Ursprungligen postat av Moddifier
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Välfungerande spinn kombo med fin känsla?
Collapse
X
-
On det är w3 tc du syftar på så har jag ägt det tidigare. Helt okej spö men jag tror du får mer per öre med daiwat. W3 har en lite djupare aktion precis som alla spön ifrån Westin, skönt att drilla lite större fiskar på men inte lika känsligt. Så är det mestadels abborre du ska fiska tror jag fortfarande på daiwat!
-
Då fick man hem Prorex 7.1 7-32gr. Trevlig finish och känns bra kval. Dock är det alldeles för styvt för aborre skulle jag säga spontant utan att ha kastat med det. Ryggraden är verkligen hård och tycker inte toppen är speciellt tunn eller mjuk för att kunna lira med t ex 7-10grams jiggar som jag hade hoppas på. Ev retur till Willys imorrn och byta till 5-25 modellen *SVÄROCHSÄGERFULAORD*
Är det generellt så att snabb aktion betyder underklassade spön? Har nu två spön med liknande klingor och bägge känns underklassade. Ngn som kör prorex x mot aborre och gös? Vilken klassning (gr) har era spön?- Go for the big ones you must!
https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc
Kommentera
-
Vet inte om snabb aktion innebär underklassade spön. Men jag har ett prorex xr haspel 7-21 gram som används för abborre och gös. Jag är nöjd med det, kastar ofta 12 gram till 20 gram med det.Ursprungligen postat av Moddifier Visa inläggDå fick man hem Prorex 7.1 7-32gr. Trevlig finish och känns bra kval. Dock är det alldeles för styvt för aborre skulle jag säga spontant utan att ha kastat med det. Ryggraden är verkligen hård och tycker inte toppen är speciellt tunn eller mjuk för att kunna lira med t ex 7-10grams jiggar som jag hade hoppas på. Ev retur till Willys imorrn och byta till 5-25 modellen *SVÄROCHSÄGERFULAORD*
Är det generellt så att snabb aktion betyder underklassade spön? Har nu två spön med liknande klingor och bägge känns underklassade. Ngn som kör prorex x mot aborre och gös? Vilken klassning (gr) har era spön?
Kommentera
-
Aha, tack. Testade att hänga lite beten i yttersta öglan bara för att se hur spöt kändes...spöt böjdes Knappt av 10gr och allt under 10gr var som "ingenting". Först när jag hängde på 25-30gr kände man att spöt fick lite liv. Inte ngn etablerad mätmetod men intrycket är att spöt är rätt underklassat eller så upplevs det så bara för att aktionen är rejält toppig (som jag vill ha på det här spöt).Ursprungligen postat av Calle94 Visa inlägg
Vet inte om snabb aktion innebär underklassade spön. Men jag har ett prorex xr haspel 7-21 gram som används för abborre och gös. Jag är nöjd med det, kastar ofta 12 gram till 20 gram med det.- Go for the big ones you must!
Kommentera
-
Ja det är ganska vanligt att inte känna lika mycket i spöt när man hänger ett bete som är på undre delen av spöts kastvikt.Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg
Aha, tack. Testade att hänga lite beten i yttersta öglan bara för att se hur spöt kändes...spöt böjdes Knappt av 10gr och allt under 10gr var som "ingenting". Först när jag hängde på 25-30gr kände man att spöt fick lite liv. Inte ngn etablerad mätmetod men intrycket är att spöt är rätt underklassat eller så upplevs det så bara för att aktionen är rejält toppig (som jag vill ha på det här spöt).
Bäst är att bestämma sig för vilket typ av bete som du vill att spöt ska kasta optimalt för. Kör du 5-25 grams-spöt så blir det nog exempelvis som bäst för betesvikter cirka 13-27 gram - men då kan du ju kasta rätt okej under den betesvikten också. Vill du ha ett spö optimalt för 10-gramsbeten kan det vara värt att kika på spön med kastvikt på typ 7-12 gram. Men då kan du ju inte kasta lite tyngre beten, som jag förstod det som att du ville. Det finns tyvärr inget spö som kastar alla betesvikter perfekt, i slutändan får man hitta något mellanting om man inte köper flera olika spön som täcker alla betesvikter
Testa 5-25-modellen så närmar du dig nog en bra mellannivå för det du vill kasta.
- Gillar 1
Kommentera
-
Ja 7-32g låter inte optimalt om man vill att spöts topp ska jobba lite där nere vid 7g... sälllan det stämmer, möjligen ett snäpp nedåt räcker t ex Tatula 6102MB ett 6'10" spö inte 6,10 som sägs här https://teamcolibri.blogspot.com/201...daiwa.html?m=1
Annars kanske Prorex XR 6102 MLF men spön är svårt, det finns ganska många abborrespinnspön men vi upplever dem så olika... och få (?) har prövat fler i samma prisklass...
Senast ändrad av anteman; 2020-06-09, 21:33.
Kommentera
-
Problem med spöbrott har rapporterats, drabbade även mig och sedan dess har jag undvikit dessa.Ursprungligen postat av mikkiz Visa inläggSjälv är jag förtjust i bft perception spöna. Finns 5-20g modell med snabb aktion...
kör själv med 10-30g versionerna...men jiggar sällan under 10-12g
Kommentera
-
Nu är 5-25gr "Crank" på väg och det blir retur på 7-32gr "Trigger". Återkommer med omdöme så snart jag fått Crank i vattnet
Thx.
- Go for the big ones you must!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
274 160 visningar