
              En annan har ju svårt att tänka sig att det är nån större skillnad på dropshot/vertikal spö. Är väl mest titlar för att locka folk?
              Som bäckspön, tror inte dom är nå annorlunda mot ett isfiskespö.

              Nåt jag märkt t.ex i vinter när jag testat jigbalansare från darts. Den intresserar abborren. Men det är inte varje dag dom vill smaka på den. En balansare däremot får dom att bita som regel om dom nu börjar stiga uppåt.
              Kan ju också vara så att stjärten på jigbalansarn gör att man har svårare att känna dom minsta nafsen.


              Då får du tänka om. Kanske dags att läsa lite om respektive metod först ?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                En annan har ju svårt att tänka sig att det är nån större skillnad på dropshot/vertikal spö. Är väl mest titlar för att locka folk?
                Som bäckspön, tror inte dom är nå annorlunda mot ett isfiskespö.

                Nåt jag märkt t.ex i vinter när jag testat jigbalansare från darts. Den intresserar abborren. Men det är inte varje dag dom vill smaka på den. En balansare däremot får dom att bita som regel om dom nu börjar stiga uppåt.
                Kan ju också vara så att stjärten på jigbalansarn gör att man har svårare att känna dom minsta nafsen.
                Fiskar man dropshot vill man nog ha ett toppigt spö med mycket ryggrad lämpat för.främst abborre och man vill nog kunna kasta ut tacklet en bit för att sen lirka hem det långsamt.

                Ett vertikalspö används väl främst för att släppa ner betet rakt ner under båten och är ju på intet vis tänkt att kastas med men för att kunna driva in krokarna i munnen på en +8 kilos gös kan det behövas ganska styva spön.

                Sitter man precis bredvid givaren funkar ju givetvis pimpelspö till abborre men om man inte har den möjligheten vill man väl ha ett spö med lämplig längd för att hamna i konen från givaren.

                Kommentera


                • #9
                  Prisvärt båtspö att både släppa vertikalt med och kastar t o m helt ok trots endast 165cm. Mycket känsla för liten peng i o m att det är odelat

                  http://fladenstore.se/rullar-spon/sp...n-165cm-10-30g

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av husbehov Visa inlägg
                    En annan har ju svårt att tänka sig att det är nån större skillnad på dropshot/vertikal spö. Är väl mest titlar för att locka folk?
                    Som bäckspön, tror inte dom är nå annorlunda mot ett isfiskespö.
                    Både ja och nej.
                    Det är stor skillnad mellan dropshot och vertikal, även mellan bäckspön och isspön rent objektivt sett.
                    Däremot är den praktiska skillnaden aldrig större än än den upplevs av aktuell fiskare.

                    Hittar du ett isfiskespö för några hundra som passar ditt fiske vilket i sin tur innebär att du slipper importera det där bäckspöt för 6 000 kronor från Japan
                    är ju det ingen nackdel så att säga. ; )

                    Hur resonerar du kring ditt framtida fiske?
                    Kanske blir du intresserad av ett spö som fungerar till spinnfiske på korthåll också?
                    Nu vet jag inte vilken längd eller viktklassning du söker men visst finns det gott om spön som klarar av båtpimpel, lätt jiggfiske samt spinnfiske.

                    Jag är själv hopplöst förtjust i korta allroundspön. Dels för båtfisket sällan kräver spölängd men också för smidigheten i att svänga runt ett spö på max 6 fot.
                    Bäckspön runt 5 fot är korta nog att pimpla med nära båtkanten men är samtidigt byggda för att dels kasta bra och även fånga stark fisk.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                    107 svar
                    23 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Utter
                    av Utter
                     
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 295 svar
                    261 886 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    852 svar
                    138 374 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg El_Kebabo  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 030 svar
                    192 670 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 076 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Arbetar...
                    X